76 / 100
  • سوزن ها در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما درسوزن ها در آموزشگاه خیاطی ایده می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    Needles for sewing

    سوزن ها در خیاطی

    سوزن ها را می توان از چندین فلز مختلف از جمله برنج، فولاد، نیکل یا ترکیبی از آن ها ساخت. سوزن هایی از جنس فولاد ضد زنگ، برنج و نیکل اندود شده ضد زنگ زدگی می باشند؛ سوزن هایی با جنس نیکل اندود شده در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشند و آن ها به یک جا سوزنی مغناطیسی متصل خواهند بود. اگر قرار است که سوزن را برای مدتی در یک کلاس خیاطی ببرید و یا در آب و هوای نمدار و مرطوب زندگی می کنید مقاومت در برابر زنگ زدگی امری مهم می باشد.

    آناتومی و ساختمان سوزن ته گرد

    یک سوزن ته گرد ساده ی صاف دارای سه قسمت می باشد: سر سوزن، بدنه و یا میله، و نوک سوزن.سر سوزن توپی مسطح از جنس همان فلزیست که برای ساخت بقیه سوزن استفاده می شود اما بسیاری از سرهای مخصوص آن نیز موجود است،مانند: گل و قلب پلاستیکی، توپ های شیشه ای، کره های فلزی و غیره.
    میله قسمت بین سر سوزن و نوک آن می باشد و بسته به نوع مورد نظر، قطر آن متفاوت است. نوک سوزن همان قسمتی ست که ابتدا وارد پارچه می شود. بسته به نوع سوزن ته گرد نوک آن ها می تواند تیز یا گرد باشد.

    Capture 2
    31cm5zOQSbL 1

    اندازه مناسب

    سوزن های صاف عموما از طول 1.2 اینچ تا 1.8 اینچ وجود دارند. بیشتر تولید کنندگان طول سوزن را روی بسته بندی به اینچ یا میلیمتر لیست می کنند.اعداد نشان می دهند که طول با اندازه 1.16 اینچ افزایش می یابد. به عنوان مثال، یک سوزن ته گرد سایز 20 به طول 1/4 اینچ می باشد. سنجاقی که طول مناسب برای نگه داشتن تمامی لایه های پارچه انتخاب کنید اما نه آنقدر بلند که در حین کار مدام به دستتان آسیب بزند.
    اگر با چابکی مشکلاتی مانند آرتروز در انگشتانتان و یا مشکل بینایی دارید، سوزن های بلند برایتان کاربردی هستند چون نگه داشتن آن ها در دست و دیدنشان آسان تر می باشد. قطر میله (بدنه) سوزن بر حسب نوع آن متفاوت می باشد و بر حسب میلی متر بیان می گردد.
    از میله باریک (5میلی متر) برای پارچه های سبک و میله های بزرگ تر (7 تا 8 میلی متر) برای پارچه های ضخیم تر استفاده کنید. اگر قطر میله به طور مشخص ذکر نشده باشد ممکن است با نام سوزن مانند سوزن ریز یا خیلی ریز مشخص می-گردد.

    سر سوزن ته گرد

    سه دسته سوزن ته گرد برای خیاطی وجود دارد: سوزن های صاف، مخصوص و سنجاق قفلی. در هر گروه، گزینه های مختلفی نیز وجود دارد. اگر می خواهید فقط یک نوع از سوزن ها را بخرید سوزن های ته گرد یک انتخاب همه کاره هستند.

    سوزن های صاف

    سه دسته سوزن ته گرد برای خیاطی وجود دارد: سوزن های صاف، مخصوص و سنجاق قفلی. در هر گروه، گزینه های مختلفی نیز وجود دارد. اگر می خواهید فقط یک نوع از سوزن ها را بخرید سوزن های ته گرد یک انتخاب همه کاره هستند.

    تکه دوزی:

    سوزن های بسیار کوتاهی برای کمک به نگه داشتن تکه ها در جایشان هنگام کوک زدن با دست بدون اینکه نخ هنگام دوختن گیر کند، می باشند. نوک گرد این سوزن ها برای کار با پارچه های بافت طراحی گردیده بنابراین سر سوزن بدون گره زدن پارچه در حلقه های آن سر می خورد.
    تکه دوزی
    سوزن نوک گرد

    نوک گرد:

    سوزن مسطح دو طرفه U شکل که برای دکوراسیون منزل به منظور نگه داری ملافه و روکش، روکش تشک و روکش دسته استفاده می شود. همچنین می توانید از آن برای کارهای هنری و مکان های دیگر که نیاز به نگه داشتن دارد استفاده کنید، مانند پارچه های لغزنده یا نوارهای یکسان کننده.

    همچنین بخوانید:

    نکات شایان ذکر

    • از کوک زدن بر روی سوزن ها خودداری نمایید زیرا ممکن است سوزن چرخ را بشکند، به چرخ خیاطی آسیب برساند و یا به خودتان صدمه وارد شود. فقط کافیست هنگامی که نزدیک به سوزن می شوید آن را به آرامی بیرون بکشید، سوزن های دارای سرهای بزرگ این روند را آسان تر می سازند.
    • اگر سوزن ها خم شده، زنگ زده و یا آسیب دیده هستند آن ها را دور بیاندازید تا به پارچه صدمه نزنند.
    • اگر شما سوزن های مخصوص و یا تعداد زیادی از انواع سوزن را دارید، آن ها را به طور جداگانه نگه دارید و رویشان برچسب بزنید تا با یکدیگر قاطی نشوند.
    آراستن لباس با مروارید (منجوق): سوزن هایی با سرهای بزرگ تر برای این کار ایده آل می باشند.
    لباس عروس و توری:
    میله بسیار باریک برای پارچه های ظریف استفاده می شوند تا از آسیب دیدن پارچه و به جای ماندن سوراخ سوزن بر روی پارچه جلوگیری شود.
    سوزن های کبریتی (سر گرد رنگی):
    سرهای پلاستیکی تزئینی که به راحتی قابل مشاهده و نگه داشتن هستند. احتیاط: پرس کردن روی این سوزن ها ممکن است باعث ذوب شدن سرهای پلاستیکی شود.
    کار دستی:
    سوزن های بسیار بلند برای پارچه های سنگین وزن مانند پارچه های دکوراسیون منزل استفاده می شوند.
    سرهای تزئینی سوزن:
    به دنبال سرهایی با شکل پلاستیک فرم داده شده، مروارید نما، گل های فلزی، دکمه ها، قلب ها و غیره باشید. برخی از آن ها از پلاستیک مقاوم در برابر ذوب ساخته می شوند، بنابراین می توانید از روی آن ها اتو کشی کنید.

    آموزشگاه خیاطی ایده جزو با سابقه ترین آموزشگاه های خیاطی تهران است که فعالیت خود را از همان ابتدا در غرب تهران شروع کرد و تاکنون توانسته است موفقیت ها و افتخارات بسیاری را در این رشته کسب کند.
     

    سوزن ته گرد:مناسب برای پارچه هایی با وزن متوسط و مصارف عمومی دوخت می باشند.
    سر شیشه ای:
    سوزن های همه کاره با سر مقاوم در برابر حرارت که می توان آن ها را بدون اینکه ذوب شوند پرس کرد.
    پلیسه کاری:
    میله ریز و نوک تیز برای متصل کردن پلیسه ها با سوزن و همچنین کار با پارچه های سبک وزن و ظریف مناسب می باشد.
    لحاف دوزی (ضخیم دوزی):
    سرهای بلند و رنگارنگ برای استفاده در لایه های مختلف لحاف یا پارچه های سنگین مانند خز، مخمل و غیره می باشند.
    ساتن:
    سرهای ریز و باریک شونده (همانند شیپور) در محافظت از ساتن و سایر پارچه های ظریف در برابر آسیب کمک می کند.
    پولک {دوزی}:
    بسیار ریز و کوتاه برای نگه داشتن پولک و سایر موارد تزئینی ظریف مناسب هستند.
    ابریشم:
    سوزن های ریز ضد زنگ برای ابریشم و سایر مصنوعات مناسبند.
    سوزن بسیار ریز و تیز:
    میله های بسیار ریز برای پارچه های بسیار ظریف به کار می روند.

    سوزن های مخصوص

    سوزن های تی (T) شکل

    سوزن های شکل داده شده برای کارهای دستی، پارچه های مخصوص بیرون از منزل و یا اثاثیه منزل مناسبند. سر سوزن با شکل تی نگه داشتن و پیدا کردن آن را آسان تر می کند.

    41Om6IwVoCL. SL1000
    سوزن دوبل

    سوزن tidy (دوبل)

    سوزن مسطح دو طرفه U شکل که برای دکوراسیون منزل به منظور نگه داری ملافه و روکش، روکش تشک و روکش دسته استفاده می شود. همچنین می توانید از آن برای کارهای هنری و مکان های دیگر که نیاز به نگه داشتن دارد استفاده کنید، مانند پارچه های لغزنده یا نوارهای یکسان کننده.

    سوزن پیچ خورده (خمیده)

    سوزن هایی با میله پیچ خورده برای دکوراسیون منزل عالی هستند به طور مثال نگه داشتن روکش ها،روکش تشک، دستمال سفره و غیره.

    acrylic twist pins
    همچنین بخوانید:

    سنجاق قفلی

    سنجاق های قفلی هم سیستم اندازه گیری خاص خودشان را دارند از اندازه (3.4 ینچ تا اندازه 4 (3 اینچ).آن ها برای بسیاری از مصارف خیاطی، لحاف دوزی و کاردستی به کار می روند ، مانند نخ کشی الاستیک از طریق پوشش، متصل کردن یک لحاف با سنجاق و غیره. علاوه بر سنجاق قفلی های معمولی، دو نوع خاص نیز وجود دارد.

    curved safety pin 72880.1406145631

    سنجاق قفلی خمیده

    شکل این سنجاق باعث می شود راحت تر در جایش قرار گیرد و از تکان خوردن لایه های لحاف هنگام استفاده از وسیله کوک زنی جلوگیری می کند.

    سنجاق دکمه ای

    با یک برآمدگی در وسطش شکل گرفته تا به طور موقف دکمه پایه دار را در جایش بر روی لباس نگه دارد.بدین ترتیب دکمه ها را می توان به راحتی قبل از شستن لباس یا تمیز کردن لباس جدا کرد.

    سنجاق

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه سوزن ها در خیاطی را کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 + 18 =