• استفاده صحیح از علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه

    آموزش موجود در آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در استفاده صحیح از علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    استفاده صحیح از علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه

    استفاده صحیح از علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه

    آیا تا کنون به حاشیه ی پارچه ها دقت کرده اید؟ اگر دیده باشید در حاشیه ی پارچه ها علائمی ثبت شده که ممکن است خیلی از افراد دلیل حک کردن این علائم و مفهوم آن را ندانند و یا اصلاً به آن دقت نکرده باشند. در واقع این علائم شناسنامه ی مختصری از پارچه و چگونگی نگهداری از آن است. زیرا همچنان که هر پارچه ای خصوصیات خاص خودش را دارد، پس طبیعتا نسبت به آن خصوصیات روش نگهداری و شستشوی آن هم مختص به خودش است. پس توجه به علامت ها برای نگهداری از پارچه بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا این علائم به ما کمک می کنند تا بدانیم که هر پارچه ای را چگونه شستشو،  اتو و خشک کنیم تا کیفیت خود را از دست ندهد.

    علائم روی پارچه ها را چقدر می شناسید؟

    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که لباس یا پرده ای  بعد از اولین شستشو کیفیت خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نیست، جدای از کیفیت پارچه این مشکل زمانی پیش می آید که ما به روش شستشوی پارچه و دستورالعمل درج شده در حاشیه ی آن دقت نمی کنیم.
    مثلاً توجه به این نکته که همه ی پارچه ها در یک دمای خاص نباید شسته شوند،  یا مثلاً فلان پارچه نباید اتو شود یا با ماشین لباسشویی شسته شود،  بی توجهی به این موارد باعث کوتاه شدن عمر پارچه و از بین رفتن کیفیت آن می شود. به همین دلیل علائم بین المللی برای آگاهی مصرف کننده ها جهت نحوه ی شست و شو و مراقبت از پارچه ها بروی لبه ودر قسمت ترکی پارچه ها چاپ می شود.

    اهمیت علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه :

    این دستورالعمل ها ی بین المللی وعلائم معمولاً به روش صحیح شستشو، که مثلاً شستشو با ماشین باشد یا دستی، درجه حرارت آب چقدر باشد، استفاده نکردن از رنگها، روش خشک کردن پارچه،  درجه حرارت و چگونگی اتو کردن، اشاره می کند. چنانچه شما هم می خواهید که پارچه ها و لباس هایتان عمرطولانی تری داشته باشند قبل از شستن آنها، به دستورالعمل های حک شده روی پارچه و لباس ها دقت کنید

    همچنین بخوانید:
    معنی علائم روی پارچه ها

    علامت تشت

    اولین علامت به شکل یک تشت آب است،  این علامت روش شستشوی پارچه را به شما نشان می دهد، مثلاً اگر روی علامت تشت آب درجه ی حرارت سانتی گراد نوشته شده باشد، نشان دهنده ی درجه حرارتی است که می توانیم در آن مقدار گرما پارچه را بشوییم که آسیب نبیند، اگر  روی این علامت شکل دست کشیده باشد، به معنی مجاز بودن شستشو با دست و آب ولرم است. در بعضی موارد زیر علامت تشت خطوطی به چشم می خورد، وجود یک خط یعنی پارچه حاوی الیاف مصنوعی می باشد و هنگام شستشو ماشین باید روی حالت ضد چروک تنظیم شود و برای پارچه های ابریشمی و ظریف که آسیب پذیر هستند دو خط زیر علامت تشت کشیده می شود تا هنگام شستشو ماشین روی دور کند و آرام ترین حالت شستشو باشد.

    علامت مثلث

    وجود علامت مثلث به معنی مجاز بودن استفاده از سفید کننده است، اما وجود علامت ضربدر روی شکل مثلث، یعنی نباید از سفید کننده برای پارچه ی مورد نظر استفاده کرد. و اگر داخل مثلث دو خط موازی کشیده شده باشد یعنی اینکه پارچه یا لباس نباید با مواد سفید کننده ای که حاوی کلر هستند شسته شود. وجود شکل مثلثی که حروف CI درون آن باشد یعنی اینکه می توان برای شستشو از سفید کننده ی حاوی کلر استفاده کرد.

    همچنین بخوانید:

    علامت اتو

    وجود علائمی به شکل اتو روی پارچه نشان دهنده ی مجاز بودن استفاده از اتو می باشد، اگر زیر علامت اتو شکل بخاری که روی آن ضربدر خورده باشد وجود دارد به معنی آسیب پذیر بودن الیاف پارچه وعدم استفاده از اتوبخار است ، میزان درجه حرارت مورد نیاز برای اتو کردن نیز با یک نقطه (درجه حرارت کم)، دو نقطه( درجه حرارت متوسط) و سه نقطه( درجه حرارت زیاد) می باشد.

    علامت اتو
    علامت دایره

    علامت دایره

    علامت دایره ای که درون آن حرف P درج شده، به ما می گوید که برای پارچه ی مورد نظر استفاده از خشکشویی مجاز است. علامت دایره ای که با ضربدر مشخص شده یعنی خشک کردن چرخشی ممنوع است. علامت دایره ای که درون یک مربع است به معنی مجاز نبودن خشکشویی است.

    علامت مربع

    در حالت کلی وجود علامت مربع مربوط به نحوه ی خشک کردن پارچه یا لباس است. مربعی که شکل یک دایره درون آن است به معنی مجاز بودن استفاده از خشک کن است، و اگر روی این مربع علامت ضربدر دیده شود به معنی مضر بودن استفاده از خشک کن است. وجود دایره های توپر داخل مربع تعیین کننده ی دمای خشک کن است، سه نقطه به معنی (دمای بالا)، دو نقطه (دمای متوسط) و یک نقطه(دمای کم) است.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه استفاده صحیح از علائم بین المللی منسوجات در نگهداری پارچه کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − هشت =