• کاربرد پشم در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما درکاربرد پشم در خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    پارچه پشمی

    کاربرد پشم در خیاطی

    پشم برای پوشیدن گرم و بسیار خوب می باشد و برش و دوخت آن نیز بسیار راحت است. همچنین یکی از قدیمی ترین الیاف شناخته شده با قدمت 4000 سال قبل از میلاد در بین النهرین و بابل باستان می باشد. امروزه، پشم به طور گسترده ای در دسترس است و یکی از متنوع ترین پارچه ها محسوب می شود و در طیف گسترده ای از بافت ها، مخلوط ها، وزن ها و نقش و ساختار و درجه مرغوبیت وجود دارد.

    پشم چیست؟

    پشم در واقع از پشم گوسفندان با نژادهای مختلف گرفته می شود که هر یک ویژگی منحصر به فردی را ارائه می دهند. پشم یک فیبر پروتئینی مانند موهای انسان است و دارای سه لایه مسئول ویژگی های جذاب پشم می باشد.
    لایه بیرونی که اپیدرم نامیده می شود از یک پوشش ساخته شده است که توانایی دفع مایع را ایجاد می کند اما رطوبت را به خود جذب کرده و تبخیر می کند. مرکز (قشر) از سلول های مسطح طولانی تشکیل شده که مسئول چین خوردگی و قابلیت کشسانی طبیعی فیبر می باشند و در نتیجه منجر به توانایی ذاتی آن در مقاومت در برابر چین و چروک می شود. لایه درونی (مدولا) در اندازه های متفاوت وجود دارد و قطر فیبر را تعیین می کند. الیاف کیفیتِ بالا نسبت به آن هایی که از کیفیت پایین تری برخوردار هستند دارای چین خوردگی بیشتری می باشند؛ در واقع اگر کیفیت پارچه خوب باشد می توان به راحتی آن را تاب داد و یا رنگ رزی کرد. مدولای ضخیم منجر به ایجاد الیاف درشت تر و در نتیجه سفت تر و خشک تر می شود.
    پس از اینکه گوسفندها پشم چینی شدند، پشم گوسفند بر اساس طول، ظرافت و رنگ درجه بندی و دسته بندی می شوند.الیاف بلندتر برای نخ های {پشمی} تابیده شده و الیاف کوتا تر برای کامواها (نخ های) پشمی استفاده می شوند. پس از دسته بندی الیاف تمیز شده و ممکن است رنگ شوند، اما آن ها می توانند پس از ریسیده شدن و یا بافته شدن هم رنگ شوند. سپس پشم کارد می شود، یعنی فرآیندی که الیاف را به یک شبکه تابیده شده صاف و ظریف متصل می کنند تا فتیله پشم را ایجاد کنند.
    برای پارچه های پشم تابیده که نرم تر و ظریف تر هستند، فتیله پشم به منظور از بین بردن الیاف کوتاه تر شانه می شود. فتیله های پشمی و پشم تابیده شده به رشته هایی که نه نخ پیچیده شده اند ریسیده می شوند.

    unnamed 11

    پارچه پشمی در برابر پارچه پشم تابیده شده:

    پارچه پشمی.این پارچه از الیاف کوتاه تر ساخته شده، نخ های استفاده شده برای پارچه پشمی کرکی تر و پرزدارتر، ضخیم تر و ضعیف تر نسبت به نخ های استفاده شده در پارچه های پشم تابیده شده می باشند و با تابِ نخ کم تا متوسط چرخانده می شوند. از آن ها برای ساختن پارچه های سنگین تر با سطح کرک کم تر استفاده می شود، مثل روکش ها، نوعی پارچه فاستونی و فلانل و برای کاپشن، کت، دامن، پتو و فرش ایده آل هستند.
    پارچه های پشمی معمولاً ارزان تر، با دوام تر و راحت تر از پارچه های پشم تابیده شده هستند. همچنین این پارچه لکه ها را بهتر پنهان می کند و برای خیاطان تازه کار بهتر هستند زیرا بی نظمی های کوک به راحتی در ضخامت پارچه پنهان می شوند.

    با آموزشگاه خیاطی ایده به هدف خودتان در خیاطی نزدیک شوید.

    پارچه پشم تابیده شده. این پارچه از الیاف بلندتر ساخته شده، نتیجه کار این پارچه نسبت به پارچه پشمی نرم تر، سبک وزن تر و مستحکم تر هستند و زودتر خشک می شوند.
    پارچه های پشمی تابیده شده مانند گاباردین، لباسی، جناغی و کرپ برای تهیه کت و شلوار،شلوار، پیراهن زنانه بلند و پارچه های اثاثیه یا لوازم داخلی ایده آل هستند. این پارچه خط تا را به خوبی حفظ می کند و در برابر آویزان شدن مقاوم می باشد.

    همچنین بخوانید:

    ویژگی های شگفت انگیز پشم:

    • رطوبت را از بدن دور کرده و آن را در هوا تبخیر می کند.
    • در برابر آب مقاوم بوده و و باران سبک یا برف را دفع می کند.
    • حرارت بدن را عایق بندی کرده و نگه می دارد.
    • در برابر سایش و پارگی با دوام، تاب آور و مقاوم است که باعث می شود بر روی تن خوب بنشیند و شکل خود را حفظ کند.اضافه کردن آستر به لباس نیز به حفظ شکل آن کمک می کند.
    • در برابر چین و چروک مقاوم می باشد و چروک ها به راحتی با بخار از بین می روند.
    • پشم هایی که کیفیت بالا دارند هنگامی که پوشیده می شوند احساس خارش کمتری را القا می کنند.
    • به راحتی رنگ را می پذیرند و کمتر دچار رنگ پریدگی می شوند، اما ممکن است در برابر نور خورشید دچار رنگ پریدگی شوند.
    • در برابر لکه ها مقاوم هستند و به راحتی تمیز می شوند.از آنجا که اگر در معرض گرما یا چرخیدن زیادی قرار گیرند آب می روند و نمدین می شوند بهتر است از خشکشویی استفاده کنید مگر پارچه دارای برچسب “پشم قابل شستشو” باشد.
    • با بخار به راحتی شکل می گیرد و پلیسه دار کردن یا چین دادنشان راحت تر می باشد آن هم بدون این که جمع شوند.
    • ممکن است در اثر اتوی داغ، مواد مبتنی بر قلیا و بید لباس آسیب ببیند.

    پشم
    IMG 20190508 125815 124 1

    انتخاب پارچه:

    هنگام انتخاب پشم، سبک های مختلف پوشاک و تفاوت های پارچه پشمی و پشم تابیده شده را در نظر داشته باشید.برای پیراهن زنانه و یا لباس هایی که خیاط دوخته است، و یا مدل هایی که چین و چروک تیز، پلیسه یا جزئیات ظریفی دارند، پارچه پشمی تابیده شده گزینه مناسب تری می باشد. برای لباس های کژوال و راحت با بافت های قوی تر، به همراه خیاطی کمتر و جمع شدگی های نرم پارچه های پشمی مناسب تر هستند.
    کار پشم هایی با وزن متوسط نسبت به آن هایی که زیادی سبک یا سنگین هستند راحت تر می باشد.پارچه را برای تعیین کیفیت مورد آزمایش قرار دهید. پارچه هایی با بافت محکم هنگامی که برش بخورند به راحتی بافتشان از هم باز نمی شود، در برابر پارگی مقاوم هستند و نسبت به پارچه هایی با بافت شل دارای ماندگاری بیشتری نیز می باشند.
    پارچه را با دست خود بمالید و آن را محکم فشار دهید سپس رهایش کنید. اگر کیفیت پارچه بالا باشد به صورت گوله ای و پرزدار در نمیاید و چین و چروک ها از بین می روند.

    آماده سازی پارچه:

    ابتدا پارچه را آزمایش کنید که ببینید ممکن است آب برود و کوچک شود یا خیر، مگر اینکه پارچه دارای برچسب “ضد آب رفتگی” و یا “آماده برای دوخت” باشد. برای آزمایش، گوشه ای از پارچه که حاشیه و لبه برش خورده توسسط بخار نزدیک هم شدند را بپوشانید.
    سپس اتو را روی تنظیمات پشم گذاشته و برای 10 ثانیه روی پارچه قرار دهید. اکنون اتو را بلند کنید، اگرپارچه جمع شده بود باید قبل از برش آن را ضد آب رفتگی کنید. از خشکشو بخواهید پارچه را پرس بخار کند، یا خودتان این کار را انجام دهید. هنگام چیدمان قطعات الگو، از الگویی برای پارچه ” پرزدار (یا خواب پارچه)” استفاده کنید؛ گاهی میزان الیاف پشم نمایانگر ظاهر سایه های پارچه می باشد. برای پشم های حجیم یا سنگین، قطعات الگو را بیرون برده و به یکباره یک لایه را برش بزنید تا از تحریف شکل قطعات جلوگیری کند.
    برای پارچه های سبک وزن، سنجاق هایی را با فاصله کم بزنید تا در حین برش پارچه تغییر مکان ندهد. برای علامت زدن ساسون ها یا هر جزئیات دیگری از گچ خیاطی و یا کوک شل استفاده کنید.اگر پارچه دورو می باشد باید تعیین کنید که کدام طرف قسمت رویی پارچه باشد و پس از برش باید بر قسمت پشتی پارچه هر قطعه را علامت بزنید.
    هر نوع سطح میانی می تواند برای این پارچه استفاده شود، هنگام انتخاب لایه میانی از وزن و خاصیت ریختگی پارچه به عنوان راهنما کمک بگیرید.
    قبل از استفاده لایه های میانی که با حرارت چسبیده می شوند آن را امتحان کنید و مطمئن شوید که باعث نمی شود پارچه های سبک وزن دچار جمع شدگی شوند در غیر این صورت از لایه هایی که دوخته می شوند استفاده کنید.

    c5949b98a954ba20a6a6d17790280cde XL
    همچنین بخوانید:
    unnamed 14

    دوخت و دوز:

    برای دوخت پشم از اندازه سوزن استاندارد متناسب با وزن پارچه استفاده کنید؛ 60/8 برای سبک وزن، 70/10 تا 80/12 برای وزن متوسط و 90/14 برای وزن های سنگین. از نخ همه کاره، پایه چرخ استاندارد و طول کوک مناسب با پارچه استفاده کنید. برای جلوگیری از کشیدگی پارچه از کوک محکم و لبه های خمیده بهره ببرید.
    هنگام دوخت، درزها را پرس کنید تا حجیم نشوند و پف نکنند آن ها را برای پارچه های سنگین یا حجیم درجه بندی کنید. برای درجه بندی فاصله درز، هر فاصله درز را کمی باریک تر نسبت به بالای آن درست کنید. آستر به لباس کمک می کند تا شکل خود را حفظ کرده و به درز بندی احتیاج نداشته باشد.
    اگر کار بدون آستر است، پایان درزها را با سرجر، زیگزاگ یا نواردوزی ببندید. برای داشت بهترین نتیجه هنگامی که پارچه را سجاف دار می کنید قبل از مشخص کردن خط سجاف، آن را 24 ساعت آویزان کنید.

    نحوه مراقبت:

    همیشه از یک اتو بخار با پرس خشک یا اتوی خشک با پرس مرطوب برای پرس کردن پشم استفاده کنید؛ گرمای خشک الیاف را خشک می کند. قبل از تا کردن یا آویزان کردن پارچه اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود تا از کش آمدن پارچه و ایجاد چروک ممانعت شود. برای جلوگیری از برق افتادن پارچه تیره رنگ یا سبک، از قسمت پشتی پارچه آن را پرس کنید، نوارهای کاغذ قهوه ای در زیر ساسون ها و فاصله درزها باعث می شوند که اثر اتو باقی نماند. یک بالشتک خیاطی برای پرس کردن مناطق خمیده مانند سر شانه کاربردی می باشد. پارچه را خشکشویی کنید مگر آنکه دارای برچسب “قابل شستشو” باشد.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه کاربرد پشم در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × پنج =