69 / 100
  • آموزش نحوه انتخاب و استفاده از قیچی و قیچی های زیگزاگ در خیاطی

    آموزش موجود در وب سایت آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در انتخاب و استفاده از مناسب­ ترین ابزار برش در خیاطی می باشد. هنگام خرید قیچی، قیچی زیگزاگ، یا کاتر غلتکی کیفیت و همچنین کاربرد آنرا در نظر بگیرید .

    انواع قیچی

    زوایا پارچه در خیاطی

    بسیاری از فروشگاه­ های پارچه، مدل ­هایی را به نمایش گذاشته ­اند که قبل از خرید از انبار ممکن است آن­ها را امتحان کنید ، هرچند برخی از ابزارهای برش در خیاطی به صورت بسته بندی عرضه شده ­اند به همین خاطر فقط می­توانید از آن­ ها نمونه هایی داشته باشید.
    برای امتحان کردن قیچی یا قیچی زیگزاگ، طوری که می­خواهید برش بزنید آن­ها را در دست خود نگه دارید و در نظر بگیرید که وزن و تعادل آن­ها در دستانتان چگونه می ­باشد. میزان نرمی و صاف بودن داخل دسته ­ها را نیز بررسی کنید.
    سپس انواع پارچه ­ها را همانطور که تست ­های کیفیت زیر پیشنهاد کرده است برش بزنید. همچنین برای اطمینان خاطر از رضایت آتی در خیاطی، به دنبال موارد زیر نیز باشید:

    • تیغه­ هایی از جنس فولاد ضد زنگ یا آبدیده. اولین مورد به دلیل کیفیت و قدرت و دومی به خاطر قیمت، سبک بودن و نیز ضد زنگ بودن مشهور می­ باشند.
    • عرض و زاویه لبه­ های تیغه باید یک نواخت باشد.
    • از پشت تیغه تا نوک ابزار باید دارای برشی نرم باشد.
    • پیچ قابل تنظیم که تیغه ­ها را محفوظ نگه می­ دارند. قیچی ­هایی که دارای پیچ قابل تنظیم می ­باشند، اگر تیغه ­های آن هم تراز نباشند، برای اصلاح می­توان از این پیچ­ ها استفاده کرد. قیچی ­هایی با یک میخ پرچ غیر قابل تنظیم ( که گاهی اوقات شبیه پیچ قابل تنظیم شکل می­گیرد) ثابت نمی­ شوند.
    • داشتن یک ضمانت پس از فروش منطقی نیز مهم می­ باشد.
    درباره انواع متدهای خیاطی مقاله سایت هنر فردی را مطالعه کنید

    راهنمای مراقبت و نگه داری از قیچی خیاطی

    برای اینکه قیچی زیگزاگ بیشترین بازدهی را به شما بدهد، تیغه های طول بلند را انتخاب کنید. هرگز قیچی خیاطی را برای بریدن کاغذ یا سایر مواد غیر پارچ ه­ای استفاده نکنید. یک روبان یا چیز دیگری را دور قیچی خود ببندید و به اعضای خانواده بگویید که قیچی که روبان دارد فقط مخصوص پارچه است. یا قیچی و قیچی زیگزاگ را با دسته­ های رنگی مختلف بخرید. همچنین قیچی را بعد از هربار استفاده با یک پارچه خشک تمیز کنید. این امر به ویژه پس از برش پلی استرها و سایر مصنوعات مهم می­باشد. پرز این الیاف دست ساز ساینده است و ممکن است باعث کُند شدن تیغه ­ها شوند. سعی کنید تیغه­ های برش را تیز نگه دارید. بعضی از قیچی ها و قیچی ­های زیگزاگ که از جنس فولاد ضد زنگ هستند با یک پوشش قالبی از جنس پلاستیک ساخته شده ­اند که دارای یک تیغه تیز کن نیز می­باشند. قیچی فولادی و قیچی­ های زیگزاگ آهن­گری شده را می­توان با سنگ ­های تیز کننده تیز کرد. هردوی این قیچی­ ها با استفاده از تیز کن برقی حرفه ­ای نیز می­توانند تیز شوند. و یا ممکن است آن­ها را به یک خدمات تیز کن حرفه­ ای یا شرکت سازنده بفرستید. بهتر است گاهی اوقات پیچ محوری (قابل تنظیم) را با روغن چکان چرخ خیاطی چرب کرده سپس چند مرتبه تیغه ­ها را باز و بسته کنید و بعد آن­ها را با یک پارچه نرم پاک کنید. هرگز با زور چیزی را برش نزنید؛ این کار می­تواند باعث تغییر شکل تیغه ­ها شود یا آن­ها را برای همیشه از هم باز کند. قیچی خود را در یک جعبه یا کیسه نگه دارید. اگر به طور مستقیم سوزن یا سنجاقی را برش بزنید آسیب دائمی به قیچی وارد می­شود. نکته: برای نگه­داری آسان، قیچی­ های کوچک و قیچی ­های نخ چین را به طول یک روبان وصل کنید و آن­ها را در حین دوخت و دوز همانند یک گردنبند به گردنتان بیاندازید.

    انواع قیچی

    تعریف و کاربرد ابزار برش

    ابزارهای برش خیاطی زیادی برای چپ دستان وجود دارد، اگر آن­ها در مغازه موجود نبودند از فروشنده خود درمورد سفارش قیچی مخصوص چپ دستان سوال کنید؛ بعضی از قیچی­ های زیگزاگ دارای دکمه ضامن ( که حالت ارتجاعی دارد ) هستند که غالبا افرادی که دچار آرتروز و آسیب­ های فشار تکراری هستند آن را ترجیح می­دهند. حتما مطمئن شوید که میز برش شما دارای ارتفاع مناسبی برای خودتان و کار برش شما می­باشد.

    قیچی زیگزاگ دسته خم:

    دارای تیغه زاویه دار رو به پایین می­باشد لذا باعث می­شود در هنگام برش تیغه با سطح میز تراز باشد که دقت بیشتری را به ارمغان می­آورد. طول محبوب آن بین 7 تا 10 اینچ می­باشد. همچنین این قیچی ­ها با تیغه ­هایی با دندانه ­های بسیار ریز برای بریدن دقیق پارچه ­های نازک و نرم در درسترس می­باشند و مدل­ هایی که سبک وزن هستند برش­ های بزرگ از پارچه ­های سنگین وزن را راحت ­تر می­کنند. نحوه آزمایش کیفیت: چهار لایه پارچه میان وزن را با نوک قیچی برش بزنید.

    قیچی زیگزاگ همه کاره

    قیچی زیگزاگ همه کاره:

    این ابزار جلوی استفاده نا به جا از قیچی زیگزاگ دوخت و قیچی معمولی شما را می­گیرد. می­توانید از این قیچی برای برش کاغذ، چرم آماده و سایر منسوجات خانگی استفاده کنید. نحوه آزمایش کیفیت: دو لایه مقوا را برش دهید.

    قیچی خیاطی که به آن قیچی خیاط یا اصلاحگر نیز می گویند: 👇👇

    دارای طیف وسیعی از اندازه طول می­باشد که اغلب از 5 تا 7 اینچ توصیه شده است. این ابزار دارای تیغه ­های ریز و درشت با یک نوک تیز و یک نوک گرد هستند، نوک گرد در حین برش و مرتب کردن درزها از ریش شدن پارچه جلوگیری می­کند. نحوه آزمایش کیفیت: دو لایه پارچه با وزن متوسط را برش دهید همچنین با نوک قیچی شکافی ایجاد کنید.

    قیچی

    انواع قیچی

    قیچی گلدوزی

    قیچی گلدوزی:

     برای حاشیه دوزی بسته در حالی که از آسیب دیدن پارچه هم محافظت می­کند طراحی شده است. تیغه ‘duckbill’ (نوک اردکی) به قیچی این امکان را میدهد که بین لایه ­های پارچه به آسانی و نرمی حرکت کند.
    دسته ­های خمیده قیچی کار اصلاح تکه دوزی و نخ در پارچه را هنگامی که پارچه در حلقه گلدوزی کشیده می­شود راحت ­تر می­سازند. نحوه آزمایش کیفیت: قسمتی از پارچه­ که نزدیک به حاشیه می­باشد را اصلاح کنید.

    قیچی گلدوزی ماشینی :

    دارای دستگیره­ های منحصر به فردی که از یک طرف خمیده شده است تا امکان راحت­ تر و دقیق تر شدن اصلاح نخ­ های سست روی ماشین گلدوزی فراهم شود. نحوه آزمایش کیفیت: نخ­ هایی را در حلقه دستگاه گلدوزی برش بزنید.

    31I v7mVGbL
    YO2mf6gepDvWuCLe

    نخ چین:

    خصوص برای حاشیه دوزی بسته در حالی که از آسیب دیدن پارچه هم محافظت می­کند طراحی شده است. تیغه ‘duckbill’ (نوک اردکی) به قیچی این امکان را میدهد که بین لایه ­های پارچه به آسانی و نرمی حرکت کند.دسته ­های خمیده قیچی کار اصلاح تکه دوزی و نخ در پارچه را هنگامی که پارچه در حلقه گلدوزی کشیده می­شود راحت ­تر می­سازند. نحوه آزمایش کیفیت: قسمتی از پارچه­ که نزدیک به حاشیه می­باشد را اصلاح کنید.

    قیچی لبه ­دار:

     دارای تیغه دندانه دندانه می­باشد. از این قیچی برای افزودن یک پاکدوزی در برابر ریش شدن پارچ ه­ای که تار و پود سستی دارد استفاده می­شود که به طور خودکار میزان شکاف و نازک شدن پارچه در لبه ­ها را کاهش می­دهد و یک انتهای تزئینی در پارچه ایجاد می­کند که باعث می­شود تار و پود از هم جدا نشوند.
    طول این قیچی معمولا بین 7 تا 10 اینچ می­باشد. مدل ­های سبک وزن نیز موجود است همچنین قیچی­ هایی برای حاشیه دوزی کنگره­ای که به منظور داشتن جلوه­ای مدورتر استفاده می­شود.
    نحوه آزمایش کیفیت: از دندانه دوم تا نوک قیچی در نزدیک به حاشیه پارچه سبک وزن و سنگین وزن برش بزنید و به دنبال الگوی ناهموار زیگزاگی بگردید. یک برش عمیق باعث می­شود پارچه ریش نشود.

    قیچی
    قیچی

    قیچی دکمه­ ای:

    برای اطمینان از حدود باز شدن آن دارای پیچ قابل تنظیمی می­باشد. این موقعیت باز شدن به معنی طول یک برش دقیق است (که معمولا بین 1.2 تا 1.4 می­باشد) که مانع از برش کوک­ های انتهای دکمه می­شود.
    نحوه آزمایش کیفیت: پیچ را به اندازه قرینه با طول سوراخ دکمه تنظیم کنید و طول آن را روی یک پارچه آزمایشی علامت بزنید.  برای سهولت و دقت روی هر دو پارچه سبک و وزن سنگین وزن این کار را تست کنید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + 1 =

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای