• آماده شدن برای خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما درآماده شدن برای خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    آماده شدن برای خیاطی

    آماده‌سازی پارچه و الگو

    یک مسئله مهم در خیاطی موفقیت‌آمیز، آماده‌سازی پارچه و الگو است. قبل از آنکه بُرش را شروع کنید برای اینکار وقت بگذارید تا بعدا دچار رنج و زحمت مضاعف نشوید! قبل از آنکه قطعات الگو را پخش کنید، باید پارچه را بشورید تا آب‌رفته شود و لبه‌های پارچه را مرتب کنید. این دو مرحله ساده می‌تواند لباس‌هایی با درز و سجاف تمیز که نگهداری از آنها آسان است را تضمین کند. نکته: به محض آنکه پارچه را به خانه آوردید، اطمینان حاصل کنید که روی پارچه مشخص باشد. اگر هر دو طرف پارچه از نظر رنگ و بافت یکسان هستند، روی پارچه را مشخص کنید و علامت بزنید.

    آموزشگاه خیاطی ایده موفق به اخذ گواهینامه دوره آموزشی طراحی لباس تکمیلی تخصصی از دانشگاه الزهرا با رتبه ۱۰۰ شده است.

    پارچه‌های نخی و کتانی اغلب به صورتی تا زده می‌شوند که روی پارچه رو به بالا قرار می‌گیرد، درحالیکه پشم اغلب به صورتی تا زده می‌شود که پشت آن رو به بالا قرار می‌گیرد. اگر پارچه دور یک توپ (لوله) باشد، اغلب اوقات روی آن به سمت توپ است. اگر در مشخص کردن روی پارچه مشکل دارید، در نظر داشته باشید که اکثرا روی پارچه‌ها تمیزتر و مشخص‌تر هستند. بافت پارچه‌های دارای بافت مانند دوپیونی (در روی پارچه) مشخص‌تر هستند، پارچه‌های نرم براق‌تر هستند، و پارچه‌های چاپی تمیزتر هستند. اگر شما ظاهر و حس پشت پارچه را ترجیج می‌دهید، آن را به‌عنوان روی پارچه استفاده کنید، فقط در این مورد ثابت‌قدم باشید. روی پارچه‌ی دلخواه‌تان را انتخاب کنید و برای پرهیز از گیجی در خیاطی، با چسب، گچ یا سنجاق قفلی آن را علامت بزنید. وقتیکه تکه‌های الگو درآمدند، به خاطر داشته باشید که همه‌ی تکه‌ها و لایه‌ها را علامت بزنید.

    آب‌رفتن پارچه :

    وقتی پارچه می‌خرید، به دستورالعمل‌های نگهداری چاپ‌شده در انتهای توپ پارچه به‌دقت توجه کنید؛ برخی از اوقات یک برچسب مراقبتی چاپ‌شده در هنگام خرید پارچه در دسترس قرار می‌گیرد. به‌خاطر داشته باشید که تمام عناصر کار، از جمله زیپ، آستر و لایی‌گذاری‌ها، باید شسته و آب‌رفته شوند. در یک سینک پرشده از آب گرم ملزومات خیاطی را بگذارید تا آب‌رفته شوند، و بگذارید تا با هوا خشک شوند یا اتو کنید. آسترها و لایی‌های درونی (مثل لایی مویی) را مثل پارچه خود لباس بشورید و بگذارید آب‌رفته شود.
    اگر پارچه قابل شستشو است، می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی و خشک‌کن بیاندازید. اگر رنگ پارچه روشن، قرمز یا مشکی تیره یا سرمه‌ایی باشد، آن را به‌تنهایی بشورید چرا که ممکن است رنگ‌‌ها بطور قابل‌توجهی پس دهند.
    برای امتحان ثبات رنگی، پارچه روشن‌رنگ را با تکه‌ای از پارچه کتان سفید بشویید. اگر تکه پارچه سفید با ته‌رنگی از ماشین بیرون آمد، پارچه را با تکه پارچه سفید جدیدی بشویید. اگر همچنان رنگ پس داد، برای کمک به ثبات رنگ سه قاشق غذاخوری سرکه به آب شستشو اضافه کنید.
    نکته: به منظور جلوگیری از ریش شدن پارچه، قبل از شستن لبه‌های بُرش‌خورده را لبه‌دوزی کنید (سرژر) یا کوک زیگزاگی بزنید.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده:

    برای آب رفتن لباس‌هایی که تنها باید خشک‌شویی شوند (شستشوی خشک غیر آبی)، پارچه را خودتان بصورت خشک یا با بخار بشویید. قبل از آنکه آب‌رفتن را با بخار انجام دهید، گوشه‌ای از پارچه را امتحان کنید تا مطمئن شوید آب روی پارچه لکه ایجاد نمی‌کند.
    خود پارچه یا پارچه اتو را نمدار کنید، و اتو را بطور مستقیم روی پارچه اتو که بر روی پشت پارچه قرار گرفته بگذارید تا خشک شود. یا پارچه را مانند آکاردئون تا بزنید، و سپس آن را از یک چوب‌لباسی پلاستیکی آویزان کنید. چوب‌لباسی را بر میله‌ی پرده‌ی حمام قرار دهید و حمام را از بخار پُر کنید؛ تا خشک‌شدن پارچه آن را آویزان باقی بگذارید.
    وقتی پارچه آب‌رفته شد، آن را اتو کنید تا چروک‌ها از بین بروند. مطمئن شوید که چین‌وچروک وسط پارچه که به‌دلیل تازدن تولیدکننده ایجادشده، کاملا اتو شده است. اگر نمی‌توانید این چروک را برطرف کنید، هنگام پهن کردن الگوها روی آن کار کنید.
    نکته: برای اینکه مشخص شود که پارچه آب می‌رود یا خیر، مربع 2 اینچی از پارچه را ببرید. آن را خیس کنید و سپس با اتوی بخار خشک کنید. یک مربع 2 اینچی روی کاغذ بکشید و نمونه پارچه را روی آن قرار دهید. اگر نمونه پارچه به اندازه مربع کاغذی بود، پارچه آب نرفته است.

    پارچه‌های ریزبافت

    بررسی راه پارچه(پارچه‌های ریزبافت):

    راه پارچه اشاره به جهتی دارد که تارها در آن سمت قرار دارند. مهم است که تارها و پودها در زاویه درست بهم برسند، درغیراین صورت کار تاب می‌خورد یا چروکیده می‌ایستد.
    همه‌ی پارچه‌های ریزبافت دارای راه (طول) و بیراه (عرض) هستند، که باید نسبت به هم عمود باشند. در امتداد طول یا راه پارچه، تارها موازی با حاشیه پارچه هستند و حالت کشسانی یا ندارند یا کمی دارند. بر روی لباس راه پارچه معمولا بصورت عمودی از شانه‌ها تا درزها قرار می‌گیرد، برای پرده یا روکش این راه از بالا تا پایین قرار می‌گیرد.
    بیراه، پودهایی که در عرض پارچه حرکت می‌کنند، در زاویه قائمه نسبت به حاشیه پارچه قرار دارند. این پودها حالت کشسانی بیشتری نسبت به تارهای طولی دارند.
    بعضی اوقات پارچه‌ها را از عرض آن بُرش می‌دهند. این بدان معناست که الگوها 90 درجه روی پارچه چرخیده باشند. این کار معمولا تنها در مورد چاپ‌های لبه پارچه انجام می‌شود.
    راه اریب بصورت مورب از میان تارها و پودها می‌گذرد. اریب درست در زاویه 45 درجه نسبت به راه (طول) و بیراه (عرض) قرار دارد و حتی در پارچه‌های محکم بافته‌شده دارای حالت کشسانی است.
    برش دادن پارچه بصورت اریب حتی به پارچه‌های پرچین‌وشکن نیز ریزش بهتری می‌دهد، گرچه سجاف زیرین گرایش به تاب خوردن دارد.

    همچنین بخوانید:

    پارچه‌های بافتنی:

    پارچه‌های بافتنی از در هم تنیدن حلقه‌های رشته نخ در یکدیگر بوجود می‌آید، مانند ژاکت بافتنی. حلقه‌های طولی شیار نامیده می‌شوند که مشابه راه پارچه در پارچه‌های ریزبافت هستند. حلقه‌های عرضی رج نامیده می‌شوند. در پارچه‌های بافتنی اریب وجود ندارد، بیشترین حالت کشسانی در رج وجود دارد.
    unnamed 2
    تا کردن پارچه

    تا کردن پارچه:

    برای اکثر الگوها نیاز هست پارچه در امتداد راه پارچه بطوری که حاشیه در قسمت روی پارچه باشد تا بخورد. یک لا، تای جزئی و تای عرضی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نه همیشه.
    برای تا زدن یک پارچه بافتنی، در امتداد شیار مرکزی پارچه کوک (با دست) بزنید. برای تا زدن عمودی، در امتداد خط کوک‌خورده تا بزنید. برای تا زدن افقی، پارچه را از عرض تا بزنید تا کوک همتراز شود، در امتداد خط کوک‌خورده سنجاق بزنید.

    آماده‌سازی الگو:

    صفحه راهنمای الگو را بررسی کنید تا تمام تکه‌های الگو مورد نیاز را مشخص کنید. آنها را ببُرید درحالیکه کاغذ الگو اضافی برای تغییرات باقی می‌گذارید. با یک اتوی خشک، الگوها را اتو کنید تا صاف شوند.

    الگو خیاطی

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه آماده شدن برای خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − چهارده =