78 / 100
  • لايي گذاري در خیاطی

    آموزش موجود در وب سایت آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در لايي گذاري در  خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    لايي گذاري در خیاطی

    لايي گذاري در خیاطی

    لایي عبارت است از ماده ساختاری که بین لایه هاي پارچه اي قرارمی گیرد که نیاز به ثبات، ساختار و استحکام بیشتری نسبت به ضخامت اصلی موجود در پارچه دارند. لایي گذاري در یقه، سرآستین، رویه، لبه های جلویی (زیر جادکمه ای) و گاهی اوقات در سه جاف ها یا در کل قسمت های جلو و پشت لباس نیز رواج دارد.

    ساختار لایی:

    سه گونه رایج لایي وجود دارد  که شامل  لايي بافتنی، غیر بافتنی، کشباف می باشد . جنس لایي هرچه که باشد در وزن ها و رنگ های مختلفی در دسترس است. لایي های بافتنی مانند هر پارچه بافتنی دیگری دارای نخ های تار و پود هستند. هنگام برش زدن لایي های بافتنی بايد به جهت تار و پود پارچه نيز دقت کنید. گاهی اوقات نیز از لایي هاي بافتنی در لباس های بافتنی استفاده می شود که دارای  قدرت کشسانی یکسانی هستند. لایي های غیر بافتنی از چسباندن یا تا کردن چندین لایه پارچه بدست می آید که باعث بوجود آمدن بافتی می شود که جهت مشخصی برای تار و پود خود ندارد. بر خلاف لایي هاي بافتنی این لایي ها ريش ريش نمي شوند ولی انعطاف پذیری کمتری دارند. لایي های کشباف معمولا نرم و انعطاف پذیر بوده و  به شکل اریب هستند و تنها تا حدودی به صورت طولی موجود هستند. رایج ترین لایي ها جنسی شبیه به تریکو مورد استفاده در زیر پوش زنانه دارند. لايي هاي نمدي نيز بافتني هستند ولي با این تفاوت که در این نوع لایي برای شکیل تر شدن لباس، نخ های اضافه ای از لابلای لايي رد شده است.
    unnamed
    images

    روش های اتصال:

    خیاطان از دو نوع لایي گذاری استفاده می کنند: چسباندنی و دوختنی. لایي هاي چسباندنی دارای یک پوشش چسبناک  در قسمت پشت لایي هستند که توسط گرمای اتو این قسمت چسبناک به پارچه چسبانده می شود. لایي هاي دوختنی به درزهای لباس دوخته می شوند.

    همچنین بخوانید:

    انتخاب لایي:

    بدلیل تنوع انتخاب های موجود، ممکن است در انتخاب لایي مناسب دچار سردرگمی شوید. به این نکات توجه کنید:

    • وزن لایي باید متناسب با پارچه مورد استفاده باشد، مگر اینکه تمایل داشته باشید نوعی جلوه خاص به لباس بدهید.
    • لایي ها در رنگ های سفید، کرم، بژ، مشکی و گاهی اوقات خاکستری موجود هستند. در برخی موارد رنگ های دیگری نیز تولید می شود. پارچه ای با رنگ روشن  باید دارای لایي رنگ روشن نیز باشد و بالعکس. رنگ لایي استفاده شده نباید از زیر پارچه لباس مشخص باشد.
    • دستورالعمل استفاده از لایي را مطالعه کنید، لایي مورد استفاده باید متناسب با پارچه مورد استفاده باشد.
    • در بعضي موارد، مانند پارچه هاي حريري استفاده از دو (يا سه) لايه از پارچه بجاي بکارگيري لايي براي جلوگيري از ديده شدن و تغيير رنگ پارچه هنگام استفاده از لايي، راه مناسبي است.
    • لايي هاي چسباندني به دليل دارا بودن لايه چسبناک باعث ضخامت بيشتر لباس مي شوند.
    • لايي هاي چسباندني را نمي توان در بعضي از پارچه ها مورد استفاده قرار داد، براي مثال در پارچه هاي براق و پرز دار مانند مخمل، زيرا حرارت و فشار مورد نياز براي چسباندن لايي باعث آسيب به پارچه مي شود. در اين موارد از لايي دوختني استفاده مي شود.
    انتخاب لایی

    آب مي روند يا آب نمي روند؟

    هنگامي که لايي ها از قبل خیس  شوند معمولا عملکرد بهتري دارند. اگر اين کار انجام نشود و لايي بعد از نصب روي لباس آب برود موج ها و ناهمواري هايي روي لباس به وجود مي آيد که نمي توان آن را اصلاح کرد.
    بهتر است که بيشتر لايي ها را 10 دقيقه در آب گرم خیس کنیم  و در جاي صافي خشک کرده و بعد مورد استفاده قرار دهيم. يا با استفاده از قرار دادن بخار اتو روي لايي براي چند دقيقه (در مورد لايي هاي چسبيدني اتو نبايد روي لايي قرار گيرد) احتمال آب رفتن آن را بررسي کنيم.
    لايي هاي دوختني بافتني را مي توان در ماشين لباسشويي و خشک کن قرار داد. لايي هاي غير بافتني به ندرت آب مي روند و نيازي به خيساندن ندارند.قبل از استفاده از لايي، آن را با قسمتي از پارچه مورد بررسي قرار دهيد تا ببينيد آيا ثبات و استحکام مورد نظر شما با بکارگيري لايي ايجاد مي شود يا خير.

    آموزشگاه خیاطی ایده موفق به اخذ گواهینامه لباس مجلسی از استاد سلیمان گو اینچ از ترکیه

    يک مربع 6 اینچی  از پارچه و لايي را ببريد، لبه هاي آن ها را به هم بچسبانيد يا بدوزيد و براي بررسي سازگار بودن لايي با پارچه اين مربع را روي دست خود قرار دهيد.
    اگر دفعه اول نتيجه رضايت بخشي بدست نيامد آنقدر اين کار را تکرار کنيد تا به نتيجه دلخواه خود برسيد. هميشه براي بکارگيري لايي چسباندني، به راهنمايي هاي نوشته شده روي آن توجه کنيد زيرا محصولات مختلف نيازمند رطوبت، بخار، فشار و … متفاوتي هستند.
    قبل از تکان دادن پارچه اي که لايي به آن چسبيده شده، لايي بايد کاملا سرد شود. بعد از چسباندن لايي هاي چسبيدني، ظاهر پارچه را مورد بررسي قرار دهيد .گاهي اوقات در پارچه هاي سبک تر ، نقطه نقطه هاي لايي از زير پارچه مشخص است. در اين موارد از لايي دوختني يا لايي کارخانه ديگري استفاده کنيد.

    همچنین بخوانید:

    بررسي ويژگي ها:

    بيشتر لايي ها باريک تر از پارچه اي هستند که قرار است در آن مورد استفاده قرار بگيرند، بنابراين به عرض نوشته شده روي بسته بندي لايي دقت کنيد. برگه راهنماي درون لايي، نحوه برش مناسب را به شما نشان مي دهد و در برخي موارد اين الگوهاي برش متناسب با الگوهاي برش پارچه نيستند.
    بعضي از خياط ها 4/1 اینچ  تا 8/3 اینچ از لبه هاي لايي را مي برند تا به اين طريق از حجيم شدن کار جلوگيري کنند.بعد از برش، علامت گذاري هاي خود را روي لايي انجام دهيد نه روي پارچه اصلي (در قسمت هايي که لايي استفاده مي شود) ، در غير اين صورت قادر نخواهيد بود علامت گذاري هاي مورد نياز خود را ببينيد.
    قبل از استفاده از لايي، برگه راهنماي ويژگي هاي آن را مطالعه کنيد زيرا به ثبات بهتر لايي روي پارچه کمک مي کند.

    images 1
    لایی پارچه

    لايي هاي هنري:

    اگر در حال کار روي تزيين وسايل خانه مانند کار روي يک کاسه پارچه اي، يا لبه دوزي کلاه هستيد به لايي هاي مستحکم تري نسبت به لايي هاي معمولي نياز داريد.براي اين منظور از لايي هاي حجيم تر ، متراکم تر و غير بافتني که در بازار با نام “لايي هاي هنري” موجود هستند استفاده کنيد.
    اين لايي ها به هر دو صورت دوختني يا چسبيدني موجود هستند که در لايي هاي چسبيدني لايه چسبناک در يک طرف يا هر دو طرف لايي وجود دارد.
    براي چسبيدن مناسب لايي، راهنمايي هاي موجود در بسته بندي را به خوبي مطالعه کنيد و اگر از نوعي استفاده مي کنيد که در هر دو طرف لايه چسبناک وجود دارد از پارچه نچسبي براي فشار دادن لايي استفاده کنيد و هر بار فقط يک سمت پارچه را به نوار چسب بچسبانيد.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه لايي گذاري در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 + 19 =