79 / 100
  • انتخاب رنگ مناسب با توجه به عوامل مختلف

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در انتخاب رنگ مناسب با توجه به عوامل مختلف می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    انتخاب رنگ

    انتخاب رنگ مناسب با توجه به عوامل مختلف

    انتخاب رنگ مناسب برای افراد مختلف در خیاطی یک هنر است. هدف از این کار افزودن دانش شما برای ارائه ی خدمات بهتر و داشتن مشتری هایی خرسند است. در این مقاله می خواهیم درباره ی انتخاب رنگ مناسب پارچه با توجه به عوامل مختلفی نظیر اندام، سن، شخصیت، رنگ پوست، رنگ مو و غیره صحبت کنیم.
    این امر ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما هنری ظریف است که نیاز به دقت بالایی دارد. مشتری ها بسیار به رنگ پارچه اهمیت می دهند چرا که سبک و زیبایی لباس را تعیین می کند و اگر رنگ پارچه مناسب پوست، اندام، شخصیت و رنگ موی شما باشد، زیبایی شما را دو چندان می کند.
    به طور کلی رنگ زمینه ی لباس که رنگ های دیگر در آن قرار می گیرند، باید رنگی باشد که بتواند با طیف های رنگی بیشتری ترکیب شود. به همین دلیل برای مثال، بهتر است از رنگ های تیره و خنثی مانند سفید، خاکستری و سیاه برای دوخت مانتو و پیراهن که لباس های اصلی محسوب می شوند، استفاده کنید.
    این رنگ ها می توانند به راحتی به اصطلاح با روسری، شال، شلوار و غیره ست شوند. رنگ های روشن هم می توانند به عنوان رنگ زمینه در لباس ها استفاده شوند، اما ست کردن آن ها کمی دشوار بوده و بهتر است مدتی یک بار برای تنوع از آن ها استفاده کنید.
    دقت کنید تا حد امکان رنگ های تند را در زمینه ی کار خود قرار ندهید؛ چرا که چشم ها از دیدن این نوع رنگ ها زود خسته می شوند. بهتر است از رنگ های تند در قسمت های کوچکی از لباس استفاده کنید.

    آموزشگاه خیاطی ایده جزو با سابقه ترین آموزشگاه های خیاطی تهران است که فعالیت خود را از همان ابتدا در غرب تهران شروع کرد و تاکنون توانسته است موفقیت ها و افتخارات بسیاری را در این رشته کسب کند.

    بنابراین انتخاب رنگ مناسب بسیار مهم است؛ چرا که همانطور که یک رنگ روشن می تواند به شما ظاهری چاق بدهد، یک رنگ تیر می توان باعث شود لاغر به نظر برسید. همانطور که انتخاب یک رنگ تیره و مناسب سن شما باعث می شود سنگین و با وقار به نظر برسید ممکن است انتخاب یک رنگ تند برعکس عمل کند.
    همانطور که برخی رنگ ها باعث می شوند رنگ پوست تیره به نظر بیاید، انتخاب برخی رنگ ها نیز باعث می شود رنگ پوست روشن به نظر بیاید. اما به طور کلی می توان گفت اگر عاشق رنگی هستید که برای شما مناسب نبوده و بهترین انتخاب شما نیست، به این معنی نیست که شما مجبورید از پوشیدن آن دست بکشید؛ بلکه می توانید به جای پوشیدن آن از سر تا پا از آن رنگ در کیف کفش، کمربند، روسری و سایر لوازم کوچک خود استفاده کنید.
    البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از مشتری ها از این فاکتور ها آگاه نیستند و حتی نمی دانند که شما در دوختن لباس ها تا چه اندازه به این فاکتور ها توجه داشته اید. این کار در خصوص محیط کاری شما نیست اما باید سعی کنید لباس های دوخته شده ی خود را به فروشگاه های معتبر با فروشنده های مجرب ارسال کنید تا مشتریان را از میزان دقت و ظرافت در دوخت لباس های شما آگاه کند.
    برای این کار می توانید حتی یک بروشور با این عناوین (فاکتور های انتخاب لباس) همراه با لباس های خود ارسال کنید.
    از جمله مهم ترین فاکتور ها در انتخاب رنگ لباس موارد زیر هستند.

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس اندام:

    انتخاب رنگ مناسب با اندام و هیکل شما بسیار مهم است. چرا که رنگ لباس در اندام شما تأثیر می گذارد و به راحتی می تواند باعث شود که چاق تر یا لاغر تر از آنچه که هست به نظر رسید. بنابراین در صورت انتخاب رنگ های درست می توانید معایب بدن خود را پوشانده و یا آن ها را اصلاح کنید.
    برای انتخاب رنگ مناسب اندامتان در ابتدا باید تیپ اندامی خود را شناسایی کنید. پس از این مرحله و شناسایی تیپ اندامی، همچنینی لازم است رنگ ها و هم نشینی و ست های آن ها را نیز شناسایی کنید. همانطور که در مقدمه گفتیم، از آن جایی که رنگ های تیره ظاهر اندام شما را جم و جور می کنند برای افراد چاق مناسب هستند و از آن جایی که رنگ های روشن ممکن است ابعاد اندام را گسترده تر از آن چه که هست کنند، برای افراد لاغر مناسب هستند.
    البته به طور کلی حق انتخاب با شما است و همه چیز بستگی به سلیقه ی شما و ترجیح شما دارد.در واقع همه چیز بستگی به میزان اهمیت شما به رنگ مورد علاقه ی خود و میزان اهمیت شما به متناسب بودن آن رنگ با اندام شما دارد.

    آدرس آموزشگاه خیاطی ایده : ستاری شمال نبش بلوار فردوس شرق پلاک ۴۴۰ ساختمان سینا طبقه ۴ واحد ۱۲

    در صورتی که شما جز آن دسته از افراد هستید که به تناسب لباس با اندامتان اهمیت نمی دهید می توانید مستقیماً سراغ رنگ مورد علاقه ی خود رفته و آن را با سایر لباس ها ست کنید. اما اگر به موضوع تناسب رنگ لباس بر اساس اندام خود علاقمند هستید همچنان به نکات زیر توجه کنید.
    در واقع می توان گفت رنگ های روشن، رنگ های براق، رنگ های شاد، رنگ های گرم و رنگ های زنده از رنگ های تیره بیشتر جلب توجه می کنند و دقیقاً به همین دلیل است که می توانند عیب های اندام شما را بیشتر از سایر رنگ ها نمایان کنند. پس در این موضوع دقت کنید تا بتوانید نقص های اندام خود را بپوشانید.
    به طور کلی برای قد بلند ها و افراد درشت هیکل لباس های براق ممنوع است؛ بهتر است این افراد از لباس هایی با رنگ های مات و خنثی مانند خاکستری استفاده کنند. همچنین افرادی که بلند قد اما لاغر هستند بهتر است از رنگ ها زنده و روشن استفاده کنند چرا که این رنگ ها باعث می شود تو پر به نظر رسند.

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس اندام
    انتخاب رنگ مناسب بر اساس سن

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس سن:

    با گذشت زمان و افزایش سن افراد بهتر است از رنگ های سنگین تر در پوشش و لباس های خود استفاده کنند. یکی از اصلی ترین علت های این امر این است که با گذشت زمان ظاهر افراد به ویژه پوستشان دچار تغییراتی شده و پیر به نظر می رسد. افراد میان سال و افراد مسن بهتر است از رنگ های تیره در لباس های خود استفاده کنند؛ چرا که این رنگ ها باعث می شود این افراد پخته تر و با تجربه تر به نظر برسند.
    پوشیدن لباس هایی با رنگ هایی از قبیل بنفش تند، زرد فسفری، فیروزه ای، پر طاووسی و غیره برای افراد مسن مناسب نیست؛ چرا که به آن ها نوعی جوانی کاذب داده و از طرفی دیگر به علت جلب توجه باعث می شود بیننده بیشتر به چهره ی فرد توجه کند. از جمله رنگ های مناسب برای افراد مسن می توان به رنگ های ملایم و گرم تیره و روشن اشاره کرد.
    اما در رابطه با افراد جوان برعکس است. ازآنجایی‌که جوان ها معمولاً پوستی سالم و ظاهری شاداب دارند می توانند از رنگ های شاد و زنده و حتی رنگ های تند استفاده کنند.
    اکثر نوجوانان و جوانان به رنگ هایی در طیف صورتی و آبی علاقمند هستند و اگر برای مراسم های رسمی دعوت شوند دوست دارند در این طیف رنگ ها به صورت رسمی لباس های خود را انتخاب کنند.
    همچنین آنان به رنگ های ترکیبی نیز علاقه دارند. از جمله توصیه های مهم ما به جوانان این است برای خوش‌تیپ به نظر رسیدن همیشه لباس اصلی خود یعنی مانتو، پالتو، تی شرت، شلوار و غیره را در یک رنگی خنثی مانند خاکستری انتخاب کنید و سپس آن را با رنگ های زرشکی ، سورمه ای، صورتی، آبی و غیره ست کنید.

    همچنین بخوانید:

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس شخصیت:

    همه ی شما این جمله ی معروف را شنیده اید که می گوید. لباس شما نشان دهنده ی شخصیت شما است. انتخاب لباس به ندرت می تواند بی قرض باشد. معمولاً افراد در انتخاب رنگ لباس به دنبال هدفی هستند که به شخصیتشان بر می گردد. در ادامه تعدادی از رنگ ها را با توجه به شخصیت افراد بررسی می کنیم.

    رنگ طلایی برای ثروتمندان

    1.رنگ طلایی برای ثروتمندان:

    رنگ طلایی نماد ثروت، قدرت و خوش یمنی است. بیشترین ترکیبی که با این رنگ قابل قبول است و بسیار شیک و زیبا به نظر می رسد ترکیب این رنگ با سفید است. لباس هایی با رنگ طلایی از جمله لباس هایی هستند که هنگام پوشیدن آن ها باید به ست کردن آن ها بسیار دقت کرد؛ زیرا یک اشتباه کوچک باعث می شود این رنگ بسیار بد به نظر برسد.

    2.رنگ قرمز برای عاشقان هیجان:

    پوشیدن رنگ قرمز از جمله می تواند نشانه ی شخصیتی برون گرا و اجتماعی است. این گونه افراد می دانند چگونه با دیگران معاشرت کرده و در دل آن ها قرار گیرند. به طور کلی مناسب ترین زمین برای استفاده از لباس های قرمز بین سنین 20 تا 45 سالگی است. در استفاده از لباس های قرمز زیاده روی نکنید؛ چرا که این امر می تواند اعصاب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

    رنگ قرمز
    3.رنگ سیاه برای جاه طلب ها

    3.رنگ سیاه برای جاه طلب ها:

    به طور کلی می توان گفت در بین سایر رنگ ها سیاه یکی از جدی ترین رنگ ها است. این رنگ، رنگ مورد علاقه ی افرادی با شاخص هایی چون جدیت، قدرت، صلابت، هوش و استعداد است. همچنین می توان گفت این افراد در عین حال که شخصیتی قدرتمند و با نفوذ دارند بسیار حساس و احساساتی اند. این رنگ برای افراد درون گرا که تمایل دارند توجه افراد را از ظاهر خود به درون خود منتقل کنند مناسب است.

    4.رنگ زرد برای افراد هنرمند و خلاق:

    رنگ زرد نماد شادی و سرزندگی است. به گفته ی دانشمندان این رنگ باعث ترشح سروتونین در مغز می شود. این هورمون اطرافیان را سر ذوق آورده و همچنین باعث افزایش سرعت متابولیسم می شود. از این رنگ در بیلبورد ها و سایت های تبلیغاتی زیاد استفاده می شود و علت آن نیز جلب کردن توجه و تمرکز بالا است.

    4.رنگ زرد برای افراد هنرمند و خلاق
    4.رنگ زرد برای افراد هنرمند و خلاق:

    5.رنگ سفید برای افراد مرتب و کمال گرا:

    رنگ سفید نماد آزادی، پاکی، صداقت و سادگی است. یکی از علت های اینکه عروس داماد ها که می خواهند زندگی تازه ای را شروع کنند لباس سفید می پوشند نیز به همین مسئله است. افرادی که از لباس های سفید استفاده می کنند دارای شخصیت هایی آزادی خواه، خوش بین، مرتب و شسته رفته هستند. به طور کلی این رنگ خنثی است و به راحتی با رنگ های دیگر ست می شود.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس پوست:

    برای اینکه بدانید چه رنگی به پوستتان می آید نخست باید طیف پوست خود را شناسایی کنید. برای این کار شما باید نخست تشخیص دهید که پوستتان خنک، گرم یا خنثی است. اینکه پوست شما روشن یا تیره است کمتر اهمیت دارد. در زیر چند روش برای اینکه طیف پوست خود را بشناسید، معرفی می کنیم که عبارت اند از:
    1- به رگ های مچ دستتان نگاه کنید.
    اگر پوست شما به اندازه ی کافی روشن است که می توانید رگ های موجود در قسمت مچ دستتان را مشاهده کنید، با دقت توجه کنید ببینید رگ های شما به رنگ سبز دیده می شوند یا رنگ آبی. اگر این رگ ها به رنگ آبی مشاهده شدند، این نشان دهنده ی این است که رنگ پوست شما در طیف رنگ های خنک قرار دارد و اگر این رگ ها سبز بودند، تن پوست شما گرم است.
    2- به ساعت خود نگاه کنید.
    ساعت ها و جواهرات نقره ای به پوست هایی با تن سر و ساعت ها و جواهرات طلایی به پوست هایی با تن گرم می آیند. اگر ساعت طلایی با پوست شما ست شد، شما دارای تن پوستی گرم و اگر ساعت نقره ای با پوست شما ست شد، شما دارای تن پوستی سرد هستید.

    آموزشگاه خیاطی ایده عضو کمیسیون بررسی کتاب های کار و دانش( نازک دوز ) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی است .

    3- به کمد لباس خود نگاه کنید.
    به طور کلی اگر شما دارای تن پوستی سرد هستید مسلماً رنگ های خنثی مانند سیاه و سفید در کمد شما بیشتر از سایر لباس ها یافت می شود و اگر دارای تن پوستی گرم هستید بیشتر لباس های شما مسلماً شامل رنگ های گرم مانند قهوه ای، قرمز، بنفش و غیره می باشد.
    4- به عکس العمل پوستتان به خورشید دقت کنید.
    افرادی با تن پوست سرد در مقابل آفتاب خیلی راحت می سوزند، در حالی که افرادی با تن پوست گرم به ندرت پیش می آید که در مقابل آفتاب بسوزند. پوست آن ها در مقابل خورشید تنها کمی تیره تر می شود.
    بنابراین افراد به طور کلی دارای 3 رنگ از پوست هستند که عبارت اند از، افرادی با تن پوست سرد، افرادی با تن پوست گرم و افرادی با تن پوست خنثی. همانطور که گفتیم، افرادی با تن پوست سرد می بایست از جواهرات نقره ای و رنگ های سرد و خنثی مانند خاکستری، سفید، سیاه،آبی و غیره استفاده کنند. افرادی با تن پوست گرم باید از جواهرات طلایی و رنگ های گرم مانند آجری، نارنجی، قرمز و غیره استفاده کنند. همچنین در مورد افرادی با تن پوست خنثی می توان گفت که هر نوع رنگ و جواهری به راحتی با پوست آن ها مطابقت پیدا می کند.

    انتخاب رنگ بر اساس پوست
    انتخاب رنگ بر اساس رنگ مو

    انتخاب رنگ مناسب بر اساس رنگ مو:

    رنگ مو نیز از جمله عوامل مؤثر در انتخاب رنگ لباس است. ممکن است شما لباسی بپوشید که با پوستتان مطابقت دارد، اما با موی شما تناسب نداشته و از زیبایی آن کم می کند. در زیر چند راهکار مؤثر برای ست کردن لباس با رنگ مو به شما معرفی می کنیم که عبارت اند از:

    1. پوست سفید و مو های روشن:

    اگر پوستی روشن با موهایی بلوند دارید بهتر است لباس هایی را انتخاب کنید که دارای رنگ های تیره هستند. از جمله رنگ هایی که برای شما مناسب است می توان زنگ های بنفش، قرمز، قهوه ای و آبی را نام برد. این رنگ ها باعث می شوند که پوست سفید و موهای روشن شما جذاب تر به نظر برسند.

    پوست سفید و مو های روشن
    پوست سفید و مو های تیره

    2.پوست سفید و مو های تیره:

    اگر دارای پوستی روشن و موهایی تیره در طیف رنگ های قهوه ای، مشکی و شرابی هستید بهتر است از لباس هایی در طیف رنگ های قهوه ای، سفید و یا کرم رنگ استفاده نکنید. زیرا این کار زیبایی رنگ موهای شما را کمتر مورد توجه قرار می دهد. از جمله رنگ های مناسب برای شما می توان به آبی روشن، سبز تیره و قرمز روشت اشاره کرد.

    3. پوست تیره و مو های روشن:

    این گونه افراد باید از لباس هایی با رنگ های قهوه ای، نارنجی، قرمز و یا سبز استفاده کنند. چرا که این لباس های با رنگ تیره ی پوست و رنگ روشن مو های آن ها به راحتی هماهنگ شده و زیبایی آن ها را دو چندان می کند.

    پوست تیره و مو های روشن
    پوست تیره و مو هایی تیره

    4.پوست تیره و مو هایی تیره:

    مناسب ترین رنگ ها برای این افراد عبارت اند از، قرمز، آبی و قهوه ای. انتخاب رنگ هایی مانند طلایی، بژ و رنگ های روشن به هیچ عنوان برای این افراد توصیه نمی شود؛ چرا که روشن بودن این رنگ ها باعث تیره تر نشان داده شدن پوست آن ها می شود.

    جمع بندی:

    در این مقاله درباره ی انتخاب رنگ مناسب پارچه با توجه به فاکتور های مختلفی صحبت کردیم و نکات مهم آن ها را بررسی کردیم. امیدواریم تا اینجا این مطالب برای شما مفید بوده باشد. سعی کنید با چند دور روخوانی نکات کلیدی آن را به ذهن خود بسپارید چرا که این دانش در عین سادگی می تواند پیچیده باشد.
    از جمله عواملی دیگری که علاوه بر اندام، سن، شخصیت، رنگ پوست و رنگ مو در انتخاب رنگ مناسب پارچه باید در نظر گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1) اثر نور
    همانطور که از اسمش پیدا است نور تأثیر مستقیمی روی چگونگی دیده شدن رنگ ها دارد. پس هنگام خرید لباس مورد نظر باید در نظر داشته باشید که لباس را در شب می خواهید بپوشید را در روز و سپس با توجه به این فاکتور لباس مورد نظر خود را خریداری کنید.
    برای مثال لباس های اکلیلی، پولمی و براق برای شب بسیار مناسب هستند حال اینکه لباس هایی با پارچه های مات برای روز بیشتر به کار برده می شوند. بنابراین برای مثال لباس های اکلیلی ممکن است در روز باعث خستگی چشم ها شده و جالب به نظر نرسند.
    2) بافت پارچه
    این فاکتور نیز در انتخاب رنگ لباس بسیار مهم است ( به خصوص در دوخت روسری و لباس هایی که به پوست نزدیک تر هستند)؛ چرا که تنها برخی از پارچه ها می توانند در نزدیک صورت قرار گیرند و پارچه های دیگر به دلیل داشتن خواصی مانند انعکاس نور، هنگامی که در نزدیکی صورت قرار می گیرند، جالب به نظر نمی رسند.
    به عنوان مثال پارچه هایی مانند کتان یا ارگاندی، اگر در نزدیک صورت نیز قرار بگیرند، زیبا به نظر می رسند اما پارچه هایی مانند ساتن ها به دلیل انعکاس نور، ممکن است جالب به نظر نرسند.

    آموزشگاه خیاطی ایده موفق به کسب رتبه برتر مهارت آموزشی و بهترین روش تدریس بین آموزشگاه های تهران

    3) فصل
    فصل نیز فاکتور بسیار مهمی در انتخاب رنگ است. همان طور که می دانید رنگ های تیره نور و گرما را به خود جذب می کنند و رنگ های روشن نور و گرما را از خود دفع می کنند. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که هر فصل رنگ خاصی را می طلبد؛ بنابراین باید رنگ هایی مناسب محیط و شرایط انتخاب کنیم.
    به عنوان مثال در فصل پاییز که اغلب رنگ هایی که در محیط مشاهده می شود ملایم است، بهتر است از رنگ های تند که باعث خسته شدن چشم می شوند، استفاده نکنید.
    در این فصل می توانید از رنگ هایی چون قهوه ای، عسلی، آجری و غیره استفاده کنید. اگر این رنگ ها برای شما خسته کننده شدند می توانید برای شال، روسری، کراوات و سایر لباس های جانبی خود از رنگ های شادتر و زنده استفاده کنید.
    4) موقعیت شغلی
    نوع شغل و موقعیت کاری نیز تأثیر بسیار زیادی روی انتخاب رنگ مناسب برای لباس دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید در یک شرکت مهم استخدام شوید اولین چیزی که توجه آن ها را جلب می کند ظاهر شما است.
    برخی ها بر این باور اند که لباس شما نشان دهنده ی شخصیتتان است. از جمله رنگ های مناسب برای مشاغل خدماتی می توان به رنگ سفید برای مراکز بهداشتی، رنگ قرمز برای لباس های آتش نشان ها، رنگ آبی برای کارکنان شرکت های هواپیمایی و مأموران سازمان آب و رنگ زرد برای لباس کارکنان بخش فنی اداره برق، گاز و تلفن اشاره کرد.
    همچنین در رابطه با رنگ های مناسب برای محیط های رسمی و اداری می توان گفت، از آن جایی که در این مکان ها وقار و شخصیت بسیار مهم است بهتر است از رنگ های ملایم مانند خاکستری استفاده کنید.
    دقت کنید رنگ های روشن و ملایم نیز می توانند در کنار این رنگ های تیره، ترکیب مناسبی ایجاد کنند. در رابطه با مشاغل نظامی نیز همان طور که می دانید از لباس های هم رنگ با فضا استفاده می شود تا در شرایط سخت بتوانند استتار کنند. این رنگ ها بسته به محیط شامل سفید، آبی، خاکستری، سبز، قهوه ای و غیره می شوند.
    در مورد مشاغل ورزشی نیز باید گفت، در این مشاغل حتماً از رنگ های شاد و سر زنده برای فعال کردن فضا باید استفاده شود. از جمله ی این رنگ ها می توان به آبی، زرد فسفری، قرمز تند و غیره اشاره کرد.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه انتخاب رنگ مناسب با توجه به عوامل مختلف
    کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 2 =