73 / 100
  • هنر ماکارونی دوزی در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در هنر ماکارونی دوزی است که درآموزشگاه خیاطی ایده به صورت مفصل تر تدریس شده است. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    هنر ماکارونی دوزی در خیاطی

    هنر ماکارونی دوزی در خیاطی

    ماکارونی دوزی سیمی است که در داخل یک پارچه بصورت درز دوزی یا لبه دوزی، قرار داده شده است. پوشش پارچه ای می‌تواند بسته به نوع استفاده، بصورت مستقیم یا اریب بریده شود. در زمان دوخت تزئینات لوله ای در قسمتهای خمیده و منحنی بایستی بصوت اریب (زوایه 45) درجه و در قسمت های صاف نیز بصورت مستقیم برش زده شود.
    می توان سیم های مورد استفاده برای هنر ماکارونی دوزی (لوله کشی) را در اندازه های از قبل برش خورده یا بصورت عمده ( تعداد زیاد) خریداری کرد و یا اینکه خودتان آنها را بسازید.

    آموزشگاه خیاطی ایده و آموزش ماکارونی دوزی

    ویژگی های قسمت داخلی:

    ماکارونی دوزی معمولاً با یک نوع سیم همانند سیم کابلی پیچ خورده یا یک سیم روکش دار پر می شود.
    می توان در طرح های کوچک و بچه گانه سیم های پرکننده از الیاف و نخ های بافندگی و در خصوص اقلام و اثاثیه تزئینی منزل از سیم های تا قطر 5 سانتیمتر استفاده نمود.
    برای ایجاد یک ماکارونی دوزی حرفه ای، سیم داخلی باید صاف و یکنواخت باشد. اگر این طور نباشد، می توان از آستر یا روکش زیر پارچه مد برای صاف کردن سطح استفاده شود.

    همچنین بخوانید:

    ایجاد تزئینات لوله ای شکل (ماکارونی دوزی):

    برای تعیین عرض پارچه پوششی (روکش)، محیط اطراف دور سیم را اندازه بگیرید و به محل دو زاپاس (فاصله بین لبه پارچه خیاطی و درز لباس) اضافه نماید. برخی از خیاط ها ترجیح می دهند نوارها را در اندازه های عریض تری برش دهند تا بعد از پوشیده شدن سیم به اندازه مورد نیاز آن را اصلاح نمایند.
    به اندازه کافی نوارها را برش دهید تا تمام پارچه لول شده به انداز لازم بر روی هم قرار بگیرد. برای اتصال نامرئی و غیر برجسته، نوارها را به صورت زاویه دار به هم بچسبانید.
    سیم را با سمت راست پارچه بپوشانید. با استفاده از یک پایه چرخ، نزدیکای سیم ( خیلی نزدیک هم نه) را بدوزید. اگر پوشش را از اندازه مورد نیاز بیشتر برش دهید، درزها را به طور مساوی اصلاح نماید.

    آموزشگاه خیاطی
    آموزشگاه خیاطی

    جایگزینی تزئینات لوله ای شکل (ماکارونی دوزی):

    برای انجام تزئینات لوله ای شکل، لبه های بریده شده را در امتداد سمت راست درز یا لبه قرار دهید. با استفاده از پایه چرخ، پارچه لول شده را درست از محلی دوختی که قبلا برای ایجاد آن استفاده شده است، بدوزید.
    زمانیکه تزئینات به قسمت های منحنی و خمیده می رسد، آن را در محل زاپاس بریده و ادامه دهید. و در خصوص قسمت های چهارگوش از قسمت خط درز ببرید. هنگامی که تزئینات در محل مورد نظر دوخته شد، طرح را با اتصال آن به قسمت مجاور در کنار یکدیگر تکمیل کرده و تزئینات را بین لایه ها احاطه نمایید. با استفاده از پایه چرخ، درز را در داخل خط دوخت قبلی که برای اتصال تزئینات استفاده شد، بدوزید .
    برای پایان دادن به لبه بدون تزئینات، برای جلوگیری از جدا شدن زاپاس تزئینات/ طرح خیاطی از یکدیگر زیگزاگ یا سردوزی کنید. سپس درزها را به سمت مخالف بچرخانید و کوک بالایی را نزدیک به تزئینات لوله ای شکل بزنید تا در جای خود ثابت بماند. برای یک کار سریعتر، لبه های تمام شده را با استفاده از پارچه یا نوار لایی حرارتی متصل نمایید.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    استفاده از پارچه لایی حرارتی تزئینات لوله شکل:

    به جای دوختن پوشش تزئینات لوله شکل در جای خود، از یک نوار لایی حرارتی برش خورده به همان اندازه استفاده کنید. آن را در زیر نوار پارچه ای و بالای سیم پرکننده قرار دهید. برای ایجاد تزئینات لوله ای شکل صاف و هموار محل را فشار دهید.

    آموزشگاه خیاطی

    مرحله پایانی ایجاد تزئینات لوله ای شکل (ماکارونی دوزی):

    در صورت امکان، بهتر است شروع و پایان عبور تزئینات لوله ای شکل از محل یک درز باشد. با این حال، گاهی اوقات این شیوه در خصوص بعضی از طرح ها و اقلام تزئینی در خانه همانند بالش، انجام نمی شود. با این وجود راهکارهای متعددی برای هنر ماکارونی دوزی وجود دارد:
    1- برای پوشاندن انتهای تزئینات لوله ای شکل از یک پارچه تاشو کوچک استفاده کنید.
    2- انتهای آن را در قسمت محل زاپاس قرار دهید.
    3- پارچه خیاطی را در محل اتصال تزئینات لوله‌ ای شکل تا و کنار هم قرار دهید. هنگامی که تزئینات لوله¬ای شکل را به کار می‌برید، از انتهای آن حدود دو و نیم سانتی متر دوختن را شروع و دو و نیم سانتی متر از انتهای طرف مقابل دوختن را متوقف ‌کنید. فقط انتهای سیم ها به گونه ای که به هم بچسبند اصلاح و برش بزنید. پوشش پارچه ای را دو و نیم سانتی متر بیشتر تر از نقطه انتهای سیم ببرید. روکش پارچه ای را به اندازه سه سانتی متر تا بزنید و نقاط ابتدا و انتهای آن را بر روی هم قرار بدهید. برای اعمال روکش تزئینات لوله ای شکل دوختن را تا انتهای سیم، ادامه دهید.

    طرح های راه راه:

    استفاده از پارچه راه‌ راه باعث افزایش جذابیت تزئینات لوله ای شکل می شود. آنها را می توان بصورت افقی، عمودی و یا اریب برای اشکال متخلف به کار برد. متناسب با کارتان بهترین طرح راه انتخاب کنید.

    طرح های راه راه

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه هنر ماکارونی دوزی در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 2 =