80 / 100
  • مفاهیمی در رابطه با چهل تکه دوزی

    آموزش موجود در آموزشگاه خیاطی ایده برای کمک به شما در مفاهیمی در رابطه با چهل تکه دوزی می باشد. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    مفاهیمی در رابطه با چهل تکه دوزی

    مفاهیمی در رابطه با چهل تکه دوزی

    چهل تکه های مدرن امروزی از محصولات مختلفی برای سرعت بخشیدن به فرآیند خلاقانه و بهبود محصولات نهایی خود استفاده می‌کنند.

    اسپری چسب

    اسپری چسب:

    اسپری چسب به عنوان جایگزینی برای سنجاق کردن، در دوخت چهل تکه کمک می کند که پارچه ها، الگوها و شابلون ها در جای خود ثابت بمانند. بسته به محصول و کارآیی، چسب ممکن است بتواند، موقت یا دائمی باشد (‏وقتی تنظیم شود)‏. همیشه از دستورالعمل های ایمنی و سلامت کارخانه سازنده پیروی کنید.
    عملکرد چسب های قابل جابه جایی مانند کاغذ یادداشت های پشت چسب دار است. تکه ای که به آن چسب اسپری می شود را می توان به طور مکرر جابه جا کرد بدون آنکه ردی از چسب در جایی باقی بماند. از آن برای تثبیت کاغذ الگو، نگه داشتن شابلون ها در جای مناسب و یا چیدمان اپلیکه ها برای آماده سازی دوخت، استفاده کنید.
    عملکرد اسپری چسب به گونه ای است که در مدت زمان کوتاهی از بین برود و یا اینکه قابلیت پاک شدن با شستشو را داشته باشد (مدت زمان ماندگاری آن معمولا بر روی محصول قید می شود). در صورتی که پیش از آنکه زمان ماندگاری چسب از بین برود کارتان تمام شود می توانید از این محصول به عنوان کوک موقتی لایه های چهل تکه استفاده کنید.

    خیاطی ایت چطوره ؟ ما بهت قول می‌دیم مهارت خیاطی رو کامل یاد بگیری !

    اسپری چسب دائمی به شما این اجازه را می دهد هر چقدر می خواهید اشکال اپلیکه را جابه جا کنید و هر زمان از نتیجه راضی بودید روی آنها را اتو بزنید تا اپلیکه برای لبه دوزی یا هر دوخت دیگری آماده شود. مطمئن شوید که دستورالعمل های شرکت سازنده را به درستی دنبال می کنید تا چسبیدن دائمی آن تضمین شود.
    در قسمتی که می خواهید اسپری چسب استفاده کنید یک ناحیه محافظتی ایجاد کنید و چسب را فقط در آن قسمت اسپری کنید تا از آسیب دیدگی در اثر اسپری بیش از حد، جلوگیری کنید.
    آیتم‌های کوچک را در جعبه‌ای بزرگ‌تر از پروژه قرار دهید، یا در صورت امکان پروژه را در بیرون (فضای باز) اسپری کنید؛ در هر صورت، حتما  به هنگام استفاده از چسب اسپری در فضایی با تهویه مناسب باشید.

    نوار لایی چسب (زانفیکس):

    برای تکه دوزی محصولاتی به نام زانفیکس ( نوار لایی چسب) هم وجود دارد که به راحتی آماده استفاده هستند و تنها نیاز است که برای ثابت کردن اپلیکه ها، از اتوی داغ استفاده شود. نوار زانفیکس بسیار مناسب برای اپلیکه به سبک سلتیک و یا تکه های شفاف و شیشه ای است.
    در رنگ های مختلفی وجود دارند و بعد از باز کردن بسته بندی به راحتی می توان در محل مورد نیاز، استفاده شود.هر دو سمت نوارهای زانفیکس دارای چسب می باشد و همین باعث می شود که وقتی قطعات را به وسیله زانفیکس روی هم قرار می دهید با حتی لمس اتوی داغ به راحتی به هم متصل شوند.
    پارچه لایی چسب هم وجود دارد که به صورت متری یا ورق های از پیش بریده شده به فروش می رسد. در انواع مختلفی از سبک تر (مناسب آماده اپلیکه ها در جای خود برای دوختن) تا قوی تر (برای بی نیاز کردن اپلیکه ها از دوختن) طراحی شده است.
    بعضی از آنها تا وقتی که اتوی داغ بر روی آن گذاشته نشده است، خشک و کاغذی هستند؛ برخی دیگر کمی چسبناک هستند و تا پیش از اتوکشی اجازه جابه جایی را می دهند.
    همیشه پیش از شروع کار مقداری از نوارهای لایی چسب را بر روی پارچه ای که قرار است با آن کار کنید، امتحان کنید. زیرا در بعضی موارد باعث ایجاد تغییر شکل در پارچه های دستباف می شود.

    quilter s grid
    همچنین بخوانید:
    محصولات کاغذی

    محصولات کاغذی:

    معمولا محصولات کاغذی تکه دوزی برای یک بار استفاده و تا وقتی که راهنماهای دوخت پاره شوند، طراحی شده اند. آن ها شامل الگوهای اشکال تکه دوزی اند؛ با گذاشتن اتو بر روی کاغذ الگو، خطوط دوخت از قبل مشخص شده، از طریق شابلون بر روی کار می افتد.

    ثابت کننده ها:

    ثابت کننده های پاره شونده اغلب به صورت ورقه های از قبل برش خورده به صورت متری یا رولی به فروش می رسد. آنها برای محافظت کردن یک لایه پارچه هنگام استفاده از چرخ های اپلیکه دوزی (تکه دوزی) به کار می روند تا از سوراخ شدن پارچه در زیر دوخت متراکم ساتین، جلوگیری کند.

     

    نخ ها

    نخ ها در وزن های مختلفی وجود دارند که رایج ترین آنها سایز 12 تا 80 است و هرچه عدد بزرگتر باشد نخ نازک تر است.  در نظر داشته باشید که سایز سوزن چرخ اپلیکه دوزی باید با سایز نخ هماهنگ باشد تا دوخت مناسبی داشته باشید. نخ های خیاطی همه کاره برای تکه دوزی مناسب است اما بیشمار نخ با الیاف خاص وجود دارد که می تواند برای چهل تکه دوزی های خاص به کار رود.

    چهل تکه :

     نخ معمولی خیاطی ( 100% پلی استر و یا ترکیب پنبه و پلی استر) با چرخ های تکه دوزی بسیار خوب کار می کند. بسیاری از چهل تکه دوزان سنتی ترجیح می دهند که با نخ های 100% پنبه کار کنند زیرا در دوخت کاملا تخت و صاف می شوند و به لایه های پارچه می چسبند و حتی در خط درز هم فضایی را اشغال نمی کنند. این کار از دست رفتن پارچه در درز را به حداقل می رساند.

    unnamed 1
    درباره ما :
    تکه دوزی (اپلیکه) دستی

    تکه دوزی (اپلیکه) دستی :

     برای آنکه دوخت های اپلیکه به چشم نیایند بهتر است که نازکترین نخ را انتخاب کنید. اگرچه نخ ابریشم نسبت به نخ های دیگر گران تر است و سخت تر هم یافت می شود، اما برای دوخت نامرئی بسیار مناسب است. برعکس در تکه دوزی های بدوی و عجیب و غریب، برجسته بودن نخ از عناصر مهم و خلاقانه است. استفاده از نخ ابریشم گلدوزی یا نخ پنبه پرل سبک باعث می شود تکه های دوخته شده با دست بیشتر به چشم بیایند و استفاده از نخ ماشینی 12 کیلویی باعث می شود که تکه دوزی جلوه ای ساده بگیرد.

    تکه دوزی نامرئی با چرخ :

     با همراه کردن نخ مونوفیلامنت داخل سوزن (دودی یا شفاف) و نخ قرقره معمولی خیاطی به رنگ خنثی، میتوانید از یک تکه (اپلیکه) به تکه ای دیگر بروید بدون آنکه نیاز باشد دوباره دستگاه را نخ کنید.

    نخ نامرئی

    تکه دوزی مرئی با چرخ :

    برای آنکه لبه های کار را با دوخت ساتین بپوشانید، از نخ مخصوص گلدوزی استفاده کنید. این نخ ها نسبت به نخ های معمولی ظریف تر هستند و برای پوشش دهی خوب و مناسب طراحی شده اند. در طیف رنگی گسترده  و متنوع و با الیاف مختلفی چون پنبه، پلی استر، ریون، اکرلیک، نخ زری دار؛ وجود دارند.

    چهل تکه دوزی با دست :

    نخ های مخصوص چهل تکه دوزی با دست نسبت به نخ های معمولی ضخیم تر و محکم تر هستند و معمولا یک لعاب و برق خاصی دارد که دوختی صاف و یکدست را تضمین می کند.

    چهل تکه دوزی با دست
    224641 2123x1412 machinequilting

    چهل تکه دوزی با چرخ :

     برای انتخاب نخ در چهل تکه دوزی با چرخ، گزینه های زیادی وجود دارد. اگر هدف تزیین باشد ، نخ گلدوزی سبک و یا نخ های زری دار، گزینه های متداولی هستند. برای دوام بیشتر به دنبال نخ هایی باشید که بر روی آنها قید شده که مناسب برای دوخت با چرخ هستند. تنوع نخ های مناسب چرخ خیاطی بسیار و در وزن های مختلف موجود می باشد. در بسیاری از چرخ های چهل تکه دوزی برای آنکه دوخت بر روی پارچه دیده نشود از نخ های مونوفیلامنت استفاده می شود.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه مفاهیمی در رابطه با چهل تکه دوزی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + پانزده =