81 / 100
  • روش شستشوی انواع پارچه

    روش شستشوی انواع پارچه

    روش شستشوی انواع پارچه

    حفظ و نگهداری از وسایلی که هر شخصی در اختیار دارد برای طولانی تر کردن عمر آن، امر مهمی است. نگهداری بهتر و اصولی از پارچه ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. شستشوی پارچه ها در حفظ کیفیت آنها نقش بسیار مهمی دارد،  آشنایی با چگونگی شستن انواع پارچه کاری است که باید اغلب افراد از آن آگاه باشند، در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم.

    طبقه‌بندی پارچه ها قبل از شستشو:

    اولین مرحله با طبقه بندی پارچه و لباس ها شروع می شود، هرگز نباید برای شستشو پارچه ها را با هم مخلوط کرد، بهتر است قبل از شروع به کار، پارچه ها را برحسب رنگ و جنس آنها دسته بندی کرده و سپس اقدام به شستن آنها کرد، تا هنگام شستشو به بافت و الیاف پارچه آسیبی نرسد.
    شستشوی لباس
    Capture2

    پارچه ی پشمی :

    ممکن است ماشین لباسشویی شما برنامه ی خاصی برای شستن پارچه های پشمی داشته باشد که در این صورت روی آن درج شده است. پارچه های پشمی را معمولاً با آب ولرم یا سرد باید شست، هنگام شستشو از کشیدن و پهن کردن آن روی بند رخت  خودداری کنید زیرا شکل پارچه تغییر می‌کند، بهتر از پس از شستشو پارچه ی پشمی را روی حوله ی تمیزی قرار دهید تا خشک شود. بهترین راه برای شستن لباس های پشمی، شستشو با دست است.

    همچنین بخوانید:

    پارچه ابریشمی:

    گاهی پارچه های ابریشمی هنگام شستشو آب رفته و کوچکتر می شوند به همین دلیل شستشوی آنها نسبت به بقیه پارچه ها کمی متفاوت است. بهترین روش برای شستشوی پارچه های ابریشمی خشکشویی است. روش دیگر شستشوی پارچه های ابریشمی نیز شستشو با دست و آب ولرم و صابون یا مواد مخصوص شستشوی ابریشم است.

     

    jshhxv6ptdz9 1
    پارچه کتان

    پارچه کتان:

    قبل از شستشو به مشخصات روی پارچه دقت کنید در صورت مجاز بودن شستشو با آب، آن را با آب ولرم  شستشو دهید، البته شستشوی پارچه های کتانی نسبت به دیگر پارچه ها آسان تر است زیرا الیاف محکم تری دارند. دقت کنید که پس از شستشو و هنگامی که هنوز پارچه یا لباس خیس است اتو کرده و روی بند آویزان کنید زیرا پس از خشک شدن چروک های پارچه به سختی صاف می شود.

    پارچه ریون:

    ریون از جمله پارچه هایی است که از الیاف مصنوعی بافته می شود، برای شستشوی این پارچه به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به بافت پارچه از آب داغ استفاده نکنید، و به یاد داشته باشید که پاک کننده های مایع انتخاب بهتری نسبت به پودرهای لباسشویی برای شستشوی پارچه ی ریون هستند. اگر در قسمت توضیحات پارچه، مانعی برای شستشوی پارچه با ماشین وجود نداشت می توان شستشو را توسط ماشین انجام داد در غیر اینصورت باید پارچه یا لباس ریون را با آب ولرم و شوینده های معمولی شستشو داد.

    پارچه ریون
    پارچه ویسکوز

    پارچه ویسکوز:

    با وجود اینکه پارچه های ویسکوز قدرت جذب رطوبت را دارند، ولی هنگام شستشو و زمانی که خیس هستند الیاف آنها شکننده می شود، از این رو عمل شستشو باید با ملایمت انجام گیرد. بهتر است قبل از هر اقدامی،  قسمت توضیحات درج شده در روی پارچه را مطالعه کنید، در اکثر موارد توصیه می شود پارچه های ویسکوز با روش خشکشویی و یا دستی شستشو شوند. درجه حرارت آب برای شستشو بهتر است کم باشد و بعد از شسته شدن پارچه  چلانده نشود.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    پارچه پنبه ای (نخی) :

    لباس هایی که از پارچه های پنبه ای درست می شوند در سراسر دنیا طرفداران بیشماری دارند ولی این وسط یک مشکل کوچک وجود دارد،  مشکل اینجاست که اغلب پارچه های پنبه ای اگر فرآوری نشده باشند، پس از شستشو ابعاد شان کوچک می شود یا به اصطلاح عامیانه آب می رود، از این رو در قسمت توضیحات بیشتر پارچه های پنبه ای نوشته شده است که با آب سرد و به روش دستی بشویید، البته این بدان معنا نیست که پارچه های پنبه ای را هرگز نمی توان توسط ماشین لباسشویی شستشو داد، ولی توجه داشته باشید که دمای ماشین را روی 30 درجه تنظیم کنید تا پارچه آب نرود.

    پارچه پنبه ای (نخی)
    پارچه چرمی

    پارچه چرمی:

    برای شستشوی پارچه های چرمی از محلول آب و صابون و با استفاده از  شستشوی دستی اقدام کنید،  استفاده از پودرهای شستشو و دیگر مواد پاک کننده باعث ایجاد ترک روی پارچه ی چرمی شده و منظره ی بدی به ظاهر پارچه می دهد، پارچه ی چرمی را با اسفنج یا حوله ی نرمی که در مایع صابون خیس کرده اید(نباید اسفنج خیلی خیس شود فقط در حدی که مرطوب باشد کافی است) به آرامی روی پارچه بکشد تا تمیز شود سپس دور از نور مستقیم آفتاب خشک کنید. هرگز پارچه های چرمی را داخل  تشت آب غوطه ور نکنید.

    پارچه ی کشی (استرچ):

    پارچه های کشی بهتر است با روش دستی، آب  ولرم و مواد شوینده ی ملایم شسته شوند، و در صورت شستشو با ماشین لباسشویی، درجه را روی  شستشوی الیاف مصنوعی قرار دهید تا در هنگام شستشو بافت پارچه آسیب نبیند، استفاده از سفید کننده ها برای این پارچه ها توصیه نمی شود، همچنین سعی کنید پارچه های رنگی را جدا از رنگ های سفید بشویید زیرا این پارچه ها رنگ پذیری بالایی دارند.

    پارچه ی کشی
    پارچه ی مخمل

    پارچه ی مخمل:

    شستشوی پارچه های مخمل با سایر پارچه ها تفاوت دارد زیرا بافت این پارچه بسیار حساس و آسیب پذیر است و در صورت شستشوی نامناسب کیفیت خود را از دست می دهد. بهتر است که برای شستن پارچه های مخمل از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، آبی که این نوع پارچه را در آن شستشو می دهید نباید داغ باشد. همچنین در حین شستشو زیاد پارچه را چنگ نزنید، بیشتر از دو یا سه قاشق ماده ی شوینده درون تشت آب نریزید و  با آب سرد آبکشی کنید. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشو دقت کنید که از مایع لباسشویی استفاده کنید وماشین را روی  برنامه ی شستشوی کوتاه مدت و دمای پایین تنظیم کنید.

    نکته ی آخر :

    به نکات گفته شده برای شستشوی پارچه ها دقت کنید تا هم دوام پارچه را افزایش دهید و هم زیبایی ظاهر آن را حفظ کنید. ممکن است در این مقاله نکاتی از قلم افتاده باشد که کدبانوهای خانه دار در این مواقع تجربیات خود را به کار می گیرند، فراموش نکنید که شستشوی اصولی و صحیح از رموز ماندگاری کیفیت و دوام پارچه ها است.

     

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه روش شستشوی انواع پارچه کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × 3 =