• کار کردن با پارچه های پرزدار در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در کار کردن با پارچه های پرزدار در خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    کار کردن با پارچه های پرزدار در خیاطی

    کار کردن با پارچه های پرزدار در خیاطی

    پارچه های پرزدار، مانند پارچه کشباف، نیازهای خاص خیاطی و مراقبت خاص خود را دارند. خیاطی با این نوع پارچه می تواند مشکل و بدقلق باشد زیرا پرزها تغییر جهت و تغییر رنگ می دهند و پارچه در هنگام دوختن آن مستعد “راه رفتن” یا لغزش است.

    چیدمان

    چون پارچه های کُرکی یا پرزدار بسته به برخورد نور با آن ها تغییر می کنند باید مطمئن شوید تمامی تکه های الگو به درستی روی پارچه خوابیده اند و پرزها همگی در جهتی یکسان با الگوها قرار گرفته اند. آن قسمتی که مخصوص پارچه های پرزدار در برگه راهنمای الگو می باشد را دنبال کنید.
    سپس پارچه را از طول تا بزنید و قسمت رویی پارچه به هم بچسبانید (مگر اینکه پارچه بسیار ضخیم باشد، مانند خز مصنوعی، که در این صورت باید آن را به صورت یک لایه برش دهید). سنجاق ها را در قسمت فاصله درز قرار دهید تا از آسیب رسیدن به پارچه جلوگیری شود.
    نکته: پس از بریدن تکه ها، از گچ استفاده کنید تا پرزهای پارچه های باقیمانده را در جهت مخالف علامت بزنید.

    پارچه های کُرکی
    نخ های پلی استر/ پنبه

    دوخت و دوز

    نوع نخ و اندازه سوزن را با وزن پارچه تطابق دهید. معمولا اندازه 65/9 تا 75/11 سوزن چرخ خیاطی و نخ های پلی استر/ پنبه مناسب هستند. خیاطی را ابتدا روی خرده پارچه ها انجام دهید و تنظیمات چرخ خیاطی را آزمایش کنید. از کوک های کمی بلندتر از حد عادی استفاده کنید در حدود 12 کوک در هر اینچ. فشار پدال پا را کاهش دهید و هر موقع که امکان دارد در جهت پرزها بدوزید.
    همچنین بخوانید:

    راه حل مسائل و مشکلات

     مطمئن شوید که همه روش های دوخت را بر روی خرده پارچه ها امتحان کرده اید و برای انجام اینکار بخیل نباشید و بی دقتی نکنید. برای آزمایش روش های دوخت از پارچه ای با اندازه مناسب استفاده کنید. اگر مشکلی برایتان پیش آمد، این نکات را امتحان کنید:

    تغییر پارچه:

    پس از دوخت آزمایشی درز، اگر متوجه شدید که لایه فوقانی هنگام رسیدن به انتهای درز، از لایه پایینی تغییر مکان داده است دوباره درزدوزی را با استفاده از روش فشرده دوختن امتحان کنید. با یک دست پارچه را در جلوی پایه چرخ و با دست دیگر در پشت پایه بگیرید. هر دولایه پارچه را هنگام دوخت محکم نگه دارید.
    به اندازه یک فاصله کوتاه خیاطی کنید سپس سوزن را پایین بر روی پارچه نگه دارید. سپس پایه چرخ خیاطی را بلند کنید و اجازه دهید پارچه رها باشد. و بعد پایه را پایین آورده و به دوخت ادامه دهید و هر چند وقت یکبار کار را متوقف کنید تا لایه ها استراحت کنند.
    برای مخمل ها و سایر پارچه های لغزنده شاید لازم باشد که لایه ها را خیس کنید. ابتدا درزها را کوک دستی بزنید یا سنجاق هایی را بسیار نزدیک به هم و همه را در فاصله درز قرار دهید تا از ماندن جای سنجاق ها جلوگیری شود.

    پارچه های کُرکی
    unnamed 6

    درزهای چروکیده:

    اگر درزها چروکیده می شوند از پایه ای که مخصوص چندین لایه پارچه می باشند استفاده کنید و فشار پایه را کاهش دهید. همچنین ممکن است لازم باشد کشش نخ سوزن را هم کم کنید.

    علامت گذاشتن پایه چرخ خیاطی:

    نزدیک درز لباس کوک زدن را بر روی خرده پارچه ها انجام دهید تا مطمئن شوید که پایه از خود علامتی به جای نمی گذارد. اگر علامتی باقی  گذاشت یک لایه دستمال کاغذی را روی درز قرار دهید و روی آن کوک بزنید. بعد از اینکه کوک زدن تمام شد دستمال کاغذی را جدا سازید.

    علامت گذاری پایه
    image asset

    علامت گذاشتن سنجاق:

    با قرار دادن تمامی سنجاق ها در فاصله درزها از ماندن علامت آن ها بر روی پارچه جلوگیری نمایید.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده:

    علامت های پرس شده ممکن است پارچه را خراب کنند:

     پارچه های پرزدار را از قسمت پشتی پرس کنید و قسمت رویی پارچه را بر روی حوله ای ضخیم قرار دهید و یا از یک صفحه سوزن استفاده نمایید.

    پرس کردن

    پرس کردن

    به طور کلی، کمتر پرس کردن همیشه بهتر می باشد! پرس کردن بیش از حد می تواند باعث درخشش نامطلوبی بر روی پارچه شود. همیشه برای اینکه گرما و رطوبت را تنظیم کنید بر روی خرده پارچه ها اینکار را امتحان کنید. پارچه های پرزدار را بر روی یک حوله ضخیم قرار داده سپس آن ها را پرس کنید. برای پارچه هایی که کرک های بلندی دارد، مثل مخمل، از صفحه سوزن استفاده کنید. سپس با حرکت آرام بالا و پایین قسمت پشتی پارچه را پرس بخار کنید. اتو را به عقب و جلو فشار ندهید.
    نکته: اگر پرزها خراب شدند، روی آن ها آب بیافشانید و از یک برس نرم برای درست کردن پرزها استفاده کنید.

    مراقبت از پوشاک

    پوشاکی که پرزهای بلند و یا کرک های بلند دارند را بر روی چوب لباسی روکش دار نگه دارید؛ حتی ممکن است بخواهید آستین ها را با دستمال کاغذی پر کنید تا خط تا بر روی آن ها باقی نماند. برای اینکه چوب لباسی از خودش رد نیاندازد خرده پارچه های مخملی را بین چوب لباسی و لباس قرار دهید. قبل از پوشیدن، لباس را با چوب لباسی در حمامی پر از بخار برای مدتی آویزان کنید تا طراوت پیدا کند و سپس آن را در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

    aid61233 v4 728px Care for Sweaters Step 5

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه کار کردن با پارچه های پرزدار در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − یک =