• مبانی چرخ خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در مبانی چرخ خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    مبانی چرخ خیاطی

    مبانی چرخ خیاطی

    چه شما بخواهید اولین چرخ خیاطی خود را خریداری کنید چه بخواهید چرخ خیاطی قدیمی ­تان را با ابزار و وسایل اضافی را به روز رسانی و تقویت کنید، دانستن ویژگی ­های اساسی  چرخ خیاطی برای شما سودمند است بنابراین می ­توانید انتخابی بر مبنای دانش ما داشته باشید.

    کلید جریان برق:

    برخی از چرخ ­های خیاطی برای خاموش روشن شدن دستگاه دارای کلید جریان برق می ­باشند و این دکمه ممکن است از دکمه ­ی کنترل کننده چراغ جدا باشد.
    اگر کودکان در محل خیاطی ما رفت و آمد مکرر دارند این دکمه نقش محافظتی را بازی می کند.اگر دستگاه شما کلید جریان برق ندارد در نظر بگیرید که آن را به یک سیم ایمنی با کلید اصلی وصل کنید.

    دکمه جریان برق دستگاه ​ خیاطی
    نور پردازی

    روشنایی:

    نورپردازی و روشنایی مناسب برای دوخت موفقیت آمیز، ضروری می ­باشد. یک چرخ خیاطی ممکن است چندین جای چراغ داشته باشد، اما مطمئن شوید قسمتی که سوزن و پایه دوخت قرار گرفته ­اند حتما از نور مناسبی برخوردار باشد. برخی از چراغ ها جدا از جریان برق دستگاه کار می­ کنند.

    انواع کوک:

    چرخ ­های خیاطی دارای تعداد کوک­ های مختلفی هستند، از کوک مستقیم (ساده) که برای درزگیری معمولی لازم می­ باشد گرفته تا صدها کوک تزئینی دیگر. فقط کافیست ارزیابی کنید که در دوخت خود به چه نوع کوک احتیاج دارید و سپس نیازتان را با انواع کوک­ های چرخ خیاطی مطابقت دهید.
    دوخت­ های بنیادی و اولیه شامل کوک مستقیم، زیگزاگ، پس دوزی کور، رفو دوزی و جای دکمه و همچنین امکان دوخت برعکس برای بستن درزها می شود. همچنین به حداکثر طول و عرض کوک­ های چرخ نیز توجه داشته باشید. اگر قصد دارید روی کشباف دوخت بزنید، به دنبال چرخ­ هایی باشید که کوک­ های کششی یا کوک ­های پاکدوزی همراه با قابلیت انعطاف پذیری را دارند.
    به منظور ارائه توامندی خلاقیت، بسیاری از چرخ­ های خیاطی تعداد بی­شماری از کوک ­های تزیینی را دارا هستند. بخاطر داشته باشید که تعداد کوک ­های بالا به معنای دستگاهی با کیفیت بالاتر یا بهتر نمی باشد، و اگر احتمال استفاده از آن­ها را کم می­بینید شاید بتوانید چرخی با کوک­ های کمتر را بگیرید و بعدها در صورت لزوم آن را قوی­ تر کنید.

    انواع کوک
    چرخ خیاطی­ های کامپیوتری

    صفحه نمایش:

    چرخ خیاطی­ های کامپیوتری دارای صفحه نمایش LED یا LCD هستند که گزینه ­ها و تنظیمات کوک ­ها را به نمایش می ­گذارند. به دنبال صفحه­ نمایشی باشید که وضوح بالایی داشته باشد و اندازه­ای که راحت تصویر را ببینید.

    دانستنی:

    تنظیم کشش نخ :

    برای داشتن کوک ­های خوب باید کشش بالا و پایین نخ متعادل شود. برخی از دستگاه ­ها برای کشش بالایی شماره­ گذاری ­های بیرونی را تعبیه کرده ­اند و برخی دیگر دارای قابلیت تنظیم کامپیوتری می­باشند.
    کشش نخ ماسوره (قرقره) با پیچی روی پوشش ماسوره قابل تنظیم است.

    تنظیم کشش نخ
    پایه دوخت

    پایه دوخت :

    توجه کنید که چه تعدادی از پایه دوخت به همراه چرخ خیاطی می ­باشد. یک پایه دوخت چند کاره به شما اجازه می دهد تا کوک مستقیم و زیگزاگ را در دوخت­ های پایه بزنید، و اگر چرخ دارای سجاف دوزی می ­باشد یک پایه دوخت کور دوزی نیز احتیاج خواهید داشت.
    فراتر از این اصول، دنیا با پایه دوخت تخصصی به کام توست. لوازم جانبی پایه دوخت معمولی بسته به مدل دستگاه شامل یک پایه تفلون برای پارچه­ های چسبنده، پایه کوک تزیینی، پایه نازک درز دوزی و صدها مدل دیگر می ­باشد.بخاطر داشته باشید پایه دوخت­ هایی با برند خاص یا پایه دو­خت­ هایی که متداول هستند یا به صورت فله ­ای در دسترس هستند هردو می ­توانند در دستگاه شما قابل استفاده باشند.
    مورد اولی فقط از طریق یک فروشنده و مورد دومی فقط در شرکت ­ها و یا فروشگاه­ های پارچه در دسترس می­ باشند. بسیاری از چرخ ­های خیاطی به شما این امکان را می­ دهند که فشار را روی پایه دوخت تنظیم کنید تا با پارچه نازک و ضخیم منطبق شود.
    همچنین برخی از آن­ها فضای بالابری اضافه دارند که برای قرار دادن پارچه­ های ضخیم یا قرار دادن یک حلقه گلدوزی با حرکتی راحت در زیر پایه دوخت پارچه مورد استفاده قرار می ­گیرد.

    قسمت هدایت نخ :

    چرخ خیاطی ممکن است دارای یک یا چندین پین قرقره (محل قرار گرفتن قرقره) عمودی یا افقی به منظور نگهداری نخ باشد. نخ­ های تزیینی یا فلزی (متالیک) اغلب به یک موقعیت متناوب برای مهیا بودن بدون توده­ای شدن، لیز خوردن و یا پیوند خوردن نیاز دارند. اگر چرخ خیاطی بیش از یک پین قرقره داشته باشد، معمولا نشان دهنده آن است که می ­توانید برای کارهای تزیینی از سوزن دوقلو یا سه قلو نیز استفاده کنید. حتکا کتابچه راهنمای خود را بررسی کنید.

    قسمت هدایت نخ
    ماسوره

    ماسوره :

    هر چرخی برای کوک زدن به ماسوره احتیاج دارد، برخی از چرخ ها اجازه می­ دهند که ماسوره را هنگام دوختن بچرخانید اما برخی دیگر این اجازه را نمی ­دهند. اکثر چرخ ­ها سنسورهای دارند که چرخیدن ماسوره را هنگامی که پر می­ شود متوقف می کند و برخی دیگر دارای حسگر داخلی هستند که اگر نخ ماسوره هنگام دوختن در حال تمام شدن باشد به شما اطلاع می ­دهد.

    جایگاه سوزن :

    مدل­ های رایانه ­ای و الکترونیکی قابلیت تنظیم موقعیت سوزن چندگانه را دارند. این موضوع بسیار مهم است اگر می­ خواهید خط دوخت را به سمت چپ یا راست ببرید در حالی که پارچه را به صورت تمام عرض روی قسمت جلو دهنده پارچه نگه داشته­ اید.

    Sewing Needle7
    دندانه­ هایی زیر پایه دوخت

    جلو دهنده پارچه:

    جلو دهنده پارچه، دندانه­ هایی زیر پایه دوخت می ­باشند که پارچه را حرکت می­ دهند که می­ توان در بسیاری از چرخ­ ها برای دوخت آزاد، دوخت برای محکم کردن قسمت­ های ضعیف پارچه، رفوکاری و سایر موارد تزیینی استفاده کرد. اگر پایین آوردن امکان پذیر نباشد باید یک صفحه پوششی تهیه کنید.

    همچنین بخوانید:

    جا دکمه:

    ایجاد جای دکمه برای تولید پوشاک امری ضروریست و بسیاری از چرخ­ های خیاطی بسته به نوع پارچه انواع مختلف جای دکمه را ارائه می­ دهند. به دنبال حداقل یک گزینه برای جای دکمه پارچه ­هایی که دارای بافت حصیری هستند و پارچه­ های بافتنی باشید، و همچنین بررسی کنید که آیا اندازه زدن توسط خود چرخ خیاطی انجام می­ شود یا باید به صورت دستی انجام داد.
    اگر چابکی و بینایی مورد توجه شماست و یا قصد دارید به طور مرتب با نخ ­های تزیینی به دوخت و دوز بپردازید، یک سوزن نخ کن داخلی برای شما بسیار مفید می­ باشد.
    متوقف کننده سوزن نیز به شما این امکان را می ­دهد که سوزن را به صورت خودکار به بالا یا پایین متوقف کنید که برای ضخیم دوزی و نیز کوک زدن نزدیک درز لباس کاربردی می ­باشد.
    اگر قصد انجام کارهایی را دارید که باید مرتبا از هر دو دست تان استفاده کنید، یک مدل بالابر با زانو را برای پایه دوخت در نظر بگیرید. این مدل به شما اجازه می ­دهد که پایه دوخت را با زانوی خود بالا یا پایین ببرید و دست ­های خود را برای مانور دادن بر روی پارچه آزاد نگه دارید.
    اگر قصد دارید چرخ خیاطی خود را به کلاس حمل کنید و یا اگر مکانی ثابت برای چرخ خود ندارید و باید به طور مکرر چرخ خود را جا به جا کنید، پوشش سخت چرخ خیاطی برای شما بسیار مناسب می ­باشد.

    جا دکمه
    ابزار

    ابزارها:

    برخی از ابزارها و لوازم جانبی باید همراه چرخ خیاطی باشند، پیچ گوشتی (برای کمک به تعویض سوزن) و یک برس کوچک (برای خلاص شدن از شر پرز و کرک) از نیازهای اساسی می باشند. سایر لوازم کاربردی شامل روغن (اگر چرخ نیاز به روغن کاری داشته باشد) و سوزن­ های مختلف می ­شود. همچنین چرخ های خیاطی دارای کلاهک یا تور برای نخ ­های لیز می­ باشند.

    نکات مثبت:

    حتما از ضمانت نامه و نیاز به خدمات چرخ خیاطی مطلع شوید و آن را بررسی کنید. اینکه تحت پوشش کجاست و تا چه مدت تحت پوشش می­ باشد؟ آیا ضمانت شامل قطعات و نیروی کار است یا فقط شامل نقص در ساخت می­ شود؟ آیا ضمانت نامه ­ای که به طور اختیاری تمدید شود در دسترس موجود می­ باشد و اگر چنین است، هزینه آن چه قدر می ­باشد و چه چیزهایی را تحت پوشش در می ­آورد؟
    هنگامی که دستگاه نیاز به تعمیر یا سرویس دهی دارد آیا در نمایندگی به آن رسیدگی می­ شود یا باید به جایی ارسال شود؟ زمان بازبینی چرخ به ور معمول چقدر است و اینکه آیا می توانی چرخ را به طور موقت قرض بگیرید؟

    دستور کار (راهنما):

    یک دفترچه راهنما باید همراه دستگاه باشد، اما اکنون بسیاری از آن­ ها فیلم یا دی وی دی را ارائه می ­کنند تا نحوه استفاده از همه ویژگی ­ها را به شما نشان دهد. همچنین می توانید کلاس­ های آموزشی رایگان یا کم هزینه را در مورد نحوه استفاده از دستگاه بیابید.
    پس از فهمیدن ویژگی­ های اصلی چرخ خیاطی، حتما با همه مدل ­ها و برندهای خرید مورد نظرتان دوخت و دوز کنید. هنگامی که می­ خواهید چرخ خیاطی مورد نظر را آزمایش کنید طیف گسترده­ای از نخ­ ها و پارچه­ های نمونه را با خود به فروشگاه ببرید. قبل از تصمیم­ گیری برای خرید، این پارچه­ ها و نخ ­ها را با انواع دوخت بر روی هر چرخ­ خیاطی آزمایش کنید.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه مبانی خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 4 =