• پارچه دنیم در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در پارچه دنیم در  خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    پارچه دنیم در خیاطی

    پارچه دنیم در خیاطی

    اگرچه اصطلاح دنیم از فرانسه سرچشمه گرفته است، اما بعد از تولید شلوار جین از جنس پارچه دنیم با نام تجاری Levi strauss’ در اواخر دهه 1800 ، امروزه پارچه دنیم کاملاُ آمریکایی محسوب می شود.
    راحتی، تطبیق پذیری و دوام همچنان بزرگترین و مهمترین ویژگی های پارچه های دنیم هستند، و این ویژگی های دنیم برای کابران این پارچه دارای اهمیتی فراتر از این واقعیت در مورد دنیم ها هستند که در شستشو کوچک ، فرسوده و کم رنگ می شوند.
    پارچه دنیم به دلیل کاربردی که برای تولید شلوار جین دارد معروف است. با این حال، بسته به وزن آن می توان تقریبا در تولید هر چیزی از آن استفاده کرد. حتی طراحان لباس رسمی هم گاهی از پارچه دنیم استفاده می کنند. دنیم پارچه ای قوی و بادوام است که از یک پارچه جناغی با نخ های نیلی و سفید ساخته شده است.

    آموزشگاه خیاطی ایده موفق به اخذ گواهینامه الگوی کت و شلوار ترک و لباس مجلسی زیر نظر استادان خانم آیفر بایرام و آقای سلیمان گوینچ از کشور ترکیه شده است.

    نخ های آبی/نیلی نخ های به کار رفته در طول یا به اصطلاح پیچ )موازی با حاشیه(هستند. نخ های سفید در سرتاسر عرض پارچه) نخ های پود( قرار می گیرند. پارچه جین به طور سنتی با نخ هایی که صد در صد از جنس پنبه هستند بافته می شود؛ با این حال، امروزه در تولید آن ،پلی استر با مواد اولیه آمیخته می شود تا بتواند هم انقباض پارچه و هم چروک نشدن پارچه را کنترل کند و از طرفی ماده لیکرا به مواد اضافه می شود تا کشش پارجه را افزایش دهد.
    امروزه پارچه دنیم چهره و اشکال مختلفی دارد.می تواند روی آن طرحی چاپ شده باشد، یا به صورت راه راه درآمده باشد، یا با قلم مو روی آن طراحی شده باشد، یا به صورت چرت و سنگ تراشی شده باشد. همچنین می توان نخ نیلی را با رنگ های دیگر جایگزین کرد تا بدین وسیله پارچه های دنیم رنگی به دست آورد.

    انتخاب پارچه/الگو:

    نکته اصلی در دوختن پارچه دنیم، انتخاب دنیم با وزن مناسب برای الگو است. از آنجا که دنیم یک بافت دوقلو یابه اصطلاح دولایه است، یک الگوی موربی جزئی دارد؛ از الگوهایی که برای مورب های آشکار مناسب نیستند دوری کنید. دنیم های سنگین) 12 تا 14 اونسی( بیشتر در تولید شلوار جین، کاپشن، بالاپوش و لباس کار استفاده می شوند.
    این دنیم ها برای طرح هایی با خطوط مستقیم و همچنین جمع نشدن پارچه و راحتی لباس، هم حجیم و هم سفت و بسیار مناسب است.
    شلوار، کاپشن، دامن و لوازم جانبی مانند کیف، با استفاده از دنیم های با وزن متوسط )از 10 تا 12 اونسی( بهتر عمل می کنند.جین سبک تر می تواند برای ظاهر راحت تر و نرم تر یا برخی درزهای خمیده که نیاز به راحت بودن برای مشتری دارند استفاده شود.
    دامن ها، بلوز ها و پیراهن ها با جین سبک ) 6 تا 8 اونسی( جلوه بهتر و زیباتری دارند. دوختن این دنیم ها بسیار آسان است و مانند هر پارچه نخی دیگر قابل کنترل است. با این وجود، تمامی درز ها باید به تمیزی دوخته شوند زیرا دنیم ها خیلی بد نخ نما می شوند.

    پارچه دنیم در خیاطی
    پارچه دنیم در خیاطی

    آماده شدن برای خیاطی:

    پارچه دنیم با شستشو آب می رود، با چندین بار پوشیدن و شستن رنگ و رو رفته می شوندو وقتی کهنه می شوند رو به گشادی می روند پس قبل از دوختن پارچه دنیم، حتما چندین بار پارچه را شسته و خشک کنید. این کار از تغییر سایز دادن لباس، که باعث باز شدن کوک ها می شود، جلوگیری می کند و همچنین پارچه را نرم می کند.
    اگر برچسب پارچه نشانگر این باشد که پارچه تمیز است بدین معنا که قبلا شستشوی لازم داده شده است،پس تغییر سایز پارچه در هیچ جهتی بیشتر از یک درصد نخواهد بود. قبل از شستشوی پارچه، لبه های بریده شده یا زیگزاگ شده را به حداقل برسانید.
    نکته: برای آزمایش کردن آسیب دیدن و ازبین رفتن رنگ پارچه با ساییدگی، پارچه دنیم را با یک تکه پارچه سفید مالش دهید. اگر پارچه سفید، بعد از مالش دادن آن روی پارچه دنیم، به خود رنگی بگیرد، رنگ دادن دنیم در شستشو و مالش ادامه پیدا می کند تا کم کم از بین رفته و پارچه دیگر رنگی پس نخواهد داد.
    هنگام برش دادن الگو، برش روکش را از روی خطوط یا پارچه کنتراست در نظر بگیرید تا فله را کاهش دهید. حتما از یک طرح برش با چرت زدن استفاده کنید.

    همچنین بخوانید:

    ابزارهای مناسب:

    هر پروژه خیاطی را با سوزن جدید آغاز کنید، مخصوصا پروژه خیاطی جین دنیم را؛ زیرا دنیم خیلی سریع سوزن ها را کند می کند. هر چه پارچه دنیم سنگین تر باشد، سوزن بزرگتری مورد نیاز است. دنیم سنگین را با سوزنی به سایز 100 / 16 ، دنیم با وزن متوسط را با سوزن با سایز 80 / 14 و دنیم سبک را با سوزن با سایز 75 / 11 بدوزید.
    برای بهترین نتیجه از پروژه خود، سوزن جین خریداری کنید. سوزن جین، نوک درازتر و تیز تری دارد بنابراین می تواند به بافت انتهایی پارچه جین هم به راحتی نفوذ کند.
    سوراخ بزرگتر آن نخ تزیینی برای تکنیک تاپ اس تتچینگ را جای می دهد. برای دوخت استاندارد، از نخ پلی استر یا نخ پلی استر بافته شده از پنبه استفاده کنید، و از نخ تزیینی در تکنیک تاپ اس تتچینگ استفاده کنید. داشتن یک پایه کمکی یا پایه دوخت برای دوختن روی چندین لایه ضخیم از پارچه، کار مفیدی است اما ضروری نیست.

    unnamed 3
    6color Plain Water Washing font b Denim b font font b fabric b font stretch jeans

    خیاطی:

    پارچه دنیم را دقیقا شبیه به دوختن هر پارچه محکم دیگر بدوزید اما به خاطر داشته باشید که پارچه فرسوده می شود پس تکمیل درز ضروری است. برای تعیین بهترین اندازه کوک، روی یک درز کوک بزنید و تست کنید. پارچه های سنگین نیاز به کوک کمتری در هر اینچ نسبت به پارچه های سبک تر دارند. دنیم سنگین را با حدود 10 کوک در هر اینچ و دنیم سبک را با حدود 12 کوک در هر اینچ ) 3 میلی متر( بدوزید. تنش نخ و فشار پا روی پدال را کاهش دهید تا پارچه به طور مساوی جلو رفته و دوخته شود.

    انواع درزها:

    پارچه دنیم را می توان با یک درز استاندارد 5.8 اینچ( 1.6 سانتی متری( دوخت؛ با این حال، اکثر لباس های جین دارای درزهای مسطح و صاف و تاپ استیتچ) کوک زدن نزدیک درز لباس( هستند.جین کششی نیاز به یک کوک کششی دارد. محبوب ترین کوک جین با پارچه دنیم، کوک مسطح است. این کوک هم بسیار بادوام است و هم در آخر یک جلوه زیبا و تمیز به قسمت داخلی لباس می بخشد.
    542980 953
    همچنین بخوانید:
    پارچه دنیم

    درز تمام شده:

    از آنجا که جین پیچ می خورد و گره دار می شود، خیلی مهم است که درزهای تمام شده درست زده شوند. چندین درز تمام شده راضی کننده است. ساده ترین درز تمام شده ، استفاده از تکنیک لبه صورتی است.
    به سادگی دنباله اضافی درز ها را با قیچی صورتی بچینید و برای محافظت بیشتر، ابتدا یک کوک مستقیم را در امتداد لبه خام پیاده کنید و سپس آن را صورتی کنید.
    همچنین می توانید لبه اضافی درز ها را زیگزاگ یا لبه های خام را همانطور که خیاطی می کنید سرخکنید. روی کاپشن های بدون پوشش، جایی در قسمت داخلی پوشاک که اغلب دیده می شود، اضافه های درزها را با نوار تعصب دولایه ببندید.

    تکنیک تاپ استتچینگ (Topstitching):

    تکنیک تاپ استتچینگ به پارچه دنیم شما نمای تجاری می دهد که به مراتب بهتر از جذابیت های تزیینی است. برای تاپ استتچینگ از نخ های متضاد سنگین مانند نخ قرقره ای یا نخ های طراحی شده برای تزیین استفاده کنید.
    اگر نخ تاپ استتچینگ در دسترس ندارید، می توانید از دو رشته نخ معمولی استفاده کنید بدین ترتیب تاپ استتچینگ شما مشخص می شود.از نخ معمولی قرقره استفاده کنید. اگر نخ ها به هم متصل شدند، کشش نخ سوزنتان را کمی شل کنید.

    index 2
    حاشیه پارچه

    خاتمه و حاشیه ها:

    دکمه ها، زیپ ها و دکوراسیون های تزیینی از محبوب ترین انواع بکار رفته در پایان دوخت پوشاک جین هستند. حاشیه ها اغلب به وسیله چرخ خیاطی بایک یا دو ردیف نازک تاپ استتچینگ کوک زده می شوند.
    حاشیه های نازک پارچه جین تمایل شدیدی به فر خوردن دارند. برای کاهش این فرخوردگی حاشیه پارچه جین، لبه پایینی را در خلاف جهت فشار دهید یا می توانید آن را سرخ کنید. یک نوار از بافت مصنوعی به اضافه خروجی حاشیه اضافه کنید، سپس قبل از تاپ استتچینگ کردن ، حاشیه را تا کرده و بسوزانید.

    مراقبت از لباس:

    لباس های جنس جین در هنگام شستشو به یک سری مراقبت ها نیاز دارند. برای جلوگیری از خراب شدن لباس های دیگر، جین را جداگانه بشویید تا زمانی که متوجه شوید که جین شما دیگر رنگی پس نمی دهد.
    برای جلوگیری از کم رنگ شدن جین، مورد های شستشو را پشت و رو کرده و یک فنجان سرکه سفید به چرخه ی شستشو اضافه نمایید. اگر نمی خواهید هیچ رنگی از دست برود، آن را با بخار تمیز کنید.

    لباس

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه پارچه دنیم در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 + پنج =