78 / 100
  • دوخت بالش در خیاطی

    روتختی ها در خیاطی

    دوخت بالش در خیاطی

    بالش ­ها می­ توانند هر اتاقی را به وجد بیاورند و جَو حاکم بر اتاق را بدون اینکه بخواهید دوباره دکوراسیون آن را عوض کنید تغییر می دهند، و دوختن آن ها حتی برای مبتدیان ساده و راحت می باشد.

    شکل رایج بالشت ها

    شکل های رایج بالش:

    بالش ها می توانند در هر شکلی باشند، مثل شکل های رایج هندسی از جمله مربع، مستطیل، مثلث، دایره و استوانه ای اما از شکل هایی مثل گل، قلب و شکل های نوین دیگر غافل نشوید.
    اندازه بالش ها از خیلی کوچک و بالش هایی که در آن پودر خوشبو می ریزند تا اندازه های خیلی بزرگ و بالشتک های زمینی و تمامی اندازه هایی که بین این ها قرار می گیرند متغیر می باشد.

    پر کردن:

    دو روش برای ایجاد بالش های گوشتالو و راحت که آن ها را بسیار فریبنده می کند وجود دارد. پر کن های کاور دار برای بالش در اندازه ها و شکل های مختلف در دسترس می باشند، که قبلاً پر از پلی استر، پنبه، پشم یا پارچه ابریشمی پر شده اند. پر کنی را انتخاب کنید که با بالش دوخته شده یک اندازه باشد، یا اگر می خواهید بالش زیادی تو پرتر به نظر برسد اندازه بزرگ تر را انتخاب کنید. پر کردن بالش طوری که کمی شل به نظر برسد برای بالش هایی که در شکل و اندازه های مرسوم موجود هستند استفاده نمی شود. برای راحت قرار دادن و نگه داری آسان پر کن های شل، می توان آن ها را داخل یک کاور سفارشی قرار داد.
    پر کردن
    تزئینات

    پارچه ها و تزئینات:

    بالش ها بسته به مورد استفاده و طرح کلی تزئینات می توانند از هر پارچه ای ساخته شوند. از پارچه های خیاطی جین و پوپلین برای بالشتک های زمینی در اتاق نوجوانان تا پارچه ابریشمی زیبا و جکوارد برای یک اتاق نشیمن رسمی فکر کنید. یک دور زدن در اطراف دکوراسیون منزلتان شما را به طرف اضاقه کردن گزینه های پارچه خیاطی سوق می دهد،اما خود را محدود به پارچه های تزئینی نکنید. هر پارچه ای که برای پوشاک در نظر گرفته شده باشد می تواند برای بالش نیز مورد استفاده قرار گیرد، فقط مطمئن شوید که در صورت استفاده زیاد مقاوم می باشد و نگهداری از آن آسان می باشد.
    اگر بالش به شدت مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است پارچه هایی را انتخاب کنید که سطح ناصافی نداشته باشند همچنین از انتخاب پارچه هایی که بافت نخ بلندی دارند جلوگیری کنید زیرا به راحتی توسط کودکان یا حیوانات خانگی آسیب می بینند.دنیای تزئینات موجود برای استفاده روی بالش ها بی پایان است، از بندهای فاخر و گران گرفته تا حاشیه های کم ارزش،منگوله های برجسته و مهره ها. تزئینات می توانند به عنوان لبه دوزی و یا روی سطح بالش استفاده شوند.

    دهانه بالش:

    بالش ها را می توان با پر کن های قابل جا به جایی ساخت تا بتوان از آن ها به آسانی مراقبت کرد، و یا می توان آن ها را پر کرد و سپس دوخت و درزهایش را بست. اگر بالش پر استفاده می باشد بهتر است پر کن آن قابل جدا شدن باشد تا بتوان لایه بیرونی آن را شست و خشک کرد. اگر بالش صرفا دکوری و ویترینی می باشد مراقبت آسان ممکن است گزینه زیاد مهمی نباشد.
    بالش ها می توانند با زیپ، دکمه قابلمه ای و دکمه های حلقه ای و یا قاپک دکمه دار بسته شوند،یا ممکن است به راحتی پارچه بزرگی در قسمت عقب داشته باشند. با این نوع دهانه ها، بالش قبل از افزودن پر کن، کاملا دوخته می شود.
    بالش ها دهانه دائمی ندارند و طی مراحل ساخت و دوخت، فضایی در اطراف درزها برای پر کردن باقی می ماند. پس از پر کردن بالش دهانه با کوک زدن بسته می شود. برای جدا کردن پر کن این نوع بالش، کوک بستار باید باز شود و بالش بعدا باید دوباره پر شود و پس از تمیز کردن دوباره دوخته شود.

    دهانه بالش
    همچنین بخوانید:

    ساخت بالش

    یک بالش مربع یا مستطیل ساده برای اولین پروژه عالی است، ساخت و دوخت آن راحت می باشد و پارچه انتخاب شده برای آن حالتش را مشخص می کند. شما می توانید آن را به هر اندازه ای که می خواهید بسازید، فقط یارد را تنظیم کرده و مطابق با آن پر کن را تنظیم کنید.

    ملزومات بالشت

    ملزومات ساخت بالش:

    • پارچه با عرض 45 یا 54 برای جلو و پشت بالش
    • شکل از قبل ساخته شده برای مطابقت اندازه نهایی بالش و یا الیاف پر کن پلی استر
    • نخ برای تطبیق پارچه بالش
    • قیچی، خط کش، سوزن دوخت دستی، نشانه گذار قابل حذف شدن

    تعیین یارد:

    اندازه نهایی بالش مورد نظر را تعیین کنید و 1 اینچ (برای درزها) به آن اضافه کنید. به طور مثال یک بالش تمام شده با اندازه 15 در 20، ½ یارد از عرض پارچه 45 را برای برش جلو و پشت بالش با اندازه 16 در 21 لازم دارد.به یاد داشته باشید شما یک جلو و یک پشت برای بالش می خواهید، بنابراین عرض پارچه را دو برابر کنید تا مطمئن شوید که می توانید دو قطعه را در آن بدست آورید. اگر نه، به پارچه بیشتری احتیاج دارید.

    برش زدن بالشت

    برش زدن:

    قسمت جلویی بالش را بریده و پشت را به همان اندازه ببرید. هر قطعه باید اندازه نهایی بالش باشد، به علاوه 1 اینچ برای فاصله درز.

    نحوه دوخت:

    قسمت جلویی و پشتی بالش را از قسمت رویی پارچه روی هم قرار دهید، لبه های برش خورده را تطبیق داده و هر 3 اینچ را با سنجاق محکم کنید. اگر پارچه لیز می باشد سنجاق ها را نزدیک تر بزنید.
    همیشه سنجاق ها را عمود بر لبه ها بزنید. در مرکز یک طرف (به دور از گوشه ها) دهانه را به اندازه 6 اینچ با نقاط کوچک یا برچسب های خود چسبنده نشانه بگذارید. این منطقه باز خواهد ماند تا امکان چرخش و پر کردن فراهم شود.
     از یکی از نقاط شروع کرده لبه های بالش را در امتداد یک طرف با فاصله درز ½ کوک بزنید. هنگامی که به گوشه نزدیک می شوید کوک زدن ½ را از انتهای خط کوک متوقف کنید سوزن را در پارچه بگذارید و پایه سوزن را بالا بیاورید دو کوک را به طور مورب در گوشه بگیرید.
    شروع به دوخت طرف دوم بالش کنید و به محض رسیدن به سنجاق ها آن ها را بردارید. کوک زدن را در هر طرف و گوشه ها تکرار کنید. هنگامی که به نقطه دوم رسیدید دوخت زیگزاگی بزنید تا درز را محکم کنید.
    اگر پارچه بالش حجیم می باشد، فاصله درز را به عرض ¼ برسانید، و اگر پارچه حجیم نیست نیازی به این کار نمی باشد. در هر گوشه قسمتی کوچک از پارچه را جدا سازید تا از حجیم بودنش کم شود.
     دوخت بالش را کامل کنید و آن را به طرف رویی برگردانید. گوشه ها را به آرامی بیرون بیاورید تا شکل آن مربع شوند. فرم بالش یا پر کن را از طریق دهانه داخل کنید، آن را محکم به گوشه ها فشار دهید.
    اگر گوشه ها محکم به نظر نمی رسند و از فرم بالش استفاده کرده اید، تکه هایی از الیاف پلی استر را در گوشه های اطراف آن قرار دهید. دهانه را با دست کوک بزنید و لبه های خام آن را به داخل برگردانید.

    9434051

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه ردوخت بالش در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 − 3 =