80 / 100
  • پارچه های پرزدار در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما درپارچه های پرزدار در آموزشگاه خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    پارچههای پرزدار در خیاطی

    پارچه های پرزدار در خیاطی

    مخملی، فلانل، مخمل نخی راه راه (کبریتی) و ساتن همگی نمونه هایی از پارچه های پرزدار می باشند. جنس غنی و سطوح پارچه های مخملی آن ها را به گزینه ای ایده آل برای پوشاک لوکس تبدیل می کند. اصطلاح “خواب پارچه (پرز پارچه)” در الگو و دستورالعمل های خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد؛ خواب پارچه، درازا بر حسب یارد، نحوه برش زدن الگو، نحوه دوختن کالا و پرس کردن آن و حتی بر اینکه چگونه باید پوشاک دوخته شده را شستشو دهید تاثیر می گذارد.
    پارچه هایی که “خواب پارچه” دارند یک فرایند نهایی را پشت سر گذاشته اند که انتهای الیاف را به طرف بالا می پروراند و درست جایی که آن ها برش خورده اند و یا به صورت قائم قرار گرفته اند پرزدار می شود.
    این فرایند موجب ایجاد سطحی می شود که به نوبه خود پارچه ای یک دست نرم، سنگین تر و معمولا گرم تر را فراهم می آورد. الیاف پرورش داده شده ی پارچه پرزدار همگی در یک جهت قرار دارند؛ این امر باعث می شود هنگامی که پارچه را از جهات مختلف لمس می کنید حس متفاوتی را القا کند و یا هنگامی که از جهات مختلف آن را مشاهده می کنید جور دیگری به نظر بیاید.
    اگر دست خود را از انتهای برش خورده آن به طرف دیگر بکشید و برعکس، یک جهت حس نرمی را القا می کند اما جهت دیگر خیر. بسیار مهم است که تکه های الگوی را درست چیدمان کنید تا خواب و پرز پارچه در همان جهت بمانند، در غیر این صورت با سایه های رنگی عجیب و مشکلات دیگر رو به رو خواهید شد.

    پارچه های خواب دار (پولیشی نرم) با استفاده از نخ اضافی بافته شده و یا گره زده می شوند تا سطوح الیاف پرزی شان به وجود بیاید و آن ها یک پارچه پرزدار واقعی نیستند زیرا فرآیند نهایی را پشت سر نمی گذارند. اما با این حال آن ها هم دارای “خواب پارچه” هستند و معمولا در گروه پارچه های پرزدار قرار می گیرند. در بیشتر مواقع، پارچه های پولیشی نرم به همان روش های آماده سازی و دوخت پارچه مانند پارچه های پرزدار نیاز دارند.
    پارچه های پرزدار شامل ملتون، فلانل، صوف پشمی، موی شتر، پشم گوسفندان و جانوران دیگر، جین شانه خورده، موهر، جیر پشمی و جیر مصنوعی و سایر موارد می باشد.پارچه های پولیشی که به چیدمان مخصوص پارچه های خواب دار احتیاج دارند شامل مخمل، مخمل نما، مخمل نخی راه راه، پشمی، پارچه حوله پنبه ای با خواب حلقوی، خز مصنوعی و فانتزی می باشند.
    برای تشخیص اینکه پارچه خواب دارد یا نه انتهای برش خورده آن را از سمت رویی پارچه به روی یکدیگر تا کنید سپس یک گوشه را به پشت تا کنید. یکسان بودن لایه ها را بررسی کنید. اگر آن ها شبیه به هم نیستند پارچه خواب دارد. اگر هنوز مطمئن نیستید محض اطمینان از چیدمان برش و توصیه های مربوط به دوخت پارچه های پرزدار استفاده کنید.

    انتخاب الگو:

    زیبایی لباس های دوخته شده با پارچه پرزدار بخاطر جنس و بافت آن می  باشد. طرح های ساده برای پارچه های پرزدار بهترین و مناسب ترین می باشند. از پوشاک یا مواردی که جزئیات تزئینی بسیار زیادی دارند دوری کنید؛ اجازه دهید خود پارچه جذابیت را ایجاد کند. طرح های ساده پارچه را به رخ می کشند و دوخت آن ها راحت تر می باشد.
    از آن جا که پارچه های پرزدار اکثرا حجیم هستند و به روش ها و تکنیک های مخصوص خیاطی احتیاج دارند هرچه جزئیات کمتری داشته باشند، بهتر می شوند. به طور کلی از رودوزی بیش از حد خودداری کنید و تعداد سوراخ های دکمه را هم محدود کنید چون می تواند پارچه را کج و معوج کند.
    دکمه های قابلمه ای و دکمه هایی که به جای سوراخ دکمه، حلقه ی دکمه دارند گزینه های بهتری می باشند و همین طور زیپ هایی که به صورت دست دوز دوخته می شوند نیز مناسب هستند. اگر پوشاک دارای پارچه سجاف دوزی (یا پارچه ای که برای حاشیه دوزی روی یقه به کار می رود) می باشدو پارچه نیز سنگین است، پارچه حاشیه دوزی را از پارچه های سبک  وزن تر انتخاب کنید.
    درست مثل همیشه قبل از اینکه آن را روی کار بیاورید اندازه کردن و مرتب سازی مربوط به طول و درازا را برای الگو انجام دهید.

    213827 678x450 mohair
    همچنین بخوانید:
    index 3

    آماده سازی پارچه:

    هنگامی که می خواهید قطعات الگوی را برای برش زدن مرتب کنید تمام نقش ها باید در یک جهت باشند. لبه های بالایی تمامی قطعات پوشاک را در یک انتها، و لبه های پایین به انتهای مخالف آن قرار دهید. برای تنظیم و مرتب کردن تکه  ها به این روش پارچه های اضافی به طور کلی مورد نیاز هستند.
    اگر پارچه گران قیمت می باشد، برای اینکه اندازه ها را بر حسب یارد کاملا دقیق بزنید تکه های الگو را روی کف و یا موصلین مرتب کنید یا پاکت هایی که طرح های مختلف پوشاک برای پارچه پرزدار دارند و ملزومات اندازه گیری بر حسب یارد را بررسی کنید.برای از پیش شستن و آبرفته شدن پارچه، به دستورالعمل های سازنده پارچه در انتهای قواره آن نگاهی بیاندازید.
    محتوای الیاف و نیز ساختار پارچه را در نظر بگیرید. جیر مصنوعی، ملتون پشمی، موی شتر، مخمل، مخمل کبریتی، خز مصنوعی و غیره معمولا به خشک شویی احتیاج دارند.اگر قرار است پارچه را خشک شویی کنید باید قبل از اینکه آن را برش دهید این کار را انجام دهید زیرا امکان دارد که پارچه آب برود و کوچک شود.
    اگر قرار است پارچه را برای مدتی طولانی نگه دارید آن را روی رخت آویزی آویزان کنید تا چروک نشود و خط تا بر روی آن نیافتد. از لمس کردن بیش از حد پارچه بپرهیزید چون ممکن است پرزهای آن را خراب کند و یا خواب پارچه را کج و معوج بسازد.

     

    چگونه از خواب پارچه استفاده کنیم:

    پارچه های پرزدار به طور معمولی و عادی بریده می شوند به طوری که خواب پارچه آن را به سمت پایین میاورد، در واقع از بالا به پایین به سمت حاشیه پایینی می روند. این امر باعث می شود حس نرمی بیشتری القا شود و پارچه به صورت گوله های پشمی در نمی آید و همچنین بهتر بر تن می نشیند. و با این وجود وقتی خواب پارچه را به سمت بالا بدهید رنگ غنی تری را مشاهده می کنید. پارچه هایی که پرزهای کوتاه دارند، مثل مخمل کبریتی و مخمل کلاهی، می توانند طوری برش بخورند که خواب پارچه به طرف بالا باشد تا رنگی غنی تر و عمیق تر داشته باشند و نیز بافتی جذاب تر ارائه دهند. پارچه هایی که برای لباس هایی مثل بارانی استفاده می شوند با الیاف سطحی سنگین تر و بلندتر، مثل موی شتر یا پشم گوسفند و جانوران دیگر، باید طوری برش زده شوند که خواب پارچه رو به پایین باشد بدین ترتیب پارچه کمتر پرز می دهد و گوله می شود و لباس نیز بهتر رطوبت را دفع می کند. قبل از اینکه قطعات الگو را بچینید بررسی کنید که خواب پارچه کدام سمتی می باشد. اگر به دنبال جذابیت در طراحی می باشید قطعات خاصی مانند جیب پچ یا سرشانه ها را در جهت های مختلف برش دهید تا سایه بر روی لباس ایجاد شود.
    خواب پارچه

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه پارچه های پرزدار در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 1 =