83 / 100
  • آشنایی با انواع پارچه

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در آشنایی با انواع پارچه در آموزشگاه خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    آشنایی با انواع پارچه

    آشنایی با انواع پارچه

    آشنایی با پارچه و استفاده از آن به زمان های خیلی دور و انسان های غارنشین برمی گردد، می توان گفت که پارچه از دسته ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود ، قرارگرفتن این الیاف در کنار هم خصوصیات فیزیکی پارچه را بوجود می آورد. استفاده از پارچه از زمانی که اجداد غارنشین ما توسط پوست و پشم حیوانات برای خودشان تن پوش درست می کردند تا امروزه که به لطف تکنولوژی، انواع مختلفی از طرح و رنگ و کیفیت های متنوع در بازار موجود است ادامه دارد. در حالت کلی پارچه ها از دو نوع الیاف طبیعی و مصنوعی بافته می شوند که هر کدام خصوصیات و کاربردهای مختص به خودشان را دارند.

    تاریخچه پارچه:

    صنعت بافندگی یکی از صنایع دستی است که قدمت چند هزارساله دارد. انسان های اولیه برای محافظت از خود در برابر خطرات و تغییرات آب و هوایی از پوست حیواناتی که شکار می کردند برای خود لباس تهیه می کردند. کهن ترین آثاری که از دستگاه های بافندگی به جا مانده مربوط به پنج هزار سال پیش از میلاد و عصر حجر است.
    در کشور خودمان ایران نیز شواهدی دال بر بافت پارچه مربوط به هزاره های قبل از میلاد وجود دارد. اولین نمونه ی بافته شده ای که از تپه یحیی در شهر کرمان به دست آمده، مربوط به هزاره ی پنجم قبل از میلاد است، و جنس نخ این بافته از الیاف حیوانی است.

    تاریخچه پارچه
    آموزشگاه خیاطی

    انواع پارچه

    پارچه را به عنوان یکی از اختراعات بسیار مهم و قدیمی بشر می شناسند. همه ی ما می دانیم که پارچه را از مواد خامی می سازند که بعضی طبیعی و بعضی دیگر مصنوعی می باشند.

    پارچه های طبیعی

    منشاء این دسته از پارچه ها طبیعت است، مانند دانه های بعضی گیاهان، پوست حیوانات مختلف و پیله ی کرم ابریشم. مزیت این دسته از پارچه ها این است که حساسیت زا نیستند، به پوست آسیب نمی زنند،  لطیف و بادوام هستند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند.

    پارچه نخی

    پنبه

    پارچه ی پنبه ای (نخی) برای استفاده سنین مختلف مناسب است،  هوا به راحتی در آن جریان می یابد، گرمای بدن را به راحتی تبادل می کند، شستشو و لکه گیری آن آسان است و در مقابل ساییدگی مقاومت خوبی دارد ولی به راحتی چروک می شود. پارچه های پنبه ای به خوبی رطوبت را جذب می کنند از این رو لباس های پنبه ای گزینه ی بسیاری خوبی برای فصل گرما هستند.

    همچنین بخوانید:

    ابریشم

    پارچه های ابریشمی بسیار زیبا، کم وزن و براق و بسیار مرغوب می باشند،  به راحتی چروک و پاره نمی شوند، خاصیت کششی خوبی دارند، الیاف ابریشم از جنس پروتئین هستند به همین دلیل عایق گرما می باشند از این رو در فصول مختلف سال قابل استفاده هستند. به دلیل ظرافت این نوع پارچه عمر کوتاهی ندارد. پارچه های ابریشمی بافته شده با الیاف طبیعی بسیار گران قیمت می باشند.
    پارچه کتان

    کتان

    این پارچه از الیاف ساقه ی کتان درست می شود، سطحی صاف و درخشنده دارد، پارچه ی کتان به خاطر خواص منحصر به فردش به عنوان  پادشاه پارچه ها معروف است، ولی در کشور ایران کشت نمی شود ، خصوصیات پنبه و کتان تقریباً شبیه به هم است، پارچه ی کتان هنگام شستشو کمی تغییر سایز می دهد و به اصطلاح آب می رود، پس بهتر است قبل از دوخت شسته شود. پارچه های کتانی در برابر اسید ها و مواد قلیایی مقاوم اند، خنک و انعطاف پذیر بوده در مقابل شستشوی زیاد بسیار بادوام هستند.

    پشم

    پارچه های پشمی همانطور که از اسمش پیداست از پشم حیواناتی مانند گوسفند، گاو وبز بافته می شوند،  به نوعی می توان گفت پارچه های پشمی عایق هستند زیرا هوا را بین الیاف خود نگه می دارند، بیشتر از دیگر پارچه ها گرما را درخود نگه داشته و رطوبت را دفع می کنند، به همین دلیل لباس های پشمی در فصل زمستان کاربرد بیشتری دارند.

    پارچه پشمی

    پارچه های مصنوعی و نیمه مصنوعی

    پارچه های مصنوعی و نیمه مصنوعی معمولاً از الیاف کاملاً غیر ارگانیک و یا  از مواد ارگانیک و ترکیب مواد شیمیایی بافته می شوند، این دسته از پارچه ها نیز خصوصیات و کاربردهای خاص خودشان را دارند. پارچه های مصنوعی در مقابل چروک شدن مقاومت بالایی دارند.

    همچنین بخوانید:
    پارچه پلی استر

    پلی استر

    پلی استر از آن دسته پارچه هایی است که با الیاف مصنوعی بافته می شود، و به نوعی جانشینی برای نخ و پنبه محسوب می‌شود، این پارچه با توجه به درصد پلی استر به کار رفته در بافت پارچه خواص متفاوتی دارد، خیلی به سختی چروک می شوند، و خاصیت اتوپذیری فوق‌العاده ای دارد از این رو برای دوخت لباس های پلیسه گزینه ی مناسبی است. پارچه های پلی استر بسیار مستحکم، مقاوم در برابر فرسایش و مواد شیمیایی و رنگ پذیری خوبی دارند.

    ویسکوز

    الیاف ویسکوز نوعی فیبر سلولزی بازسازی شده است که از سلولز خمیر شده درست می شود واز نظر ساختار مشابه پنبه می باشد، پارچه های سلولزی جاذب رطوبت هستند، به راحتی چروک  می شوند، استحکام بالایی ندارند، الکتریسیته تولید نمی کنند، ظاهرشان نسبت به پارچه های پنبه ای براق تر است، پارچه های ویسکوز به دلیل استحکام کمی که دارند اغلب برای دوخت لباس های راحتی خانگی، ملحفه، زیرپوش و… استفاده می شوند.

    ویسکوز
    پارچه نایلونی

    نایلون

     پارچه های نایلونی از جنس الیاف مصنوعی بافته می شوند و سطحی براق و صاف دارند، از ویژگی های این پارچه ها خاصیت کشسانی بالای آنها است، در برابر سایش مقاومت بالایی دارند، رطوبت را زیاد به خود جذب نمی کنند به همین دلیل هم پس از شستشو در مدت کوتاهی خشک می شوند. پارچه های نایلونی بسیار سبک و مستحکم هستند، به راحتی چروک نمی شوند و نیازی به اتو کردن مداوم ندارند. از آنجایی که نایلون پارچه ی مقاومی است موارد استفاده ی بیشماری دارد نظیر: تهیه جوراب، چتر نجات، چادرهای مسافرتی، آستر، انواع لباس، و…

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه آشنایی با انواع پارچه کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − هفت =