80 / 100
  • تعمیر و مراقبت لباس

    آموزش موجود در آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در تعمیر و مراقبت لباس می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    تعمیر و مراقبت لباس

    تعمیر و مراقبت لباس

    شما زمان زیادی را برای ساخت و بهتر کردن تناسب لباس های دوخته شده تان اختصاص می‌دهید. بنابراین پس از آماده شدن، از مراقبت آنها اطمینان حاصل کنید. مراقبت مناسب عمر آنها را طولانی تر خواهدکرد و باعث می‌شود همواره عالی بنظر برسند.

    آویزان کردنی ها

    آویزان کردنی ها:

    نگهداری مناسب لباس ها در کمد کمک می‌کند تا حالتشان را حفظ کنند. از رخت آویزهای پوشش دار برای لباس های دست دوزی که به حالت دهنده شانه نیاز دارند، استفاده کنید. رخت آویزهای سیمی نازک حفاظت کافی را ایجاد نمی‌کنند.رخت آویزها اندازه های مختلفی دارند.
    از سایز بچگانه تا عرض21 اینچ، و از مواد بسیار مختلفی ساخته می‌شوند. رخت آویزهای سیمی برای لباس های سبک وزن از جنس پارچه بافته مناسب اند. رخت آویزهای پلاستیکی محافظت بیشتری ایجاد می‌کنند ولی تنها رخت آویزهای چوبی و پوشش دار نرم حداکثر محافظت را از البسه ظریف دارند.
    اگر لباس ها تمایل به سرخوردن از روی رخت آویز دارند، از کاور رخت آویز ضد لغزش استفاده کنید یا به سر شانه های لباس حلقه ای کوک بزنید تا آن را در جای خودش نگه دارد. به خصوص برای لباس هایی که از پارچه ی سُر درست شده اند یا یقه ی عریضی دارند.
    همچنین رخت آویزهای انعطاف پذیر برای نگه داشتن لباس های صاف و یک راسته و حالت دهی به البسه قابل استفاده‌اند.وقتی که لباس های دکمه دار را روی رخت آویز می‌گذارید باعث چروک شدن آنها شده و بعدها ردش باقی می‌ماند.برای لباس های بافتنی ضخیم، از رخت آویز پوشش دار استفاده کنید.
    اما بافت های شل یا ظریف را برای جلوگیری از نخ کش شدن، تا بزنید. بافت های تا شده را در کشوی لباس، روی یک قفسه یا در محفظه نگهداری کمد قرار بدهید.

    همچنین بخوانید:

    تمیز کردن لکه ها:

    هنگام خرید پارچه، از روی طاقه آن دستورالعمل های مراقبتی لازم را بخوانید و اگر فراموش می‌‌کنید، یادداشت بردارید. پارچه های نو را برای جلوگیری از آب رفتن لباس بعد از دوخته شدن، قبل از برش و دوخت بشویید یا خشک شویی کنید. لباس ها را تنها بعد از وارسی و/ یا تمیز بودن، در کمد آویزان کنید. هر لکه باقی مانده روی لباس برای بیدها و دیگر آفات بسیار جذاب است. این موضوع بخصوص در زمان انبار کردن لباس های فصلی حائز اهمیت است.نواحی زیر بازو را با دقت چک کنید. تعرق بیشتر و برخی مواد بو زدا، عملا می‌تواند در این قسمت رنگ پارچه راببرد یا آن را سست کند. در زمان پوشیدن لباس ها، با پوشانه لباس یا زیر پیراهنی آستین دار از آنها محافظت کنید.
    تمیز کردن لکه ها و رخت اویز آن
    clothing repair 3 600x480 1

    تعمیرات سریع:

    قبل ازاینکه حتی لباس ها را بشویید یا آنها را در کمد آویزان کنید، دکمه های شل را چک کنید و در صورت نیاز، آنها را تعمیر کنید. انجام مرتب این کار به جلوگیری از تعویض کل مجموعه به خاطر گم شدن دکمه های شل و ول، کمک می‌کند. زمانی که یک لباس می‌ دوزید، یک تکه از لباس را نگه داشته، به آن یک دکمه همسان اضافی را کوک زده و درون کناره لباس بدوزید تا درصورت نیاز بتوانید آنرا استفاده کنید.
    اگر خط دوخت ها شکاف برداشته اند، قبل از اینکه درز به خاطر در معرض فشار ناشی از پوشیدن گشادتر شود، آنرا کاملا بخیه بزنید. اگر پارچه واقعا آسیب دیده است، قبل از دوخت درز، پشت پارچه را با یک لایی نازک چسباندنی به منظور استحکام بیشتر، بگیرید.

    تعمیر پارگی:

    برای پارگی هایی که درز نیستند و پارچه عملا تکه تکه شده است، از کوک تعمیری چرخ خیاطی تان برای اصلاح آن استفاده کنید. گام های ساده زیر را دنبال کنید.

    • لبه های ساییده شده را کوتاه کنید و در حالی که گوشه های پاره شده را به طرف هم می‌کشید پشت پارچه آسیب دیده را با لایی چسباندنی تریکو بگیرید. یک تکه باریک لبه های پاره شده را برای کوک زدن، کنار هم نگه خواهد داشت.
    • ماشین را برای کوک تعمیری یا زیگزاگ سه تایی که با سه یا چهار بخیه در هر جهت یک زیگزاگ چندگانه به وجود می‌آورد، تنظیم کنید. طول را طوری تنظیم کنید تا کاملا نزدیک هم باشند و عرض نیز به اندازه ای باشد که لبه های پاره شده را پوشش دهد.

    هر لبه را با زدن بخیه زیگزاگی بگیرید و روی لبه های پاره شده را بدوزید. اگر نیاز بود گوشه ها را بچرخانید؛ بسته به نوع پارچه و و پارگی، ممکن است یک دوخت اضافی برای محکم کردن لبه های گرفته شده لازم باشد. 

    تعمیر پارگی
    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :
    tamir lebas 5

    وصله زدن:

    پارگی ها همچنین می‌تواند با وصله هایی که رو (یا زیر) آنها قرار می‌گیرد، پوشانده شود. وصله های بازاری در رنگ های معمول موجودند، همچنین شما هم می‌توانید وصله خودتان را با استفاده از پارچه مطابق درست کنید. برخی از وصله ها چسباندنی هستند و دورتادور بعضی دیگر باید کوک زده شود.
    برای استفاده از وصله ضخیم، لایه های پاره را برای جلوگیری از آسیب بیشتر مانند بالا به هم متصل کرده و سپس وصله را روی پارگی وصل کنید. اگر وصله چسباندنی نیست، با استفاده از یک لایه چسب نازک بر اساس شکل پارچه آن را چسباندنی کنید. سپس دورتادور لبه های وصله را زیگزاگ یا زیگزاگ چند گام بزنید تا در جایش محکم شود.
    دسته ای از وصله های تزئینی هم وجود دارند که می‌تواند در جاهای مناسبی مثل پارگی سرزانوی لباس بچه ها یا آستین ژاکت هایی که پارگی کوچکی دارند، استفاده شود. ساختار آنها از گلدوزی های ماشینی گرفته تا انواع پولکدوزی های براق مثل کاپ کیک نشان داده شده در بالا تنوع دارد. برای استفاده از این وصله ها، دستورالعمل های تولیدکننده را دنبال کنید.
    وصله های آرنج گیر چرم جیر نیز به طور مخصوص برای پوشاندن نواحی ساییده شده آرنج ژاکت های محبوب، قابل استفاده هستند.
    شما همچنان می‌توانید لباس هارا با تکه دوزی هایی که از پارچه های متفاوت درست شده و به شکل های مختلف برش خورده است، وصله کنید. برای لباس کودکان، بگذارید تا خودشان هر شکلی را که دوست دارند، ایجاد کنند.

    به لبه ها کمک کنید:

    گیر کردن لبه به پاشنه کفش راحت است و بلافاصله پارچه شلوار روی زمین کشیده شده و پارچه آن دچار ساییدگی می‌شود.
    برای سفت کردن فوری، تا زمانی که به خانه برسید و بتوانید درستش کنید، با چسب شفاف بالای لبه را در جای اصلی خودش بچسبانید
    برای یک تعمیر سریع، از لایه چسب استفاده کنید تا لبه‌ی آویزان را به شکل درست محکم کند. برای اینکه کار حرفه ای تر انجام شود، با استفاده از همان نوع دوخت اصلی که در ابتدا با آن دوخته شده است، آن را دوباره در جای خودش بخیه بزنید. رشته های نخ را به خوبی درون هر قسمتی که هنوز سالم است گیر بدهید به صورتی که دوخت جدید با کوک های قبلی همپوشانی داشته باشد.

    آموزشگاه خیاطی
    آموزشگاه خیاطی

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه تعمیر و مراقبت لباس کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 + 10 =