• پارچه‌های چندلایه و وینیل‌ها در خیاطی (ترفند ای ماهرانه)

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما درپارچه‌های چندلایه و وینیل‌ها در خیاطی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    پارچه وینیل

    پارچه‌های چندلایه و وینیل‌ها در خیاطی

    اگر بخواهید یک بارانی، زیربشقابی، پیش‌بند کودک بدوزید یا ساک مخصوص روزهای بارانی یا ساک غذا را سِت کنید، کار با پارچه‌هایِ روکشِ وینیل جالب است. بسیاری از پارچه‌ها چندلایه نیستند و شما می‌توانید روکشی ماهرانه را به پارچه خودتان اضافه کنید.
    برخی از شرکت تولید پارچه هماهنگی‌هایی را انجام می‌دهند تا از یک نوع پارچه هم با روکش وینیل و هم بدون روکش در دسترس باشد.

    خودتان چندلایه کنید:

    دنبال یک وینیل مقاوم به اتو باشید که مات یا براق باشد. پارچه‌ی پایه را بدون نرم‌کننده یا ورقه‌های خشک‌کن آب‌کشی کنید، تا مطمئن شوید تمام مواد شسته شده‌اند و وینیل محکم خواهد چسبید. وینیل مقاوم به اتو با یک ورقه ی محافظ همراه است، که در هنگام اتو پارچه‌ی اتو روی آن قرار می‌گیرد. هرگز اتو را مستقیم روی وینیل نگذارید، چرا که ذوب می‌شود. از دستورالعمل‌های تولیدکننده برای گداختن روکش روی پارچه پیروی کنید.اگر دوست داشته باشید دو طرف پارچه می‌تواند روکش وینیل داشته باشد که محافظت را دو برابر می‌کند.
    چندلایه کردن پارچه وینیل
    unnamed 7

    پارچه‌های چندلایه حاضر و آماده:

    چند نوع پارچه‌ی روکش‌دار شیک در دسترس ،پارچه مشمع و کتان‌های روکش‌دار هستند.با این وجود اصول دوخت این پارچه‌های لیز و لغزنده یکسان است.

    همچنین بخوانید:

    انتخاب الگو:

    از آنجا که اکثر وینیل‌ها و پارچه‌های چندلایه ممکن است انعطاف ‌پذیر نباشند، بهترین کار انتخاب الگویی است که نیاز به پُرُو زیاد نداشته باشد، از ساسون‌ها و پلیسه‌ها، و همچنین آستینِ جدا باید پرهیز شود.
    اطمینان حاصل کنید که پارچه‌تان با روکش وینیل در جهت خواب‌اش باشد، که اگر کج‌وکوله باشد هیچ راهی برای صاف کردن آن وجود ندارد. اگر کج بود، به جای خواب پارچه، طرح پارچه را راهنمای خود قرار دهید.

    انتخاب الگو
    برش و علامت گذاری

    بُرش و علامت‌گذاری :

    در دمای اتاق با وینیل و روکش شروع کنید. برای وزن‌های متوسط تا سنگین اگر حتی اندکی خنک باشند می‌توانند شق‌ورق باشند. به‌یاد داشته باشید که اتو کردن پارچه مجاز نیست بنابراین قبل از استفاده به مدت یک تا دو روز پارچه را صاف بخوابانید.
    اکثر تکه‌های وینیل را باید جداگانه بُرش دهید. اگر تکه‌ای لازم است تاخورده برش داده شود، پشت پارچه روی هم باشند تا بهم نچسبند، یا یک ورقه‌ی پارچه‌ای بین لایه‌ها بگذارید. سنجاق‌ها را فقط در محل شکاف‌ها قرار دهید، چرا که جای سوراخ‌شان باقی می‌ماند.
    بهترین کار علامت‌گذاری با گچ است، چرا که ابزارهایی مانند رول ترسیم، به سطح پارچه آسیب خواهند رساند. ماژیک‌های محلول در آب ممکن است روی روکش وینیل کار نکنند، و کوک زدن نیز سوراخ‌های دائمی بر جای خواهد گذاشت. قبل از تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش، روی یک تکه امتحان کنید.

    برای آن ها پاپوش درست کنید:

    در مورد کار با پارچه‌های روکش‌دار، ترمیم و دوباره‌کاری وجود ندارد، بنابراین همان دفعه اول باید درست انجام شود. سوراخ‌های سوزن دائمی هستند. اگر در حال دوخت یک لباس هستید بهترین کار پُرُو الگو روی پارچه‌ی دیگری است.
    یک سوزن کوچک انتخاب کنید، برای وینیل‌های سبک‌وزن 70/10 مناسب است، و برای وزن‌های متوسط تنها اندکی بزرگتر. سوزنی نوک‌تیز را انتخاب کنید.
    از آنجا که لایه‌ها چسبان هستند، از یک پایه‌ی غلطکی یا پایه‌ی پِرسی با روکش تفلون استفاده کنید.
    از شکاف‌های سنجاق‌زده پرهیز کنید، اما اگر مجبور هستید سنجاق‌ها را فقط در محدوده‌ی شکاف قرار دهید. گیره‌های کاغذی و چسب کاغذی جایگزین خوبی برای سنجاق‌ها هستند.از کوک‌های متوسط تا بلند استفاده کنید. اگر کوک‌هایتان بیش‌ازحد کوچک باشد، ممکن است وینیل را سوراخ کنند.
    همچنان که شکاف‌ها را می‌دوزید، پارچه را در جلو و پُشت پایه‌ی پرسی سفت نگه دارید. پارچه را نکشید، فقط آن را سفت نگه دارید تا جمع نشود. اگر نیاز به لایی‌گذاری دارید، تنها از لایی‌های دوختنی استفاده کنید. وینیل‌ها تحمل گرمای اتو برای لایی‌های گداختنی را ندارند.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده:
    پارچه وینیل

    پرداخت:

    پس از آنکه شکاف‌ها را در پارچه‌ی روکش‌دار دوختید، باز نگه داشتن آن ممکن است دشوار باشد چرا که فقط از فشار انگشت می‌توانید استفاده کنید. برای صاف نگه داشتن شکاف‌ها، با تا زدن آن ها از یکطرف، با زیردوزی یا رودوزی آنها را صاف نگه دارید.
    لبه‌های اضافی را حذف کنید و برای صاف نگه داشتن لبه‌های تاخورده از لبه‌دوزی استفاده کنید.
    راه دیگر پرداخت وینیل‌ها و لایه‌ها، نواردوزی لبه‌های پرداخت ‌نشده است، یا بسته به مورد، استفاده از قیچی‌های تزیینی برای پرداخت و شکل دادن به لبه‌ها. به‌عنوان مثال قیچی‌های کنگره‌ای یا دندانه‌دار برای زیربشقابی‌ها و رومیزی‌ها مناسب و آسان هستند.جادکمه‌ای‌ها یا باید بصورت درز باشد، یا لبه‌های آن به جای دوخت با پارچه یا حاشیه پوشانیده شود.
    از جادکمه‌ای‌های چرخ خیاطی پرهیز کنید چرا که دوخت ضخیم آن ممکن است به وینیل آسیب برساند، مگر آنکه چرخ خیاطی‌تان تنظیمات متفاوتی برای جادکمه‌ای داشته باشد یا بطور دستی بتوانید آن را تنظیم کنید.
    زیپ‌ها بهترین راه برای تمام کردن یک لباس هستند، فقط کافیست آنها را در جای خود برای دوختن قرار دهید.

    مراقبت:

    بیشتر پارچه‌های وینیل را نمی‌توان با ماشین شُست یا خشک کرد. اطلاعات برچسب پارچه را بررسی کنید، اما بهترین راه برای تمیز کردن کشیدن یک پارچه نمناک یا اسفنج است.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه پارچه‌های چندلایه و وینیل‌ها در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده + شانزده =