75 / 100
  • مفهوم کشسانی در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در مفهوم کشسانی  در آموزشگاه خیاطی ایده  می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    مفهوم کشسانی در خیاطی

    مفهوم کشسانی در خیاطی

    پارچه کشی پارچه ای منعطف، قابل ارتجاع، و کم نوسان است.پارچه کشی از مجموعه ای از کش و مغزی های کشی ساخته شده (یا ترکیبات قابل انعطاف، مانند اسپندکس) که در پلی استر، کتان، نایلون یا ترکیبی از الیاف های پارچه ای پیچیده شده اند. نخ های بیرونی به یکدیگر بافته یا گره خورده اند تا کش را بسازند. کش در طیف گسترده ای از ضخامت و عرض ارائه می شوند؛ کش های مختلف کشسانی متفاوتی دارند.
    پارچه کشی را می توان با قلاب کشید یا مستقیم پارچه را دوخت تا ضخامت را در یک نقطه خاص کنترل کند. پارچه کشی با کیفیت خوب می تواند بیش از دوبرابر عرضش کش بیاید و بعد به شکل اولش برگردد. کیفیت و رفتار با ساختار پارچه و محتویات پارچه شناخته می شود.بیشتر پارچه های کشی بین 1/8 تا ½ اینچ عرض دارند، هرچند نخ و الیاف کشی نازکتر است و بند کمربندهای کشی تزئینی می توانند عرض بیشتری هم داشته باشند.

    ساختار کشی:

    کش با چگونگی ساختارش و محتویات پارچه اش دسته بندی می شود. هرکدام نقشی در چگونگی رفتار کش و چگونگی کاربرد آن ایفا می کنند. کش ها به عناوین بافته شده، دوخته شده، بافتنی یا  نازک و بدن نما دسته بندی می شوند.
    کش بافته شده
    در داخل روکش ها استفاده می شود چرا که وقتی کشیده شود تنگ و باریک می شود، و وقتی آنرا سوراخ کنیم یا آنرا کوک بزنیم، شکل و بقای کشسانی خود را از دست می دهد.
    کش بافته شده طول های مختلفی دارد، راه ها و خطوط موازی و در وهله اول برای آستین کت، لباس شنا و باندهای پا استفاده می شود.
    کش دوخته شده
    نرم، مقاوم و بدلیل سبک وزنی اش، مناسب اکثر اقلام پوشاک است. برای پارچه های سبک تر بسیار مناسب است. وقتی کشیده شود تنگ نمی شود و تحت تاثیر فرورفتن سوزن قرار نمی گیرد، و آنرا برای کاربرد مستقیم روی پارچه همانطور که برای قلاب است، مناسب می کند.

    آموزشگاه خیاطی ایده در سال ۱۳۷۰ با مجوز سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور تاسیس گردید و فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود.

    کش بافتنی بسیار محکم است و اغلب نازک تر از دیگر کش هاست. روی پارچه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، مانند پارچه های تزئینی منزل، روکش ماشین، کیف ها، اکسسوری ها و غیره.
    دارای الیاف های عرضی و طولی است که به آن ظاهری مانند پنجره می دهد. در هنگام کشش باریک نمی شود، و حتی وقتی سوزن به آن وارد کنیم باز هم نازک نمی شود. بنابراین، می توان از آن مستقیما روی پارچه استفاده کرد.
    پلی اورتان شفاف
    محصولی مصنوعیست که سه یا چهار برابر طول آن با برگشت کامل به اندازه و شکل اصلی کش می آید. برای کاربرد مستقیم روی پارچه بکار می رود و بنظر می رسد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

    index 3

    محتویات پارچه:

    تقریبا همه کش ها از مغزی پلاستیکی ساخته شده اند؛ با این حال کش فاقد پلاستیک را می توان برای بکار بردن در تجهیزات پزشکی و برای کسانیکه با لاتکس حساسیت دارند استفاده کرد. درکل، هرچه محتویات کش پلاستیکی تر باشد، کشش بیشتر میشود. بیشتر کش ها ترکیبی از پلاستیک و پلی استر، کتان یا نایلون هستند.
    متداول ترین و همه کاره ترین کش ها ترکیبی از پلاستیک و پلی استر هستند. آن ها برای پارچه های بشور و بپوش، دوخت های حساس و لباس شنا مناسبند. همه موارد خشک و تمیز شو می توانند از کش پلی استر/پلاستیکی استفاده کنند. اگر اطمینان ندارید که از چه کشی استفاده کنید، با پلی استر کار کنید.
    کش نایلون/پلاستیک
    چروک می شود ولی نه زیاد. نباید آنرا خشک و تمیز کرد. برای پارچه های بشور و بپوش مناسب است و می توان آنرا در دمای متوسط تا زیاد خشک کرد. برای اشخاصی که دوست دار پارچه طبیعی هستند مناسب است.

    همچنین بخوانید:

    انتخاب کش خیاطی :

    انواع مختلف کش های خیاطی در دسترس است؛ بسیاری از پلاستیک ها برای کارهای خاص خیاطی ساخته شده اند. هرچند، به عنوان قانونی کلی، کشی را انتخاب کنید که نیازمندی های مراقبتی مشابهی با پوشاک تمام شده داشته باشد. تنها از کشی استفاده کنید که به طول اصلی خود بعد از کشیدن برمی گردد. کش های دوخته شده وقتی کشیده می شوند نازک شده، بنابراین تنها در داخل مغزی دوزی و سجاف ها از آنها استفاده کنید. کش های بافتنی و دوخته شده  هم در داخل مغزی و سجاف ها و هم مستقیما روی پارچه دوخته می شوند.
    woven knitted elastic 500x500 1

    خیاطی با کش ها:

    *نخی را انتخاب کنید که با پارچه هماهنگ باشد.
    *از سوزن سرگرد استفاده کنید.
    *کشش نخ را ملاحظه کنید؛ شاید نیاز باشد وقتی کش را می کشید و می دوزید آنرا تنظیم کنید.
    *کش باید به اندازه کافی نرم باشد تا از خمیدگی پارچه جلوگیری شود، اما به اندازه کافی هم شل باشد تا راحت و مناسب باشد.
    *برای اطمینان از راحتی در لباس، کش را دور بدنتان بچرخانید، و آنرا ببندید. آنرا نیم ساعت بپوشید، و طول مورد نظر را تنظیم کنید.
    *کش را یک سانت بیشتر از طول بچینید تا برای انتهای کار مناسب باشد.
    *وقتی کش را مستقیم روی پارچه میدوزید، آنرا حدود هشت درصد کوتاه تر از طول مورد نظر بچینید؛ چراکه در زمان کشیدن خودش کش می آید.
    *از کوک بلند یا یک زیگزاگ برای دوخت مستقیم کش روی پارچه استفاده کنید.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه مفهوم کشسانی در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 13 =