• دکمه ها در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در دکمه ها در آموزشگاه خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    دکمه ها در خیاطی

    دکمه ها در خیاطی

    قدمت دکمه ها به عصر برنز (مفرغ) بازمی گردد یعنی زمانی که غارنشینان آن ها را از استخوان یا شاخ حیوانات می تراشیدند و آن ها به عنوان نمادی از موقعیت در نظر گرفته می شدند. بعدها دکمه ها به عنوان وسیله ای برای بستن تبدیل شدند که با حلقه های محکم و چرمی بسته می شدند.
    یونانیان و رومیان باستان از دکمه ها برای بستن توگا (ردای بی آستین) استفاده می کردند و مدتی بعد آن ها را با استفاده از ایجاد شکاف مورد استفاده قرار دادند که اولین دکمه های شناخته شده می باشند.
    امروزه دکمه ها از هر نوع موادی که تصورش را کنید ساخته می شوند، از جمله فلز، پلاستیک، چینی، چوب، استخوان، شیشه، پارچه، چرم، صدف و سنگ های گران قیمت، بسیاری از دکمه ها به عنوان یک زیباسازی کاملا تزئینی با امکان بسته شدن از زیر هستند، مثل دکمه های قابلمه ای یا دکمه های که از یک طرف با قلاب بسته می شوند.

    تنوع عملکردی:

    دکمه ها با شکل های مختلفی عرضه می شوند. دایره و گردی شکل رایج ترین آن ها هستند اما محصولات جدیدی از مربع، بیضی، مثلثی، استوانه ای و جورهای مختلف دیگر قفسه ها را نیز پر می کنند. علاوه بر این، کیت های پوششی دکمه برای یک تطبیق بی نقص با پارچه پوشاک در دسترس می باشند.
    دکمه ها در رنگ های مختلفی از سیاه و سفید پایه گرفته تا رنگ های عجیب و غریب مانند سرخابی و لیمویی عرضه می شوند. دکمه های فلزی معمولا نقره یا طلا هستند، اما جنس های مس، برنج و مفرغ رابه خصوص در میان دکمه های دست ساز نیز می توان یافت.

    دکمه
    دکمه

    انتخاب دکمه ها:

    دکمه ها دو نوع اصلی دارند: دکمه های سوراخ دار و دکمه های پایه دار.دکمه های سوراخ دار، دارای سوراخ های قابل مشاهده ای می باشند. متداول ترین این دکمه دو سوراخ و چهار سوراخ هستند؛ هرچند گاهی اوقات صنعتگران مدل سه سوراخ هم ایجاد می کنند. دکمه های پایه دار، دارای حلقه ای در پشتشان هستند و دکمه توسط کوک هایی که از داخل حلقه رد می شوند متصل می گردد. این پایه دکمه را بالای سطح پوشاک نگه می دارد و اجازه می دهد یک یا چندین لایه ضخیم هنگام بسته شدن در میان دکمه قرار بگیرند. به همین خاطر این دکمه ها معمولا روی ژاکت ها، کت ها یا سایر پوشاک حجیم دیگر استفاده می شوند.ارتفاع این پایه ها متفاوت می باشد و می توان با نحوه دوخت آن به پوشاک هم آن را طویل تر نمود. دکمه ها ممکن است برای اینکه ظریف به نظر بیایند و یا تضادی بارز برا تاکید داشته باشند کمی روشن تر و یا تیره تر از پارچه پوشاک باشند (فام و اشباع رنگی آن ها با هم کمی فرق کند).
    همچنین بخوانید:

    جایگذاری دکمه ها :

    دکمه ها به طور کلی در قسمت وسطی جلوی لباس یا قسمت وسطی پشت لباس قرار دارند، درست همانطور که در الگوی خیاطی ذکر شده است.
    فاصله گذاری بسته به اندازه دکمه و لباس مختلف می باشد اما باید به الگوی لباس هم توجه نمود. اگرچه اکثرا دکمه ها با فاصله مساوی با یکدیگر قرار می گیرند اما جایگذاری آن ها به طور هنرمندانه می تواند علاقه بیشتری به خود جذب کند.

    دکمه
    دکمه

    اندازه ها دکمه ها:

    طیف دکمه های کاربردی از قطر 1/8 اینچ تا 1 و یا 1/2 اینچ می باشد. دکمه های تزئینی و دست ساز می توانند بزرگ تر باشند اما معمولا بین 2 تا 2/1 اینچ هستند. هرچیزی که بزرگ تر روی پارچه به نظر بیاید به منظور تزئین به کار می رود. اکثر الگوها اندازه ای از دکمه که مناسب آن پروژه می باشد را تعیین می کنند اما برای اینکه دکمه ای که دوست دارید را داشته باشید از اندکی ایجاد تغییر در اندازه دکمه دریغ نکنید. به یاد داشته باشید که اندازه سوراخ های دکمه را بر اساس اندازه همان دکمه تنظیم کنید.

    تعیین محل دکمه ها:

    بعد از اینکه سوراخ های دکمه کاملا دوخته و برش داده شدند دکمه ها در زیر آن ها دوخته می شوند. برای سوراخ  دکمه های افقی، دکمه به طور کلی با فاصله 1/8 اینچ از سوراخ دکمه درست نزدیک به لبه پوشاک قرار گرفته و برای سوراخ دکمه های عمودی، دکمه از بالای سوراخ آن با فاصله 1/8 اینچ قرار می گیرد.
    با تنظیم لایه های جلویی پوشاک به طوری که لایه ای که سوراخ های دکمه بر آن قرار دارد، رو باشد (گویی دکمه های پارچه بسته هستند) محل قرار گیری دکمه را تعیین کرده و علامت بزنید. یک سنجاق محکم را به طور صاف و مستقیم از هر سوراخ دکمه به لایه پایینی فشار دهید تا محل قرارگیری دکمه ها مشخص شود.
    بر روی یک دکمه خیاطی کنید و قبل از اینکه سراغ دوختن دکمه بعدی بروید، دکمه ای که دوخته اید را ببنیدید تا مطمئن شوید که درست در جایش قرار گرفته است.به یاد داشته باشید: دکمه ­ها قرار است که خوشایند باشند. هنگامی که می­ خواهید دکمه ­ای را به عنوان بست لباس انتخاب کنید این مورد را به یاد داشته باشید.

     

    همچنین بخوانید:

    تفاوت های جهت دکمه ها:

    دکمه لباس های زنانه و مردانه در جهات مختلف قرار می گیرند.دکمه های لباس زنانه معمولا از سمت راست به چپ و لباس های مردانه از سمت چپ به راست بسته می شوند. اگرچه که برخی از طراحان لباس بسته شدن دکمه از راست به چپ را حتی برای پوشاک زنانه برمی گزینند.
    به طور مثال، شلوار جین زنانه همیشه از سمت راست به چپ بسته می شود. مورخان حدس می زنند که دلیل اختلاف جهت می تواند دو چیز باشد. برخی می گویند در گذشته یک مرد برای دستیابی به سلاح در زمان نبرد به دست راست خود نیاز داشت. شمشیرها غالبا در زیر پوشاک بیرونی پنهان می شدند و با بستن دکمه از چپ به راست به راحتی قابل دسترسی بودند.
    برخی دیگر تصور می کنند که خدمتکاران گرایش به لباس زنان طبقه بالای جامعه داشتند، و بسته شدن دکمه از راست به چپ پوشیدن لباس را هنگامی که رو به روی بانویشان قرار می گرفتند آسان تر می ساخت (هنگامی که خدمه می خواستند لباس های بانوهایشان را بپوشانند در جلوی آن ها می ایستادند که این نوع بسته شدن لباس برایشان آسان تر بود).

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه دکمه ها در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − نه =