78 / 100
  • تشخیص دادن پارچه های پیچازی در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در تشخیص دادن پارچه های پیچازی در آموزشگاه خیاطی ایده می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    پارچه پیچازی

    تشخیص دادن پارچه های پیچازی در خیاطی

    این پارچه ها توسط نقوش افقی و عمودی رنگی، از پشم سنتی گرفته تا پارچه های ظریف مصنوعی تشکیل می شوند. شناسایی خصوصیات منحصر به فرد آن ها به روند برش و خیاطی برای یک تطابق کامل کمک می کند.

    تعریف بخش ها:

    چه تفاوتی بین پارچه تارتان و پیچازی، و حتی پارچه پیچازی مرتب و نامرتب وجود دارد؟ تارتان یک الگوی بافته شده مخصوص می باشد که اغلب حاکی از یک طایفه خاص اسکاتلندی در دوران مدرن است.این الگو با نخ های رنگی که نوارهای متنوابی را ایجاد می کنند تشکیل شده است که این نوارها منجر به ایجاد بلوک هایی از رنگ می شوند که به صورت افقی و عمودی در قالب مربع و خط تکرار می شوند. در یک مقطع در سال 1745 پوشیدن تارتان ممنوع شد زیرا این لباس، لباس کوهپایه نشینانی بود که از شاهزاده استوارت چارلز در برابر پادشاه جورج یازدهم حمایت می کردند. امروزه پوشیدن تارتان به عنوان ظاهری پاییزی و کلاسیک به حساب می آید. در زبان انگلیسی آمریکایی، پیچازی پارچه ایست که با نوار و ریسمان های رنگی بافته شده و یا رنگ شده در داخل پارچه ساخته شده است. این نوارها باعث می شوند بلوک های رنگی به صورت افقی و عمودی در الگوی مربعی و یا خطی تکرار شوند. همچنین پیچازی یک کلمه اسکاتلندی به معنی پتو و یا شال بلند می باشد که معمولاً به پارچه پشمی طرح دار گفته می شود. طی قرون وسطی و تا قرن هجدهم مردم بریتانیای شمالی لباس های پیچازی را با کمربند می بستند؛ قسمت زیرین آن دامن مردانه و قسمت بالایی شنل (رداء) را تشکیل می داد. امروزه کلمات پیچازی و تارتان به جای یکدیگر نیز به کار می روند. پارچه های پیچازی را می توان بافت و یا بر روی آن ها چیزی چاپ کرد. یک پارچه پیچازی بافته شده زمانی شکل می گیرد که نخ هایی با رنگ مختلف از طول و عرض در هم تنیده شوند و هر دو طرف پارچه شبیه به هم باشند. با استفاده از یک پارچه پیچازی دارای چاپ ، طرح ممکن است از دانه ها خارج و منجر به ایجاد مشکلات خیاطی و برش شود.
    همچنین بخوانید:
    پارچه پیچازی

    عمل متعادل سازی:

    پارچه های پیچازی به عنوان مرتب (متعادل) و نامرتب (غیر متعادل) توصیف می شوند. یک راه شناسایی نوع پیچازی ها این است که پارچه را از درازا طوری تا بزنید که طرف رویی پارچه روی هم بیافتد.
    سپس یک طرف آن را برگردانید تا یک زاویه 90 درجه ایجاد شود. آیا خطوط، فضاها و رنگ ها در هر دو جهت طولی و عرضی با هم مطابقت دارند؟ اگر چنین است این پارچه یک پارچه پیچازی مرتب می باشد. یک پارچه پیچازی مرتب خطوط، فضاها و رنگ های یکسانی در قسمت پشت و رویی دارد. عرض و طول پارچه پیچازی مرتب با هم مطابقت دارند که منجر به مربعی کامل می شود. تعداد بسیار کمی از پارچه های پیچازی مرتب هستند.
    پارچه پیچازی نامرتب تکراری مستطیل شکل می باشد که مربع کاملی را ارائه نمی دهد. این پارچه می تواند ازطول، عرض، هر دو و یا هیچکدام متعادل باشد. یک پارچه پیچازی که از عرض متعادل می باشد دارای یک ترتیب متقارن از شانه های عمودی است. اگر این پارچه بصورت عمودی از مرکز تا شود،هردو نیمه تا شده یکسان می باشند.
    این نوع پارچه پیچازی چیدمانی مخصوص پارچه های پرزدار را هنگام برش شدن تکه های الگو لازم دارد. اگر پارچه پیچازی نا مرتب از درازا متعادل باشد تکرارها مرکزی نخواهند داشت که از آن مرکز طرح ها از هردو جهت متعادل شوند، و این امر بدین معناست که طرح فقط در یک جهت به بدنه می رود.

    آموزشگاه خیاطی ایده موفق به اخذ گواهینامه دوره آموزشی طراحی لباس تکمیلی تخصصی از دانشگاه الزهرا با رتبه ۱۰۰ شده است.

    این نوع پارچه پیچازی چیدمانی متقارن از پهنا دارد و هنگامی که به صورت افقی تا شود دو نیمه به یک شکل هستند. هنگامی که پارچه پیچازی نامرتب از هر دو جهت متعادل باشد چیدمانی متقارن از هر دو جهت افقی و عمودی وجود خواهد داشت.
    اگر این پارچه را به صورت یک چهارم تا بزنید هر چهار گوشه با یکدیگر مطابقت خواهند داشت اما آن ها یک مربع کامل را تشخیص نخواهند داد. پارچه های پیچازی نامرتب اما متعادل اغلب شبیه پارچه های پیچازی مرتب می باشند اما آن ها مستطیلی هستند نه مربع کامل. معمولا پیچازی نامرتب پارچه اضافه و مهارت بیشتری لازم دارد و برای آن ها هم تکه های الگو باید مطابق پارچه پرزدار چیده شوند.
    بعضی اوقات دشوار است که بگوییم پارچه پیچازی متعادل است یا خیر. یک راه برای تعیین آن در پارچه­ های پیچازی بزرگ و چندرنگ، شمردن مربع­ ها و فضای آن هاست، که این کار به شما اجازه می ­دهد الگو را بدون گیج شدن بخوانید. پس اگر الگو را بدین شکل خوانده شد : 543212345 پارچه متعادل می­ باشد در حالی که  اگر الگوی دیگری بدین شکل خوانده شود: 1234512345 پارچه نامتعادل می­ باشد.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    ملاحظات مراقبتی:

    پارچه های پیچازی به مقداری اضافه بر حسب یارد نیاز دارند تا مطابقت یابند. برخی از آن ها دارای خواب پارچه و یا الگوی یک طرفه می باشند که باعث می شود مقدار یارد اضافه فراتر از حد مورد نیاز برای مطابقت برود.
    قبل از خرید پارچه پیچازی چاپ شده آن را با دقت نگاه کنید، اگر بیش از 1.4 اینچ بدون دانه باشد آن وقت مطابقت آن پارچه دشوار می شود و یا درزها هنگام لبه دوزی تابیده می شوند.

    3769746153 b9c7a052ce
    0427084

    انتخاب الگو:

    جذاب  ترین پوشاک ها با طرح پیچازی آن هایی هستند که ساده و غیرپیچیده طراحی شده اند و جلوه پارچه را به رخ می کشند. از پنس دادن های اریب، سرشانه های گرد و درزهای خمیده به دور هستند.
    مقیاس پارچه پیچازی را در نظر داشته باشید، پیچازی های کوچک تر یا ریزتر برای بلوزها مناسب  تر هستند ودر حالی که درشت  ترها و بزرگ  ترها برای کت، ژاکت و دامن برازنده می باشند.
    برای گرفتن بهترین نتیجه، به توصیه های پارچه بر روی پاکت آن توجه کنید تا متوجه شوید که آیا این پارچه برای پروژه مورد نظر شما مناسب می باشد یا خیر؛ اگر نمی باشد از پارچه پیچازی استفاده نکنید.
    جزئیات طراحی برش مانند پارچه را لوله کردن و تو گذاشتن، نوار دوختن بر روی حاشیه یا سجاف و یا برروی جیب ها در بایاس پارچه هم یک استفاده موثر و ویژه از پارچه پیچازیست.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه تشخیص دادن پارچه های پیچازی در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − دوازده =