80 / 100
  • نوار دوزی و لبه دوزی

    با مقاله آموزشی خیاطی از سری مقالات آموزشگاه خیاطی ایده همراه باشید.با آموزش نوار دوزی و لبه دوزی . امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    نوار دوزی و لبه دوزی

    نوار دوزی و لبه دوزی

     انواع مختلفی از نوار اریب وجود دارد.بسیاری از افراد در مد لباس، برخی دیگر برای لحاف دوزی و بسیاری دیگر برای هر دو از آن استفاده می‌کنند. نوار اریب آماده در رنگ های محدود وجود دارد ومعمولاً به صورت رنگ های یک‌دست و یک‌پارچه هستند، اگر چه تعداد چاپ اندکی به صورت فصلی پیشنهاد می شود. با ساختن نوار اریب خودتان، دنیا از نظر پارچه برای انتخاب پهنا و کاربرد به کام شماست.
    نوار اریب ذاتاً انعطاف پذیر است و می‌تواند با اتو بخار به شکل منحنی های نرم و سفت درآید. از آن می توان در روکش کشیدن و تکمیل کردن لبه دوخته نشده نوار، یا به صورت صاف به عنوان تزئینی یا برجسته کردن کار استفاده کرد.
    با توجه به پهنا و عرض آن، از نوار صاف می توان برای پوشاندن خطوط درز ها نیز استفاده کرد. تقریباً می‌توان از هر پارچه ای برای نوار استفاده کرد. نوارهای طولی یا ضربدری زمانی که بریده می‌شود به صورت مورب ظاهر می‌شوند و به نوعی سرگرم کننده هستند.
    در هنگام استفاده از پارچه های همراه با پرز باید دقت و اطمینان حاصل شود تا در هنگام اتصال درز های نوار، پرز ها در مسیر و جهت درست قرار بگیرند. برای محکم کردن پارچه های نرم قبل از برش نوار ها، کمی به آنها اهار بزنید و یا کمی آنها را پرس کنید.

    انواع نوار ها:

    انواع نوار ها:

    اغلب برای تکه دوزی های رنگی و نوارهای تزئینی استفاده می شود، نوار تکی چند لایه در واقع یک نوار عریض تر است که هر دو لبه ی بلند آن به سمت مخالف پارچه پرس شده است.
    بسته به پهنا و عرض آن، همچنین می‌تواند به عنوان محافظ برای جلوگیری از ارتجاعی و نخ کش شدن و یا به عنوان تعویض کردن روکش پارچه از آن استفاده کرد. از نوار دو لایه بیشتر برای لبه دوزی و اتصال لبه استفاده می شود.
    یک بار لبه هر دو طرف نوار را به داخل پرس کنید. طول نوار ها برای پوشانده شدن لبه های دوخته نشده نوار به نصف اندازه تا خورده است. قسمت تحتانی ممکن است که کمی بیشتر از قسمت فوقانی باشد تا دستگاه بتواند در جاهای ضخیم، مانند ضخامت لحاف، دوخت بزند.
    لبه دوزی نوار در واقع لایه ای از یک نوار پهن است که از وسط تا شده است، دو لبه ی دوخته نشده نوار را با لبه ی لحاف هماهنگ کنید و روی هم بگذارید.
    هنگامی که لبه ی پارچه به لحاف دوخته می شود ضخیم می شود و برای اتمام کار نوار را به سمت مخالف بچرخانید. به طور معمول لبه ی لحاف بسته به ضخامت پارچه به عرض ¼ اینچ تا ½ اینچ برش هایی داده می شود.

    همچنین بخوانید:

    برش نوارها:

    از خط کشی استفاده کنید که روی آن یک خط ۴۵ درجه چاپ شده باشد، علامت آن را از طول و یا به صورت ضربدری با بافت پارچه تطبیق دهید.
    با استفاده از یک کاتر پارچه را به نوارهایی با عرض دلخواه برش دهید. اگر از نوار دو لایه استفاده می کنید، نوار را چهار برابر عرض تکمیل شده به همراه دو درز برش دهید.
    به عنوان مثال؛ برای تکمیل کردن ½ اینچ لبه دوزی، نوارهایی با عرض ½ اینچ برش دهید، اجازه دهید تا ¼اینچ درز ایجاد شود، اگر چیز ضخیمی را به هم پیوند می دهید، عرض اضافه ای را متناسب با ضخامت به آن اضافه کنید. برای درست کردن نوار تک لایه، نوار از عرض دوخته شده را به همراه دو طرف درز ها از عرض برای به داخل رفتن، برش دهید.

    برش نوار
    درزگیری نوارهای مورب:​

    درزگیری نوارهای مورب:

     به ندرت پیش می‌آید که نوارها فقط از یک پارچه بریده شود. بیشتر اوقات نوار های مورب نیاز دارند تا از طریق درز ها به یکدیگر متصل شود تا طول بیشتری پیدا کنند. نامشخص ترین درز مورب بودن آن است که درست در مقابل وسط عرض نوار قرار دارد، مگر اینکه رنگ ‌های مختلف را برای جلوه ی رنگین کمانی از درز به هم متصل کنید، آنگاه یک درز ضربدری ساده گزینه مناسبی است.
    برای ایجاد یک درز مورب در نوار، خطوط درز را روی قطعات مجاور مطابقت داده و در عرض با زاویه دقیق ۴۵ درجه کوک بزنید.اگر الگویی وجود داشت که با این موارد مشابه بود، الگو را با سنجاق ثابت نگه دارید. نوار از درز متصل شده را به آرامی فشار دهید، مراقب باشید که کشیده نشود.

    کامل کردن لبه:

    راه های مختلفی برای تکمیل کردن لبه ی پارچه برای ساختن یک نوار اریب وجود دارد. ساده‌ترین اما نه سریع ترین روش این است که با دقت با استفاده از اتو بخار لبه های بلند ¼ اینچ را پرس کنید.
    در هنگام برگرداندن و فشار دادن نوار مراقب باشید که نوک انگشتانتان را با لبه ی اتو نسوزانید. این روش یکی از سخت ترین و زمان گیر ترین روش برای بدست اوردن نوارهایی با طول بیشتر است.

    کامل کردن لبه:
    همچنین بخوانید:
    نوار میله ای:

    نوار میله ای:

    این ها نوار های بلند و نازکی هستند که می‌توانند گرمای اتو را بگیرند و الگویی برای پرس کردن نوار هستند. عرض های نوار میله ای از 1/8 اینچ تا 1 اینچ است و می‌تواند از پلاستیک و یا فولاد ساخته شود. برای لبه ی نوارهای بسیار مجعد، فولاد ترجیح داده می شود. برای استفاده از نوار میله ای، به آسانی آن را در قسمت مخالف نوار پارچه قرار داده و لبه ی نوارها را به آرامی بر روی میله فشار دهید. میله را در امتداد طول نوار پارچه‌ای بلغزانید.

    استفاده از گیره نوار سازی:

    با استفاده از گیره نوار سازی می توان برای مراحل پرس کردن یک لایه نوار از آن استفاده کرد. این وسیله در عرض های مختلف و سه نوع وجود دارد_ یکی از آنها باعث می شود که نوارها توسط شبکه قابل اشتعالی به هم متصل شوند و مدل دیگر که اینگونه نیست.
    یک گیره ی نوار سازی به گونه‌ای است که قسمت تحتانی نوار به داخل گیره نوار سازی قرار می‌ گیرد و سپس توسط اتو مسیر نوار را تا انتها پرس می کند.
    گیره نوار سازی را در امتداد نوار بکشید و توسط اتو لبه های آن را همان طور که هستند پرس کنید. پیچیده ‌ترین گیره نوار سازی برقی است و به طور خودکار هنگامی که نوار در آن قرار دارد پرس و حرکت می کند.مانند دیگر دستگاه‌های نوار سازی دستی، انواع سایزهای مختلفی برای این ماشین در دسترس است، با توجه به نیاز پهنای نوار و تنظیمات درجه حرارت وابسته به نوع پارچه می‌تواند تنظیم شود.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه نوار دوزی و لبه دوزی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 7 =