78 / 100
  • ابزارهای نشانه گذاری در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در ابزارهای نشانه گذاری در آموزشگاه خیاطی ایده می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    ابزار های نشانه گذاری

    ابزارهای نشانه گذاری در خیاطی

    نشانه­ های چاپ شده بر روی الگوها باید به پارچه منتقل شوند تا جایگاه درزها و جیب­ ها، سوراخ­ های دکمه، ساسون­ ها، سجاف ­ها و پلیسه­ ها کاملا مطابقت داشته باشند. هدف اصلی این است که علائمی را ایجاد کنید که به طور دائم باقی نمانند و پارچه را خدشه دار نکنند اما در طول کار نیز قابل مشاهده باشند. این امر ضروری است که همیشه ابزار نشانه گذاری را از قبل امتحان کنید.

    گچ یا صابون:

    گچ از روی اکثر پارچه ­های صاف و نرم به راحتی پاک می ­شود. بهتر است ابتدا امتحان کنید تا ببینید آیا علامت گچ را مشاهده می­ کنید و آیا با دست کشیدن به پارچه علامت گچ از بین می­رود یا خیر.
    اگر جای گچ هنوز قابل مشاهده می­ باشد باید فقط در پشت پارچه از آن استفاده کنید. البته که اثر گچ باید روی پارچه ظاهر شود اما نباید به طور ماندگار باقی بماند. برخی از گچ­ ها دارای قسمت مومی می ­باشند که به همین خاطر می­ توانند قالب یک مداد یا یک تراشه را به خود بگیرند. همیشه گچ را بر روی یک تکه از پارچه آزمایش کنید تا ببینید آیا لکه ­ای از موم باقی می­ ماند یا خیر.
    گچ در مدل­ های تراشه کوچک کیک مانند، مدادی، مداد کارتریجی (فشنگی)، و پخش کننده با رنگ­ های مختلف در دسترس می ­باشد (شکل 1). مدادهای کارتریجی با گچ، تا حداکثر 8 رنگ نیز موجود می­ باشند. برخی از آن­ ها دارای یک برس برای پاک کردن نشانه ­ها نیز می ­باشند. بهتر است این مدادها را با یک مدادتراش دستی تیز کنید. اگر سر گچ خیلی تیز باشد باعث می شود که نوک آن به راحتی بشکند.
    هنگامی که یک گچ را روی پارچه می کشید یک خط پودری ریز را از خود به جای می­ گذارد (شکل 2). برای علامت گذاری فاصله درزها یا خطوط موازی، می­توانید از یک کارتریج دو چرخ استفاده کنید و در صورت لزوم می­توانید فضای بین چرخ ­ها را تنظیم کنید.
    برای ابزار علامت گذاری جایگزینی می­خواهید؟ از یک تکه صابون سفید رنگ مخصوص دست استفاده کنید. علائم و نشانه ­ها به وسیله صابون دست پاک نمی ­شوند اما زمانی که پارچه با اسفنج پاک شود یا مورد شست و شو قرار گیرد، از بین می روند.
    تنها از صابون سفید استفاده کنید و به صورت دوره­ای لبه­ های صابون را به وسیله تراشیدن آن­ ها با یک کارد نوک تیز یا مالیدن لبه­ ها به یک سمباده یا بتن، تیز کنید.

     

    گچ و صابون خیاطی
    همچنین بخوانید:
    Capture

    قلم های علامت گذاری پارچه:

    این قلم ­ها در دو نوع عرضه می­ شوند: محلول در آب و محلول در هوا. جوهرهای آبی یا صورتی آن­ها در هنگام مرطوب شدن با آب از بین می رود. از قلم­ های محلول در آب روی پارچه­ هایی استفاده کنید که لکه آب را به خود نمی­ گیرند یا هنگامی که مرطوب می ­شوند پیچ و تاب بر نمی ­دارند. گاهی اوقات نشانه گذاری ها بعد از پرس کردن یا خشک شدن پارچه، به صورت کمرنگ دوباره ظاهر می­ شوند، اگر این اتفاق افتاد دوباره آن را مرطوب کنید. اما از قلم­ های محلول در هوا برای پارچه هایی استفاده کنید که نمی ­توان آن­ها را شست یا مرطوب کرد، چون علائمی که با این قلم ­ها می­ گذارید در طی 24 یا 48 ساعت تبخیر می­ شوند، بهتر است کمی بعد از نشانه ­گذاری پارچه را بدوزید یا آن را در کیسه پلاستیکی گذاشته و سر کیسه را ببندید تا هوا در داخل کیسه فشرده و از آن خارج شود. اگر احتیاج دارید که نشانه­ ها و علائم پاک شوند و نمی ­توانید منتظر باشید تا خودشان از بین بروند، آن­ها را با یک سواب پنبه­ ای که با الکل خیس شده است پاک کنید. مطمئن شوید که تمامی علامت ­ها را قبل از اینکه پارچه را با ماشین لباسشویی بشویید پاک کرده­ اید، مواد شوینده می­تواند جوهر علائم را ماندگار و همیشگی کند. همچنین مسئولین مربوطه لحاف دوزی گفته اند که مواد شیمیایی موجود در جوهرهای محلول، در هوا و آب باعث می  شوند پارچه ها به مرور زمان خراب شوند. از آن­ها در پروژه­ های Heirloom استفاده نکنید. برای جایگذاری و چینش دقیق، هنگام نشانه گذاری با گچ، صابون و یا قلم­ های علامت گذاری پارچه یک سوزن تع گرد را به صورت عمودی، بین الگو و لایه ­های پارچه فرو کنید. اگر پارچه از قسمت پشتی تا خورده است، پارچه را اندکی پهن کنید و از کنار سوزن ته گرد علامت بزنید (شکل3) و اگر پارچه شما از سمت رویی پارچه تا خورده است به آرامی، اندکی الگو را بلند کرده  و کنار سوزن ته گرد را علامت بزنید. و سپس پارچه را  به طرف دیگر بچرخانید و جایی که سوزن ته گرد برآمده کرده است را علامت بزنید. برای علامت زدن یک خط مستقیم، چندین نقطه را در امتداد خط مورد نظر علامت بزنید، سپس الگو را بردارید و با یک خط کش نقاط را به یکدیگر متصل کنید.

    کاغذ الگو و رولت خیاطی:

    کاغذ الگو در بسته ­هایی، با چندین برگ و رنگ از کاغذهای روکش دار به فروش می­ رسد (شکل4). رنگی را انتخاب کنید که دیده شود اما از میان پارچه نشان داده نشود. علامت­ های کاغذ الگو با آب پاک می­ شوند. علامت های برخی از کاغذها پس از گذر چند ساعت، در معرض هوا تبخیر می ­شوند. بهتر است ابتدا امتحان کنید تا مطمئن شوید. همیشه در قسمت پشتی پارچه علامت­ ها را مشخص کنید. و اگر لازم است علامت ­ها روی پارچه باشند باید یک روش علامت­ گذاری دیگر را انتخاب کنید . برای علامت ­گذاری پارچه ­های سفت بافت، از یک رولت خیاطی استفاده کنید. این رولت­ ها یک خط نقطه چین را ایجاد می کنند. از رولتی استفاده کنید که روی پارچه به راحتی می چرخد و حتی روی پارچه ­های طرح دار که  خط چین به راحتی دیده نمی­ شود، خط را ایجاد می ­کند. برای علامت ­گذاری با کاغذ الگو آن را از طرفی که روکش دارد زیر الگو قرار دهید و سپس مقابل قسمت پشتی پارچه بگذارید. رولت خیاطی را در امتداد علائم الگو بچرخانید تا آن­ها به پارچه منتقل شوند. اگر علامت­ ها طولانی تر از کاغذ بودند می توانید کاغذ را حرکت دهید. برای علامت­ گذاری نقطه، مربع یا ساسون، یک X کوچک با رولت بکشید. در هنگام استفاده از رولت خیاطی دندانه­ ای، با قرار دادن یک صفحه برش یا تخته چسبی زیر پارچه، از سطح کار خود محافظت کنید.
    کاغذ رولت
    همچنین بخوانید:
    کوک شل

    کوک شُل:

    کوک شل، علامت­ هایی هستند که با نخ زده می­ شوند و نخ ­های متضاد نیز دارند. آن­ها به راحتی از بین می­ روند و به خصوص برای پارچه­ هایی که با قلم، گچ یا کاغذ الگو لکه دار می شوند موثر است. اگرچه این­کار را می ­توان با همه نخ­ ها انجام داد اما نخ 6 لایه ابریشمی گلدوزی یا نخ کوبلن دوزی استقامت بیشتری نسبت به نخ­ های نرم دارند. قبل از استفاده از نخ، مطمئن شوید که دارای رنگ ثابت می­ باشد. نخ را بدوزید اما آن را گره نزنید (اگر از نخ ­های معمولی خیاطی استفاده می­کنید آن را دولا کنید). سوزن را از الگو و هر دو لایه ­ی پارچه عبور دهید. سوزن را در حدود 8/1 اینچ از قسمت درج، بالا آورده سپس نخ را به سمت بالا بکشید. هر نخ را با یک دنباله با اندازه 2 اینچ برش بزنید و برای علائم بیشتر همین­کار را تکرار کنید. سپس سوزن ته گردها و الگو را بدون بیرون کشیدن نخ­ ها جدا کنید. لایه ­های پارچه را در حدود 2 اینچ پهن (باز) کنید و همه نخ ­ها را تا نصف برش بزنید. سپس دنباله نخ ­ها را تا اندازه 4/1 اینچ یا 2/1 اینچ برش دهید (شکل 5).

    علامت گذاری با قیچی :

    از آنجا که اغلب از کاترهای غلتکی استفاده می­ شود، برش دادن چرت الگو دقیق و کاربردی نمی ­باشد. چرت ­ها را در امتداد خط برش قطع کنید. سپس با یک قیچی تیز، به اندازه 8/1 اینچ تا مرکز چرت برش بزنید. برای علامت زدن انتها، یا پایه ­ی ساسون، پلیسه­ ها و چین­ ها اگر به خط درز می ­رسند، از علامت­ گذار چرت استفاده کنید. و به راحتی در حین خیاطی برش ها را تطبیق دهید.

    قیچی

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه ابزارهای نشانه گذاری در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 − 10 =