78 / 100
  • دورچین در خیاطی

    آموزش موجود در این مقاله برای کمک به شما در دورچین است که تمامی این مطالب به صورت کلی تر  در آموزشگاه خیاطی  در کلاس ها امده است. امیدواریم از این مطلب لذت ببرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

    دورچین در خیاطی

    دورچین در خیاطی

    دورچین , نوارهای پارچه ای است که درقسمت دیگری از کار استفاده شده یا به آن متصل شده است. ممکن است از آنها در لبه های لباس یا سجاف آستین ، دور تا دور لبه بالش ، حاشیه جلوی پیراهن یا جاهای مختلف دیگری که باید پف داشته باشد استفاده شود.

    انواع دور چین

    انواع دور چین :

     بسته به نوع کاربرد, دور چین به چندین روش قابل تهیه است. لبه های لباس را می توان لبه دار ، دندانه دار و یا با توری ، نوار اریب و غیره کار کرد یا تمیزکاری کرد. دورچین تک لایه به سادگی در یک لبه به پایان می رسد و از طرف دیگر به لباس یا کار متصل می شوند.
    دورچین تک لایه به سادگی در یک لبه تمام می شوند و از طرف دیگر به لباس یاکار متصل می شوند. دورچین دو لایه دارای لبه های تاشو هستند ، بنابراین نیازی به سجاف نیست. لایه دوم آنها را مقاوم تر از نمونه های تک لایه شان می کند. عکس بالا یک دور چین دو لایه را نشان می دهد.
    دورچین سر دار ، در جهت خلاف لبه ، داخل عرض پارچه جمع شده و به جای داخل درز ، روی سطح پارچه زمینه به کار می رود.
    قبل از استفاده از پارچه زمینه ، هر دو لبه دور چین کاملاً پرداخت می شوند. عبارت دورچین دو لایه , گاهی برای تعریف یک دور چین لبه دار که در وسط جمع شده و یک نوار چین دار که به یک اندازه در هر دو طرف جمع میشود, استفاده می گردد.

    آماده کردن دورچین :

    نوارهای دورچین, بسته به نوع دلخواه ، انتخاب پارچه خیاطی و کاربرد آن ، می توانند مستقیما بر روی پارچه/بافت یا نوار اریب برش داده شوند .دور چین هایی که در اطراف خطوط منحنی (مانند خط گردن یا بالش های گرد) قرار دارند وقتی روی نوار اریب برش می خورند ، بهتر شکل می گیرند. چون دورچین جمع میشود ، از پارچه های سبک استفاده کنید تا از حجم زیاد آن جلوگیری شود.
    برای آنکه بیشتر دورچین ها پف داشته باشند به نوارهای پارچه ای متعدد نیاز است. طول دورچینی که از قبل جمع شده باید سه برابر طول تمام شده باشد تا اجازه دهد به اندازه کافی جمع شود. نوارها را به هم بدوزید و درزهایی که باز هستند را فشار دهید یا در یک طرف جمع کنید.
    هرچه دورچین تمام شده پهن ترباشد ، برای ایجاد یک ظاهر حرفه ای ، باید بیشتر پف داشته باشد. بنابراین ، با پارچه خیاطی تان آزمایش کنید تا پف دورچین را قبل از برش مشخص کنید.

    آماده کردن دورچین
    همچنین بخوانید:

    دورچین تک لایه:

    عرض دلخواه دورچین تمام شده را مشخص کرده و دو درز اضافه کنید. سجاف را بصورت باریک دو برابر کنید و یا در غیر این صورت لبه دورچین که معرض دید است را پرداخت کنید .اگر دورچین یکسره است (مانند خط سجاف) ، درزهای انتهایی را به هم بدوزید.

    دور چین دو لایه :

    عرض دلخواه دورچین تمام شده را مشخص کرده و آنرا دوبل کنید و دو درز اضافه کنید. اگر دورچین یکسره است (مانند خط سجاف) ، درزهای انتهایی را به هم بدوزید. دورچین را از وسط تا کنید و لبه تا شده را فشار دهید.

    دورچین دو لایه
    ruffle3

    دورچین سر دوزی شده:

    عرض تمام شده دورچین را مشخص کنید و نوارها را با طول کافی به هم بدوزید. اگر دورچین یکسره است ، انتهای آنها را به هم متصل کنید. سجاف را به صورت باریک دوبل کنید یا در غیر این صورت هر دو طرف نوار دورچین را پرداخت کنید.

    از افتخارات آموزشگاه خیاطی ایده :

    جمع کردن:

    روش های مختلفی برای جمع کردن دورچین وجود دارد و برای آنکه حرفه ای کار کرده باشیم مهم است که دو طرف به یک اندازه پر باشد . دو ردیف نخ کوک را بر روی دورچین های یک یا دو لایه در خط درز کوک بزنید. دو طرف نخ را به اندازه کافی بلند بگیرید تا بتوانید آنرا بکشید.
    روی دورچین های سر دوزی شده ، نخ کوک را در دو خط و در امتداد جای سر دوزی کوک بزنید ، و دو طرف نخ را به اندازه کافی بلند بگیرید تا بتوانید آنرا بکشید.
    به عنوان یک جایگزین بجای جمع کردن با نخ کوک، روی یک سیم باریک را با استفاده از یک نخ کوک بصورت زیگزاگ کوک بزنید ، مواظب باشید که سیم در دوخت گیر نکند.

    جمع کردن
    Aligning the Centre Points of Ruffle and Fabric

    وصل کردن دور چین :

    برای اتصال دور چین دولایه یا یک لایه به لبه کار ، فضای هر دو را به چهار قسمت تقسیم کنید. برآمدگی روی دور چین را مطابق چهار ردیف کار، ضلع های سمت راست را با هم سنجاق بزنید, و نخ های جمع کننده آن را بکشید تا با طول آن مطابقت پیدا کند. برای جلوگیری از بیرون کشیده شدن نخ ها ، حتماً یک انتهای نخ های جمع کننده را به کار متصل کنید. قبل از اتصال تکه ها ، قسمت های جمع شده را (به طور مساوی و یکجور) تنظیم کنید.
    وقتی دورچین به کار کوک زده شد ، نخ های جمع کننده را که در سمت راست نشان داده می شود ، بکنید. هرگونه لبه درز در معرض دید را با استفاده از یک زیگزاگ یا با دندانه دار کردن پرداخت کنید. در غیر این صورت ، دورچین را بین لایه های کار قرار دهید (به عنوان مثال دور گردن و صورت ؛ پشت و روی بالش و غیره ) .
    برای وصل کردن یک دورچین سر دوزی شده به یک لبه ، درز زیرین را با زیگزاگ یا دندانه دار کردن پرداخت کنید و فاصله کار و دورچین را یک چهارم کنید. دورچین را روی لبه تمام شده قرار دهید، در صورت نیاز برای قرارگیری مناسب ، آن را بچرخانید و جمع کننده ها را به سمت بالا بکشید تا در جای خود قرار بگیرد . دورچین را در امتداد ردیف های جمع شده در جای خود و نزدیک محل جمع شدن را کوک بزنید
    هنگامی که دورچین روی کار قرار میگیرد لبه را پشت و رو کنید ،و به راحتی آن را در جای خود و نزدیک محل جمع شدن را کوک بزنید.
    پس از وصل کردن دورچین به کار، درز ها را با نوک اتو کمی فشار دهید تا صاف شود. از فشار دادن پف خود دورچین خودداری کنید. درزهای دورچین را فشار دهید تامحو شوند.

    چرخاندن گوشه ها:

    اگر روی کاری که گوشه دارد (مانند بالش یا یقه) ازدورچین استفاده می کنید ، برای چرخاندن گوشه ها, بگدارید دور چین, چین اضافه داشته باشد. اگر خواستید روی بخش دیگری از کار، مانند پشت بالش یا زیر یقه کار کنید، مراقب باشید از توگذاری (چین) در گوشه (گوشه ها) خودداری کنید . تاهای چین را به دقت سنجاق کنید و قبل از چرخاندن سمت راست به طرف بیرون ، آن را چک کنید.

    چرخاندن گوشه ها

    دورچین:

    اگر دستگاه شما دارای یک اتصال دورچین است ، از آن برای جمع آوری یا چین دادن دورچینها قبل از اتصال آنها به کار استفاده کنید. همچنین دورچینها به شما این امکان را می دهند تا یک دورچین را به یک تکه صاف پارچه زیر آن وصل کنید و جمعش کنید ، بنابراین می توانید در یک مرحله دورچین را بدوزید و روی کار بزنید.

    امیدواریم با خواندن این آموزش مهارت های لازم رو در زمینه دورچین در خیاطی کسب کرده باشید.

    با آموزشگاه خیاطی ایده تماس بگیرید

    ما پاسخگوی تمام سوالات شما هستیم کارشناسان ما شما را به بهترین روش راهنمایی می کنند
    آموزشگاه خیاطی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    3 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × چهار =