76 / 100
  • ابزارهای اندازه گیری در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در ابزار های اندازه گیری در آموزشگاه خیاطی ایده می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    ابزار اندازه گیری

    ابزارهای اندازه گیری در خیاطی

    اندازه گیری دقیق ،اساس یک خیاطی موفقیت آمیز است، و همچنین چند ابزار اساسی که بیشتر اوقات همه شما به آن نیاز دارید و با دقت از آن­ها استفاده می­ کنید. در طول انجام پروژه چه در ابتدا، چه به صورت دوره ا­ی با حوصله برای اندازه ­گیری وقت بگذارید.
    همانطور که آداب قدیمی می گوید: دو بار اندازه­ گیری کنید، یک بار برش بزنید.
    خیاطی به یک متر (نوار اندازه ­گیری) مناسب و انعطاف پذیر، یک خط­ کش شفاف و پلاستیکی 18اینچ(45 سانتی متر)، یک خط کش قابل تنظیم و همچنین یک نوار درجه بندی شده  و یا یک علامت­ گذار سجاف  نیاز دارد. با پیشرفت مهارت­ های شما، ابزارهای پیشرفته ­تر نیز ارزشمند می ­شوند.

    ملزومات

    متر اندازه گیری:

    متر اندازه­ گیری به هر سبد خیاطی و احتمالا به هر خانواده تعلق دارد. این ابزار در درجه اول برای اندازه­ گیری بدن استفاده می­ شود؛ با این حال، برای اندازه ­گیری طول پارچه و اندازه گیری “سریع” ، در طول هر کلاس خیاطی نیز به همان اندازه مفید می ­باشد.
    بهتر است روی یک متر اندازه ­گیری جدید از فایبرگلاس غیر قابل انعطاف که در یک طرف با اینچ و در طرف دیگر با سانتی متر علامت­ گذاری شده ­اند استفاده کنید، مترهای قدیمی ممکن است کشیده یا خرد شده باشند.
    بیشتر مترها 8/5 اینچ (1.6 سانتی متر) عرض و 60اینچ (153 سانتی متر) طول دارند، و نوک ­های فلزی آن­ها مانع از پیچ خوردن می­ شود. همچنین مترهای درازتر نیز در دسترس می ­باشند.
    برای مقایسه نحوه اندازه ­گیری بدن و الگوی خیاطی از یک متر اندا­زه ­گیری استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می­ خواهید دامنی درست کنید که به زانوی شما می ­رسد، از کمر تا زانوی خود را اندازه­ گیری کنید و سپس الگوی آن را از کمر تا خط مندرج اندازه بزنید. سپس الگوی مورد نظر را قبل از برش پارچه کاملا تنظیم کنید.
    نکته:
    برای ترسیم یک دایره بی نقص ،از یک متر اندازه­ گیری استفاده کنید. برای انجام این کار، بر روی یک سطح سخت و محافظت شده کار کنید و در انتهای متر فلزی یک سوزن ته گرد یا پونز قرار دهید. متر را باز کنید و آن را دور سوزن ته گرد بچرخانید و همان گونه که می ­خواهید شعاع دایره مورد نظر را علامت بزنید.

    ابزار اندازه گیری
    خط کش قابل تنظیم

    خط کش قابل تنظیم (مدرج):

    خط کش قابل تنظیم، خط کشی پلاستیکی یا فلزی با اندازه 6اینچ (15 سانتی متر) می ­باشد همراه یک نشانگر که در قسمت مرکزی، بالا و پایین می ­رود. یک لبه با مقدار اینچ همراه با درجه­ های کوچک اینچ برای هر برش علامت گذاری و نقطه مقابل با مقدار سانتی متر علامت ­گذاری شده است. از این ابزار هنگامی که می­خواهید یک فاصله کوتاه از قبیل فاصله درزها، عمق سجاف، سوراخ­ های دکمه، پلیسه­ هاو  چین ­ها را به طور مکرر اندازه بزنید استفاده کنید. برای دوخت درزهای کوچک­ تر، مثل لباس عروسک یا کودکان ، یا دوخت لحاف و دوخت های heirloom، از یک خط  کش قابل تنظیم با اندازه 8/1اینچ استفاده کنید. نکته: خط کش های قابل تنظیم دارای یک سوراخ ریز در انتها و یک سوراخ دیگر در نشانگر کشویی می­ باشند. برای رسم نیم دایره یا الگوی دالبری، یک سوزن ته گرد را در سوراخ انتهایی و یک مداد را در سوراخ نشانگر قرار دهید. سپس خط کش را برای رسم نیم دایره­ ها در امتداد یک خط به صورت محوری بکشید.

    خط کش شفاف:

    یک خط ­کش شفاف، پلاستیکی یا اکریلیک به همراه علامت ­های خوانا، برای اندازه ­گیری و ترسیم خطوط درزها و همچنین برش خطوط بسیار کارآمد می­ باشد. می ­توانید از این ابزار برای چیدمان الگوها روی پارچه و همچنین علامت­ گذاری خطوط موازی، اندازه ­گیری کلی و عمومی، لحاف دوزی، کاردستی استفاده کنید.
    این خط کش دارای اندازه ­های متنوعی می ­باشد، اندازه 12اینچ یا 18اینچ برای شروع مناسب می­ باشند. خط ­کش های لحاف دوزی نیز در این دسته قرار می­ گیرند. در لحاف دوزی برش و اندازه­ گیری دقیق بسیار ضروری است. خط­ کش هایی با پشت بدون لغزش و علامت ­های خوانا برای خواندن خطوط متضاد نیز مفید هستند.
    از خط­ کش های مستطیل شکل برای برش نوارهای پارچه و خط­ کش های مربعی شکل برای برش بلوک های پارچه استفاده کنید. همچنین برای لحاف دوزی پیشرفته، خط­ کش های دایره­ای و مثلثی را در نظر بگیرید.
    نکته: از نوارهای Glow-Line برای مشخص کردن خطی بر روی خط­ کش که می­خواهید دنبال کنید بهره ببرید. این نوارها در رنگ­ ها نئونی موجود هستند و برای استفاده از آن­ها به راحتی انگشتتان را روی نوارها فشار دهید.

    1082799
    1033 1

    نشانگر (علامت گذار) سجاف {دامن}: ​

    از این ابزار برای نشانه گذاری سریع و با دقت سجاف دامن استفاده کنید. برای استفاده از نشانگر سجاف گچی، قطعه کشویی را برای اندازه­ گیری مورد نظر از کف زمین تراز کرده (همراه با کفش) و برآمدگی را فشار دهید تا گچ در یک خط صاف در اطراف دامن پخش شود؛ فقط آن را بچرخانید و فشار دهید.
    توجه کنید که علامت گذاری با سوزن ته گرد احتیاج به یک نفر کمک دارد. این ابزار یک خط­ کش همانند نوار مندرج می­ باشد که به یک پایه متصل شده و شکافی در قسمت بالایی دارد که می­توان سوزن ته گرد را در آن­ قرار داد.
    نکته: یک نوار مندرج که هم به سانتی متر و هم اینچ علامت­ گذاری شده است نیز به همان اندازه برای اندازه ­گیری دقیق می ­باشد، اما برای این کار شما به کمک یک نفر احتیاج خواهید داشت. همچنین این ابزار برای تراز کردن خطوط راستا ،هنگامی که الگو را بر روی پارچه می­گذارید مناسب می ­باشد.

    متر اندازه گیری تاشو:

    این ابزار  یک متر اندا­زه ­گیری استاندارد می ­باشد، به خصوص هنگامی که باید یک محدوده گسترده را اندازه بزنید. محفظه­ ی متر از آن نگه داری  می­ کند بنابراین متر می­تواند در هر نقطه ­ای بایستد و سپس با فشار دادن دکمه به عقب و در محفظه باز گردد.
    این متر به اندازه کافی انعطاف پذیر است که بتوانید با آن منحنی ­ها را اندازه بگیرید اما آنقدر سفت و سخت و بلند می­ باشد که بتوان پنجره­ ها را اندازه گیری کرد.

    مترتاشو
    سجاف

    راهنمای سجاف:

    این ابزار ظریف است و نشانه­ های واضحی دارد، از این ابزار برای اندازه ­گیری درزهای صاف و خمیده و همچنین سجاف ها استفاده نمایید. این ابزار متنوع دارای سه لبه راست و مستقیم و یک لبه خمیده می ­باشد که با فاصله درز 4/1اینچ و 8/ 5 اینچ علامت گذاری شده ­اند.
    برای استفاده از راهنما، آن را در طرف پشتی پارچه قرار داده و پارچه را در لبه راهنما تا عمق سجاف مورد نظر بکشید درست همانند دستگاه بخار. می ­توانید برای پرس کردن جیب­ های مربعی شکل از گوشه­ ای که زاویه قائمه دارد استفاده کنید. (دستگاه بعد از پرس کردن داغ می­شود)
    همچنین تخته­ های برش محکم و روکش­ های تخته اتوکشی نیز می تواند کمک کند. خطوط شطرنجی (توری) هنگام تعیین خطوط مستقیم برای تا زدن سجاف ­ها، پیدا کردن خطوط راستا و اندازه­ گیری فاصله درزها به کمک ما می ­آید. این تخته دارای روکش می­ باشد و شیارهایی دارد و معمولا برای نگه ­داری تا می­ شود. همچنین علاوه بر خطوط شطرنجی، خطوط مورب و دایره ­ها و حتی زاویه­ ها مشخص شده ­اند.

    راهنمای دوخت زیپ:

    این ابزار ساخته شده از پلاستیک با پهنای 2/1اینچ می­ باشد و شکافی برای جاگذاری زبانه زیپ دارد، این یک ابزار برای کوک زدن مستقیم نزدیک درز لباس، و دوخت زیپ ­های مخفی بسیار مفید می ­باشد. برای کار با این ابزار، زیپ را روی الگو یا مطابق با دستورالعمل بسته بندی قرار دهید و سپس راهنما را روی زیپ و به صورتی که زبانه زیپ در شکاف باشد قرار دهید و در اطراف راهنما کوک بزنید.

    نحوه دوخت زیپ
    Untitled 1 2

    خط­ کش چسبی:

     برای داشتن یک راهنمای اندازه­ گیری و بسیار کارآمد، یکی از این خط ­کش­ ها را روی میز برش، میزکار یا جلوی میز خیاطی خود بچسبانید.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه ابزارهای اندازه گیری در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده − یازده =

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای