78 / 100
  • آشنایی با انواع قیچی

    آشنایی با انواع قیچی

    آشنایی با انواع قیچی

    قیچی وسیله ای بسیار کاربردی است که در زمینه های مختلف از آن استفاده می شود. اما آیا می دانید قیچی اختراع کیست و اولین بار توسط چه کسی استفاده شده است؟ تاریخچه ی اختراع قیچی به حدود 1500 سال پیش از میلاد برمی گردد،  در آن زمان مصری ها نوعی قیچی ساخته بودند که دو تیغه ی آن از فلز برنز بود و یک ورق فلز نازک این دوتیغه را به هم وصل می کرد، سال ها بعد رومی ها این اختراع را بهبود بخشیده و قیچی هایی ساختند تیز و متقاطع که تقریباً شبیه قیچی های امروزی بود، جنس آنها نیز از برنز و آهن بود.
    ولی در قرن 18 و برای اولین بار رابرت هینچلیف انگلیسی در سال 1761 شروع به ساخت و تولید انبوه قیچی با جنس فولاد کرد. و درطی سال ها شکل آن تغییر کرد و به شکل قیچی های امروزی درآمد که این روزها جزیی از ملزومات کاربردی هر خانه ای محسوب می‌شود.

    آشنایی با ساختار قیچی:

    در واقع قیچی نوعی ابزار برش است که تشکیل شده از یک جفت تیغه تیز و محکم که به یک محور فلزی متصل هستند، این محور، محور حرکتی قیچی است، دارای دو دسته است که ابعادی نابرابر دارند، دسته ی بزرگتر سوراخ بزرگتری دارد و برای جا دادن دو یا چند انگشت تعبیه شده است، دسته ی کوچکتر نیز دارای سوراخ کوچکتری جهت جا دادن انگشت شست است.
    قیچی ها را اغلب برای استفاده افراد راست دست می سازند ولی به تازگی قیچی هایی طراحی شده که مناسب استفاده افراد چپ دست هستند. در واقع قیچی در بعضی مشاغل مانند خیاطی یکی از پرکاربردترین و مهمترین وسایل می باشد.

    قیچی owner

    ساختار قیچی چگونه است؟

    معمولاً قیچی دو تیغه دارد که به شکل متقاطع روی هم قرار می گیرند. دسته های قیچی نیزدو عدد هستند و جنس آنها اغلب از فلز یا پلاستیک است. جنس تیغه های قیچی و محل تکیه گاه در قدرت برش قیچی بسیار اثرگذار است زیرا هرچقدر که فاصله ی تکیه گاه از دسته ی قیچی بیشتر باشد به همان نسبت قدرت تیغه افزایش پیدا می‌کند.
    به همین دلیل است که قیچی های مخصوص برش چرم و پارچه های ضخیم تکیه گاهشان از دسته دورتر و طول تیغه کوتاه تراست، ولی قیچی هایی که برای برش دادن پارچه های ظریف به کار می روند تیغه های بلند تری دارند

    همچنین بخوانید:

    چند نکته درباره ی نگهداری بهتر از قیچی:

    • بهتر است قیچی را برای محافظت از زنگ زدگی دور از رطوبت و در جای خشک نگهداری کنید زیرا تیغه هایی که از جنس استیل، کربن و نیکل هستند در مجاورت رطوبت دچار زنگ زدگی می شوند.
    • قیچی هایی که پیچ میانی آنها باز و بسته می شود برای استفاده مناسب تر هستند زیرا می توان هرازگاهی پیچ را روغن کاری کرد. به این ترتیب عمر قیچی طولانی تر می شود.
    • اگر خیاط ماهری هستید و حرفه ای کار میکنید بهتراست از قیچی های مرغوب که البته گران هم هستند استفاده کنید.
    • سعی کنید بعد از هربار استفاده تیغه های قیچی را از پرز پاک کنید تا قیچی شما کند نشود.
    • هرگز از قیچی مخصوص پارچه برای بریدن فوم، کاغذ ویا لاستیک استفاده نکنید زیرا این کارباعث کند شدن تیغه های قیچی می شود.
    • حتی الامکان برای تیز کردن تیغه های قیچی از چاقو تیز کن استفاده نکنید زیرا با این کار شیارهای روی تیغه ی قیچی از بین می روند و لبه های تیغه کاملاً روی هم منطبق نمی شوند
    • برای تیز کردن تیغه های قیچی سیم ظرفشویی یا سمباده را توسط قیچی ریز ریز کنید تا تیغه ها تیز شوند.
    3779781
    image001 1

    قیچی ساده:

    این مدل قیچی صاف است، تیغه ها ودسته های آن در یک راستا قرار دارند و دسته هایی با دو حلقه ی برابر دارد،  اغلب این قیچی ها پشت و رو ندارند، و هردو طرف تیغه ی آن یک شکل و تیز است، مزیت این مدل قیچی این است که هم برای استفاده ی افراد راست دست و هم چپ دست ها مناسب است.
    این مدل قیچی بیشتر برای برش کاغذ الگو مناسب است زیرا به دلیل یک اندازه بودن حلقه هایش برای برش زدن پارچه کمی خسته کننده است.

    قیچی زیکزاک:

    این قیچی را به جز کارهای خیاطی، برای برش کاغذ و ساختن کاردستی نیز به کار می برند، لبه ی تیغه های این قیچی به شکل زیکزاک است و برش آن به صورت هفت، هشتی است، از این قیچی برای بریدن و تزیین درزها استفاده می کنند، همچنین وقتی پارچه را با قیچی دالبر برش می دهند لبه های آن ریش ریش نمی شود. 

    قیچی
    قیچی نوک تیز

    قیچی نوک تیز:

    این مدل قیچی کوچک بوده و تیغه هایی نوک تیز،باریک و برنده دارد، از این قیچی بیشتر برای باز کردن جادکمه و محل هایی که قیچی های معمولی قادر به بریدن آنها نیست استفاده می شود. هر خیاطی برای کارهایی از قبیل برش  اپلیکه ها از پارچه های دانتل و لباس مجلسی،به این قیچی نیاز خواهد داشت، همچنین در مواقع گلدوزی، مروارید دوزی، پولک دوزی و… استفاده از این مدل قیچی بسیار کاربردی است.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده:

    کاتر مخصوص صفحه برش:

    کاتر غلطکی وسیله ای کاربردی در خیاطی مخصوصا برای کارهای چهل تکه دوزی است، توسط این کانر بدون نیاز با بلند کردن تیغه از روی کار، می توان برش های تمیز و صاف انجام داد. توجه کنید که هنگامی که قرار است با این ابزار کار کنید حتماً از صفحه ی برش استفاده کنید.
    صفحه ی برش جهت اندازه گیری های دقیق برش های صاف و مستقیم درجه بندی شده است، صفحه برش های موجود در بازار در سایزهای A1, A2, A3 و ضخامت های متنوع، در دسترس هستند،  البته ضخامت ⅕ میلیمتری آن برای کار خیاطی مناسب می باشد. این صفحات در،  درجه بندی های سانتی متری و اینچ موجود هستند.

    کاتر مخصوص برش
    قیچی صفحه تور

    قیچی مخصوص تور:

    این مدل قیچی مناسب چیدن تور است، از این رو تیغه ی زیرین آن نسبت به تیغه ی رویی پهن تر و تخت تراست،  در واقع تیغه ی پهن باعث می شود که وقتی پارچه های اضافی را می‌چینیم، تور دوخته شده آسیب نبیند و پاره و سوراخ نشود.

    نخ چین دستی:

    گاهی هنگام دوخت و دوز، در قسمت های دوخته نخ اضافی روی پارچه می ماند و گره زدن آن در پشت کار هم غیر ممکن است، قیچی نخ چین دستی در این مواقع کاربرد دارد و به ما کمک می کند تا به راحتی از شر این نخ های اضافی خلاص شویم. از این قیچی برای باز کردن جادکمه نیز استفاده می شود.

    نخ چین دستی
    بشکاف

    قیچی مخصوص جادکمه باز کن (بشکاف):

    یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در خیاطی بشکاف است وهمانطور که از اسمش پیداست این قیچی برای باز کردن جا دکمه و شکافتن درز به کار می رود. در هنگام استفاده از آن باید دقت کرد زیرا به دلیل ظرافتی که دارد به راحتی باعث سوراخ شدن پارچه می شود.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه آشنایی با انواع قیچی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    آموزشگاه خیاطی ایده پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده − 4 =