76 / 100
  • کاور تاشونده در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در کاور تاشونده در خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    کاور تاشونده در خیاطی

    کاور تاشونده در خیاطی

    یک کاور، یک نوار پارچه ای به شکل تونل است که یک کش، روبان، یک بندشلوار، یا یک چوب پرده داخل آن قرار می گیرد تا بتوان در سراسر آن، چین و پلیسه ایجاد کرد. کاور ها برای ایجاد غلاف برای جیب ها یا کیف ها یا برای چین دادن به پوشش اطراف مچ یا کلاه سوئی شرت اطراف صورت استفاده می شوند.
    دو روش برای ایجاد یک کاور وجود دارد: تاکردن لبه پارچه و کوک زدن لبه در محل با فاصله مناسب از تای پارچه، یا شما می توانید یک قطعه جدایی از یک پارچه را اضافه کنید تا این نوار را ایجاد کنید. کاور باید حداقل 1/8 اینچ پهنتر از یک کش یا حداقل 4/1 اینچ پهنتر از یک بند شلوار باشد.
    اگر کاور بسیار باریک باشد، ممکن است کش، تاب بردارد یا بند شلوار درون آن گیر بیفتد یا محکم بچسبد و نتواند براحتی بلغزد. اگر کاور بسیار پهن باشد، کش، تاب برداشته و پیچ می خورد. کاور تاشونده روی لبه های صاف بهتر کار می کند. کاور بکار رفته برای لبه های منحنی بهتر عمل میکند.
    نکته مهم: همه درزها باید پرس شوند و درز پرداخت شده قبل از یک کاور، کوک زده می شود.

    index 4

    کاورهای تاشونده برای یک لباس با مچ کشی:

    زیر لبه خام پارچه خیاطی یا پارچه سرژ پرداخت شده را برگردانید. یک کاور تاشونده پایه، به اینصورت ایجاد می شود: با یک درزسنج، عمق دلخواه کاور را اندازه گرفته و علامت گذاری کنید.
    پایین کاور را با سنجاق ببندید و2 اینچ از آنرا برای جایگذاری کش یا بند شلوار باز بگذارید. با یک جوالدوز یا سنجاق مناسب، کش را داخل کاور جایگذاری کنید. دو انتهای کش را به یکدیگر کوک بزنید.
    قسمت باز را در محل، سنجاق زده و به دقت بخش باز را با کوک زدن ببندید. نخ کوک را از روی خط درز متقاطع جدا کنید.

    همچنین بخوانید:

    آسانتر شدن کار:

    لبه های زاپاس را با ماشین یا بصورت دستی به سمت بیرون از طرح، قبل از کوک زدن کاور یا قبل از آویزان شدن میله پرده یا کش بر روی زاپاس داخلی، کوک بزنید. بعد از اینکه کاور در محل کوک زده شد و شما کش یا بند شلوار را جایگذاری کردید نخ کوک را جدا کنید.
    نکته مهم: وقتی شما زاپاس ها را به پارچه کوک می زنید از یک نخ با رنگ مغایر با پارچه استفاده کنید، این سبب می شود جدا کردن نخ آسانتر باشد. ایجاد یک قسمت باز در درز، به شما کمک می کند تا بخش باز کاور را با کوک زدن ببندید. کش از طریق بخش باز یک درز متقاطع جایگذاری می شود.
    الگو باید دارای علایمی برای بخش باز پارچه، معمولاً در درز مرکزی پشت باشد. هنگام کوک زدن درز متقاطع، از لبه بالایی کاور شروع کنید و تا اولین علامت کوک بزنید، کوک را بصورت برگشتی تکرار کنید.
    سراغ علامت بعدی بروید کوک برگشتی بزنید و بخش باقیمانده درز را بدوزید. کاور را تاکنید و کل کاور را در امتداد لبه پایینی کوک بزنید. کش را از طریق بخش باز درز جایگذاری کنید. بخش باز را با کوک نامرئی یا حاشیه دوزی ببندید.

    چین دادن یعنی اینکه چندلایه پارچه را به صورت ردیفی در کنار یکدیگر قرار داده و یک سلسله پارچه چین دار منظم تولید کنید مانند دوخت قسمت کمر و بالاتنه و سراستین.اصولا این نوع دوخت را که مد هست برای دوخت های دکوری استفاده می کنند و نکته مهم این می باشد که این دوخت نباید فشرده و تو در تو باشد.
    شرقی ها با پارچه هایی که دوخت انها ماشینی می باشد خوب ارتباط برقرار می کنند مانند پارچه های پشمی.ترکیب دوخت و اتو و پرس پارچه را زیبا نشان می دهد درحالیکه پارچه های ترکیبی سخت تر می باشند.
    برای سهولت ، یک خط از طول های باسن را درست در داخل و خارج از این خط بخیه بزنید. هر دو نخ را به هم بکشید تا طول پارچه اضافی در خط درز از بین برود. این خط را با بخار فشار دهید و روی یک سطح شکل مانند 1فشار دهید.قسمت باسن را پرس کنید و قسمت های اضافی ان را با مطابقت دادن با الگو از بین ببرید ولی حواستان باشد که هیج کدام از دو طرف باسن کاملا تخت و صاف نشود.
    جمع آوری پارچه می تواند چندین بار انجام شود. معمولاً دوختن خطی از بخیه های طول با فشردن بالای آن و زیر خط درز انجام می شود ، دقیقاً مانند متد راحت کردن پارچه که در سطور فوق به آن پرداختیم . به جای دوختن روی خطوط عمود ، خطوط جمع آوری باید در آن نقاط شکسته شوند و دوباره از طرف دیگر درز شروع شوند.
    اگر الگوهایی برای مطابقت دادن دارید برای پیوستن به قطعه مربوطه به بخش جمع شده از ان استفاده کنید. اگر هیچ جای خالی وجود ندارد ، فاصله هر دو قطعه را یک چهارم کنید و با قسمت های مد نظرتان از پارچه مطابقت دهید. اگر خطوط جمع آوری را از سمت راست پارچه کوک زده اید ، در زمان جمع شدن ، رشته های حفره ای را بکشید.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده می توان به اخذ گواهینامه الگوی کت و شلوار ترک و لباس مجلسی زیر نظر استادان خانم آیفر بایرام و آقای سلیمان گوینچ از کشور ترکیه اشاره کرد .

    پارچه خیاطی را به آرامی در امتداد طول نخ بکشید و نخ ها را از یک سر ببندید تا از بیرون کشیدن آن ها جلوگیری کند . در انتهای مخالف ، نخ پیچیده شده به اطراف یک سنجاق ختم می شود تا طول جمع شده را ثابت کند.
    برای اتصال بخش های جمع شده به قسمت های صاف پارچه ، دستگاه را روی حالت درز طبیعی قرار دهید ، سپس مطمئن شوید که چین های جمع شده عمود بر خط درز هستند.
    پس از دوختن درز ، همه رشته های قابل مشاهده را ببرید. درزهای جمع را به آرامی فشار دهید تا ثابت شوند، اما از فشار دادن به طوری که آنها صاف شوند جلوگیری کنید.
    روش دیگر برای جمع اوری پارچه خیاطی زیگزاگ زدن در نزدیکی دکمه ی لباس می باشد مخصوصا در پارچه های کتان که دکمه سخت در ان فرو می رود نخ را 4/1 بالای درز قرار دهید و با دقت کوک بزنید تا اینکه نخ ها در هم فرو نروند.قسمت انتهایی نخ را گره بزنید تا کوکتان ثابت بماند و از بین نرود بعد نخ را به طرف بالا بکشید و ان را تطبیق دهید تا درست بایستد. این روش بیشتر برای پارچه های کلفت و حجیمی که نخ در ان در می رود و همچنین پارچه های چین دار پایین روتختی بسیار کارامد می باشد .
    سومین متد کنار هم قرار دادن پارچه که کنترل کمتری روی ان صورت می گیرد استفاده از ماشین می باشد. این دستگاه با استفاده از فشار پایی که به ان وارد می شود پارچه را در جای مناسب قرارداده و ان را کوک می زند البته این متد برای پارچه هایی که مقدار دقیق جمع اوری انها کنار یکدیگر مهم می باشد مناسب نمی باشد ولی برای پارچه هایی که نظم چینش ان ها مهم نیستند مناسب می باشد.
    روش دیگر جمع اوری با سرجر می باشد به اینصورت که دستگاه را روی حالت پایین با تعداد کم قرار دهید تا هنگام دوخت پارچه را بیش تر به طرف پایین هدایت کند.
    این متد به شما این امکان را می دهد که لبه ی پارچه تان را با سرژ کردن به اتمام برسانید. دوباره تاکید می کنیم که این که چقدر از پارچه را باید برای این کار انتخاب کنید امری دشوار به نظر می رسد به همین خاطر توصیه ما به شما استفاده از سرژ می باشد.

    index 5

    افزودن یک هیدینگ:

    یک هیدینگ، یک پارچه اضافه در لبه بالایی یک کاور است. یک هیدینگ باریک لبه ای مجعد ایجاد میکند، یک هیدینگ پهنتر، یک لبه موجدار ایجاد می کند. این ها اغلب در پوشش های زنانه، دامن، شلوارک، و زیرشلواری دیده می شوند.
    برای ایجاد یک هیدینگ، مقدار پارچه اضافه لازم را به پهنای کاور اضافه کرده و ردیف کوک زنی دوم را با فاصله مناسب از لبه بالایی کاور اضافه کنید.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه کاور تاشونده در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − سه =