80 / 100
  • تناسبات طلایی در لباس

    آموزش موجود در وب سایت آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در تناسبات طلایی در لباس می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    تناسبات طلایی در لباس

    تناسبات طلایی در لباس

    برای اغلب خانم ها زیبایی،  به روز بودن و شیک بودن، همیشه و در هر زمان از دغدغه هایی بوده است که فکر آن ها را به خود مشغول کرده است. رعایت نسبت های طلایی در طراحی لباس از جمله دلایلی است که باعث محبوبیت این تناسبات شده است، به کار گرفتن این نسبت های طلایی در طراحی لباس ترکیبی بسیار جذاب و زیبا را خلق می‌کند. به گفته ی محققان بالغ بر چهار هزار سال است که هنرمندان در طرحی های خود از این نسبت ها بهره می گیرند.
    با کمی دقت به اطراف خود، به راحتی متوجه خواهید شد که نسبت های طلایی، در هنر، موسیقی و طراحی وجود دارد. طراحان ماهر لباس برای طراحی  اغلب از نسبت 5 به 8 برای تقسیم فضای طرح خود و یا قرار دادن بخش هایی از تزیینات، طرح ها و برش های لباس استفاده می کنند.

    تاثیر رنگ در لباس و چهره:

    بهترین گزینه برای انتخاب لباس، در نظر گرفتن هماهنگی رنگ لباس با رنگ پوست است. هرچه رنگ لباس با چهره ی افراد هارمونی بیشتری داشته باشد، زیبایی،وقار و جذابیت ظاهری فرد بیشتر خواهد بود. مثلاً برای افرادی با پوست تیره استفاده از رنگ های گرم مانند قهوه ای، ماشی، نارنجی و… مناسب تر است و برای افرادی با پوست روشن استفاده از رنگ های بنفش، انواع سبز آبی و… مناسب است.
    همه ی رنگ ها انرژی دارند و بسیار تاثیر گذارند، در واقع رنگ ها عواملی در تسکین بخشیدن و یا تحریک کردن احساسات درونی افراد هستند، احساساتی که می تواند پیام آور غم و شادی، سردی و گرمی باشد. به همین دلیل هم در دنیای طراحی،  مد و لباس رنگ ها جایگاه ویژه ای دارند.

    تاثیر رنگ در لباس و چهره
    آشنایی با چرخه ی رنگ

    آشنایی با چرخه ی رنگ:

    تصور کنید که دنیا بدون رنگ چقدر بی روح و بی معنی است. وجود نور و رنگ به دنیا روح می بخشد. چرخه ی رنگ ها ارتباط میان رنگ ها را برای ما تشریح می کند. رنگ ها را از دو جنبه  می توان دید، جنبه ی روانی که با مشاهده ی آن در بیننده افکاری ایجاد می‌ شود و جنبه ی بصری که باعث می‌شود  بیننده جذب آن شود.
    در چرخه ی رنگ ها ما می توانیم بفهمیم که ترکیب چه رنگ هایی با هم زیباتر است، ترکیب خاص بعضی از رنگ ها در چرخه ی رنگ بسیار چشم نواز است که اصطلاحا به آن هارمونی رنگ می گویند. وقتی رنگ های اصلی (زرد، قرمز،آبی) با هم ترکیب می شوند، رنگ های ثانویه ( قرمز + زرد= نارنجی– قرمز+ آبی = نارنجی– زرد+ آبی = سبز) را خلق می کنند. و رنگ های درجه سه که از ترکیب کردن رنگ های اولیه با ثانویه حاصل می شوند.

    همچنین بخوانید:

    معرفی رنگ های سرد و گرم:

    در چرخه یا دایره ی رنگ ها بعضی رنگ ها سرد و بعضی دیگر گرم هستند. رنگ های گرم، رنگ هایی هستند که جلوه ای زنده و فعال دارند و باعث برانگیخته شدن احساسات می شوند، ترکیب رنگ های گرم در لباس چشم ها را به سمت خود می کشاند، رنگ های قرمز،  زرد و نارنجی از خانواده ی رنگ های گرم به حساب می آیند.
    رنگ های سرد به رنگ ها ی غیرفعال هم شناخته می شوند، رنگ هایی خنثی، آرام، کم رنگ و مرده،  مثل آبی و سبز از خانواده ی رنگ های سرد هستند و همان حس سردی را در بیننده بوجود می آورند.

    معرفی رنگ های سرد و گرم
    رنگ های مکمل چه نوع رنگ هایی هستند؟

    رنگ های مکمل چه نوع رنگ هایی هستند؟

    هر جفت رنگی که در دایره ی چرخه ی رنگ روبروی هم قرار می گیرند، رنگ های مکمل هستند، مانند رنگ های آبی و نارنجی یا بنفش و زرد. رنگ های مکمل متضاد یکدیگر بوده و کامل کننده ی هم هستند، همچنین در ترکیب بسیار جلوه ی زیبایی دارند. قابل ذکر است که زمانی دو رنگ مکمل یکدیگر هستند که از ترکیب آنها با هم یک رنگ خنثی مانند سیاه، سفید یا خاکستری بوجود آید.
    معمولاً رنگ های مکمل آر ترکیب یک رنگ سرد و یک رنگ گرم پدید می آیند، دیدن این رنگ ها در کنار هم باعث روشن تر دیده شدن هر دو رنگ می شود. نمونه ی رنگ های مکمل در طبیعت بسیار دیده می‌شود مانند گل سرخ در میان گلبرگ های سبز و زیبا. یا مثلا رنگ قرمز در کنار سبز قرمز تر به نظر می‌رسد.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    رنگ های اشباع و غیر اشباع چه نوع رنگ هایی هستند؟

    در واقع حالت اشباع یک رنگ را در خالص ترین حالت خود نشان می دهد. مثلاً یک رنگ قرمز خالص که با هیچ رنگی ترکیب نشده است در بهترین و ناب ترین شکل خودش دیده می‌شود. این درجه ی خلوص رنگ درجه ی سیری یا اشباع آن است. درجه ی اشباع رنگ به شدت خلوص آن بستگی دارد. یعنی اینکه هرچه رنگ در ترکیب کمتری با رنگ های دیگر باشد درجه ی اشباع شدگی آن بیشتر است. اندازه ی اشباع هررنگ ارتباط مستقیمی با هدف هنرمند از طرح رنگ را بیان می‌کند. هر چه درجه ی اشباع‌شده گی رنگ بیشتر باشد، بارعاطفی قوی تری خواهد داشت. استفاده از رنگ خاکستری درجه ی خلوص رنگ را کاهش می‌دهد و درخشش آن نیز نسبت به رنگ های اشباع کمتر است، به این دسته از رنگها، رنگ های غیر اشباع می گویند. رنگ های غیر اشباع حس آرامش و وقار را به بیننده القا می کنند.
    شناخت نسبت های رنگی و توازن رنگ ها

    شناخت نسبت های رنگی و توازن رنگ ها:

    یک طراح ماهر از رنگ های زیادی در طرح خود استفاده نمی کند زیرا باعث شلوغی لباس می شود. برای اینکه توازن بین رنگ ها رعایت شود، رنگ های تیره را در کنار رنگ های روشن به کار می برند. البته برای بوجود آوردن توازن رنگ در نظر گرفتن گستره ی رنگ ها بسیار مهم است، توازن رنگ یعنی رنگ های هماهنگی که از یک خانواده هستند و بدون تضاد در کنار هم قرار می گیرند.

    شکل رنگ و تک رنگی :

    تک رنگی به معنی داشتن تنها یک رنگ است. تک رنگ را از سایه های مختلف یک رنگ پایه می سازند، مثل رنگ های شرابی و زرشکی که از سایه های رنگ قرمز درست می شوند. تک رنگ ها را می توان از همه ی طیف های رنگ بوجود آورد. استفاده از رنگ های مختلف در طراحی لباس، زیبایی ها، ارزش های درونی و تاثیرخود رنگ را به نمایش می گذارد. می توان گفت که هر رنگ خصوصیات و شکل خاص خود را دارد و هنرمند هدف از خلق طرح خود را با انتخاب رنگ ها تعریف می کند.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه تناسبات طلایی در لباس کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − 12 =